4 972 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Vatten kvar i torktumlare
Hej
Köpte nyligen en Bosch torktumlare (WTX8HKL9SN) med självrengörande kondensator där filtret sitter nere vid golvet på torktumlaren. Vattnet ska ju pumpas upp till en kondensvattenbehållare. Men när jag tar ut filtret nere vid golvet är det massa vatten kvar där (inne i torktumlaren - det rinner alltså inte ut på tvättstugegolvet).
Ska det vara så?
Jag har svårt kontrollera om torktumlaren står i våg fram-bak så jag kanske måste höja upp den lite i framkant för att vattnet ska rinna bak till pumpen, men det är så mycket vatten kvar att jag inte tror att det är detta som är felet.
Någon annan som har samma torktumlare som kan berätta om ni har vatten kvar på golvet vid filtret?
Köpte nyligen en Bosch torktumlare (WTX8HKL9SN) med självrengörande kondensator där filtret sitter nere vid golvet på torktumlaren. Vattnet ska ju pumpas upp till en kondensvattenbehållare. Men när jag tar ut filtret nere vid golvet är det massa vatten kvar där (inne i torktumlaren - det rinner alltså inte ut på tvättstugegolvet).
Ska det vara så?
Jag har svårt kontrollera om torktumlaren står i våg fram-bak så jag kanske måste höja upp den lite i framkant för att vattnet ska rinna bak till pumpen, men det är så mycket vatten kvar att jag inte tror att det är detta som är felet.
Någon annan som har samma torktumlare som kan berätta om ni har vatten kvar på golvet vid filtret?
Vi har samma maskin och vi har stött på samma problem. Inget vidare stöd när man ringer bosch service heller tyvärr, de vill skicka ut och debitera för servicetekniker utan att ens bolla problemorsaker innan.
Har ni fått någon lösning på ert problem?
Har ni fått någon lösning på ert problem?
Tack för ditt engagemang electroluxaren 👍 Jag får dock så mycket vatten att allt ludd blir dyngsurt i ludduppsamlaren och maskinen ger felkod och går inte köra utan att vi manuellt tar bort vattnet. Det blöta luddet blir också illaluktande. Nu tömmer vi ludduppsamlaren efter varje torkning men vattnet samlas på och maskinen säger ifrån till slut och så blir det ny manuell åtgärd. ( ska tilläggas att detta är en maskin där ludduppsamlaren ska rengöras var 20isch körning)electroluxaren skrev:
Har inte kommt tillrätta med problemet. Däremot köpte jag ett filter och satte i utrymmet precis innanför luckan. Köpte detta och det passar
https://www.amazon.se/Bosch-Siemens...=B016K7KVAK&psc=1&ref_=pd_basp_d_rpt_ba_s_1_i
Då hamnar mycket mindre ludd i filtret i botten av torktumlaren.
https://www.amazon.se/Bosch-Siemens...=B016K7KVAK&psc=1&ref_=pd_basp_d_rpt_ba_s_1_i
Då hamnar mycket mindre ludd i filtret i botten av torktumlaren.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Har liknande maskin dock mycket äldre och icke-självrengörande.
Problemet kan vara likartat med det jag löste genom att städa upp ordentligt i den nedre kondensbaljan (under en lucka under kondensorn) och rensa den där lilla kondensatvattenpumpen + dess flottörmekanism. Hur man kommer åt att göra detta kan skilja men jag följde en guide jag hittade här på forumet, fick plocka av sidan på maskinen för att komma åt. Olika på olika maskiner ibland enklare.
Har funkat i säkert 6 år sedan sist jag gjorde det, maskinen kanske 12 år men oklart: Bosch Maxx 8 sensitive. Kanske ett av de vanligaste problemen folk har med denna typ av torktumlare.
Problemet kan vara likartat med det jag löste genom att städa upp ordentligt i den nedre kondensbaljan (under en lucka under kondensorn) och rensa den där lilla kondensatvattenpumpen + dess flottörmekanism. Hur man kommer åt att göra detta kan skilja men jag följde en guide jag hittade här på forumet, fick plocka av sidan på maskinen för att komma åt. Olika på olika maskiner ibland enklare.
Har funkat i säkert 6 år sedan sist jag gjorde det, maskinen kanske 12 år men oklart: Bosch Maxx 8 sensitive. Kanske ett av de vanligaste problemen folk har med denna typ av torktumlare.
Jo vi har samma problem också. Den stoppar under pågående torkning med fellarm "Air". Det är ungefär 50% av körningarna som vi får problem och det är alldeles blött i botten i luckan vid kondensorn. Noteras är att vi är mycket noggranna med rengöring av maskinen efter varje torkning.U Upp skrev:Hej
Köpte nyligen en Bosch torktumlare (WTX8HKL9SN) med självrengörande kondensator där filtret sitter nere vid golvet på torktumlaren. Vattnet ska ju pumpas upp till en kondensvattenbehållare. Men när jag tar ut filtret nere vid golvet är det massa vatten kvar där (inne i torktumlaren - det rinner alltså inte ut på tvättstugegolvet).
Ska det vara så?
Jag har svårt kontrollera om torktumlaren står i våg fram-bak så jag kanske måste höja upp den lite i framkant för att vattnet ska rinna bak till pumpen, men det är så mycket vatten kvar att jag inte tror att det är detta som är felet.
Någon annan som har samma torktumlare som kan berätta om ni har vatten kvar på golvet vid filtret?
Kontaktade Bosch service och de skickade tekniker som sa att det är så här de fungerar och tog betalt för besöket. D.v.s. det skall tydligen vara så att maskinen inte fungerar.
De rekommenderade att köpa ett rengöringsmedel och köra någon gång per år, vilket vi gjorde och kör nu varannan månad men det är fortfarande samma problem.
Ett tag trodde jag att det stopp i avloppsslangen och bytte den men inget har hjälpt.
Intressant med utbytes luddfiltret, jag tror jag skall prova det också.
Vi funderar nu på att byta maskin men känns inget roligt att byta en icke trasig maskin helt i onödan som borde fungera mer än 50% av gångerna.
Ifrån att varit en mycket nöjd och trogen Bosch användare av vitvaror så har jag helt tappat förtroendet för dem och kommer inte köpa det märket igen.
vad är det för modell du har?Ronny_sta skrev:
Jo vi har samma problem också. Den stoppar under pågående torkning med fellarm "Air". Det är ungefär 50% av körningarna som vi får problem och det är alldeles blött i botten i luckan vid kondensorn. Noteras är att vi är mycket noggranna med rengöring av maskinen efter varje torkning.
Kontaktade Bosch service och de skickade tekniker som sa att det är så här de fungerar och tog betalt för besöket. D.v.s. det skall tydligen vara så att maskinen inte fungerar.
De rekommenderade att köpa ett rengöringsmedel och köra någon gång per år, vilket vi gjorde och kör nu varannan månad men det är fortfarande samma problem.
Ett tag trodde jag att det stopp i avloppsslangen och bytte den men inget har hjälpt.
Intressant med utbytes luddfiltret, jag tror jag skall prova det också.
Vi funderar nu på att byta maskin men känns inget roligt att byta en icke trasig maskin helt i onödan som borde fungera mer än 50% av gångerna.
Ifrån att varit en mycket nöjd och trogen Bosch användare av vitvaror så har jag helt tappat förtroendet för dem och kommer inte köpa det märket igen.
Jaha det var samma modell som TSRonny_sta skrev:
air låter ju som luft...
jag skulle kolla filterna jättenoga så att det inte är sköljmedel kalk eller liknande i maskorna
ev sp är det byte av desss
a som gäller om de är för dåliga får de bytas
det är ju inte så näpet att komma åt cirkulationsfläkten men den kanske behöver sig en omgång
sen kan jag tänka mig fler och alvarligare saker som att kondensorn blir för varm p
Jo det blir fukt (helt blött som vi ju alla känner till) som hindrar luftflödet. Har kollat och städat filtren minutiöst. Aldrig någonsin har vi rengjort och varit mera noga med någon torktumlare så det är definitivt inget problem med filtren.returen skrev:
Jaha det var samma modell som TS
air låter ju som luft...
jag skulle kolla filterna jättenoga så att det inte är sköljmedel kalk eller liknande i maskorna
ev sp är det byte av desss
a som gäller om de är för dåliga får de bytas
det är ju inte så näpet att komma åt cirkulationsfläkten men den kanske behöver sig en omgång
sen kan jag tänka mig fler och alvarligare saker som att kondensorn blir för varm p
Min uppfattning är att det inte pumpas ur ordentligt med det kondensvatten som blir.
Enligt serviceteknikern så sätts vattenfiltret och pumpen igen med ludd och han rekommenderade att köra Bosch's rengöringsmedel (skall kolla vad det heter) och köra intensivrengöringsprogrammet, medlet typ fräter bort resterna som jag förstår det. Men det räcker ändå inte till utan problemen fortsätter.
Jag har kollat att maskinen står helt i våg så det är inget problem att vattnet samlas på fel ställe heller.
Efter allt jobb man får göra med denna maskin som är lååångt utöver vad man normalt behöver göra med en torktumlare så är jag fruktansvärt trött med på denna felkonstruktion och den avsaknad av ansvar som Bosch tar. Jag låter alla i min omgivning veta vilket skit denna Bosch är och avråder alla från att köpa, mig har de nu i alla fall tappat som kund.
klen tröst men vp torkar är skit och de övriga märkena är sämreRonny_sta skrev:
Jo det blir fukt (helt blött som vi ju alla känner till) som hindrar luftflödet. Har kollat och städat filtren minutiöst. Aldrig någonsin har vi rengjort och varit mera noga med någon torktumlare så det är definitivt inget problem med filtren.
Min uppfattning är att det inte pumpas ur ordentligt med det kondensvatten som blir.
Enligt serviceteknikern så sätts vattenfiltret och pumpen igen med ludd och han rekommenderade att köra Bosch's rengöringsmedel (skall kolla vad det heter) och köra intensivrengöringsprogrammet, medlet typ fräter bort resterna som jag förstår det. Men det räcker ändå inte till utan problemen fortsätter.
Jag har kollat att maskinen står helt i våg så det är inget problem att vattnet samlas på fel ställe heller.
Efter allt jobb man får göra med denna maskin som är lååångt utöver vad man normalt behöver göra med en torktumlare så är jag fruktansvärt trött med på denna felkonstruktion och den avsaknad av ansvar som Bosch tar. Jag låter alla i min omgivning veta vilket skit denna Bosch är och avråder alla från att köpa, mig har de nu i alla fall tappat som kund.
denn modellen har ett sofistikerat avloppspumpsystem i i bakkant inte bara den vanliga pumpen utan mera
skulle nog kolla där och fläkten som cirkulerar luften
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi fick också servicetekniker på besök. Han öppnade maskinen i bakkant och sög ut det vatten som låg och skvalpade i botten och rengjorde pumpen. Han nämnde något att det inte får vara för kallt vilket skulle kunna vara en faktor då var källare varit relativt kall. Han nämnde också att man kan behöva göra samma procedur igen om problemet uppstår igen. Efter besöket har problemet blivit mindre.Ronny_sta skrev:
Jo det blir fukt (helt blött som vi ju alla känner till) som hindrar luftflödet. Har kollat och städat filtren minutiöst. Aldrig någonsin har vi rengjort och varit mera noga med någon torktumlare så det är definitivt inget problem med filtren.
Min uppfattning är att det inte pumpas ur ordentligt med det kondensvatten som blir.
Enligt serviceteknikern så sätts vattenfiltret och pumpen igen med ludd och han rekommenderade att köra Bosch's rengöringsmedel (skall kolla vad det heter) och köra intensivrengöringsprogrammet, medlet typ fräter bort resterna som jag förstår det. Men det räcker ändå inte till utan problemen fortsätter.
Jag har kollat att maskinen står helt i våg så det är inget problem att vattnet samlas på fel ställe heller.
Efter allt jobb man får göra med denna maskin som är lååångt utöver vad man normalt behöver göra med en torktumlare så är jag fruktansvärt trött med på denna felkonstruktion och den avsaknad av ansvar som Bosch tar. Jag låter alla i min omgivning veta vilket skit denna Bosch är och avråder alla från att köpa, mig har de nu i alla fall tappat som kund.
Vi har inte bytt något filter eller dylikt enligt någons tidigare förslag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden