Hej!
Har en Samsung torktumlare Dv90.
För ett tag sedan (2-3v) började den ta lång tid på sig att torka tvätten. Det var väldigt fuktigt länge.
Märkte också att behållaren för kondensvatten inte fylldes på som tidigare.

Nu har jag tagit ner tumlaren och försöker ta reda på var vattnet tar vägen.
Tog bort locket för vattenbehållaren och fyllde på lite vatten.
Pumpen snurrar och vattnet försvinner.

I mitt huvud så borde är funktionen vara som på bilden. Vattnet samlas i behållaren där nere, när flottören når ett visst läge så startar pumpen och ska då pumpa upp vattnet till stora behållaren där uppe. Men vattnet försvinner utan att behållaren fylls på. Tog även bort röret från behållaren där uppe, om det skulle vara så att felet var där någonstans, men det kommer inget vatten uppåt.

När jag kollar behållaren nere så är det vatten i den, tog då en svamp och sög ur vattnet, då fylls det på igen och så höll det på tills det slutade komma vatten. Kan pumpen pumpa "fel" så att den istället trycker vattnet åt andra hållet?

Jag kan ju ha helt fel. Så om någon har någon ide så hjälp mig gärna.
Baksidan av en Samsung torktumlare med öppnat utrymme för vattenpump. Röda och gröna pilar visar var vattenpump och flöde är placerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en värmepumpstumlare? Har liknande symptom på vår Electrolux tumlare. På den är det kompressorn som börjat ge upp ,så det kondenserar inte som det ska. Blir mer som fläkttorkning, därav den långa gångtiden.

dof dof skrev:
Är det en värmepumpstumlare? Har liknande symptom på vår Electrolux tumlare. På den är det kompressorn som börjat ge upp ,så det kondenserar inte som det ska. Blir mer som fläkttorkning, därav den långa gångtiden.
Ja det är en värmepumpstorkare. Den är ju bara 3,5 år gammal och har inte gått så överdrivet mycket. Kan ju tycka att grejer ska hålla länge än så.

Har läst på lite mer nu.
Samsungs värmeväxlare är helt idiotiskt konstruerad. Det är fanimig omöjligt att göra rent den. Man har fått med en borste som man med jämna mellanrum ska borsta av lamellerna med. Men den räcker absolut inte till.
Lös in i växlaren med ficklampa och konstaterade att den var helt igensatt.
Pallade upp maskinen så den lutade ordentligt bakåt, sedan skulle jag ur den med duschen.

Skruvade loss bakstycket och såg till så det inte kom vatten in där fläkten sitter.

Sedan kom jag på att det här var ju inte det problemet jag egentligen hade.
Men samtidigt, om växlaren inte kan kondensera vattnet så finns ju inget vatten att pumpa.

Nu har jag startat den med lite tvätt i .

Känner mig lite förvirrad nu... Vad håller jag på med egentligen.

Låter som en bra grej att börja med. Jo håller med om att de flesta filtersystem på värmepumpstumlare är helt värdelösa. Vår Electrolux har liknande idiotiska konstruktion. Dock har vi haft vår i 8-9 år och den går minst en gång om dagen så den har väl passerat sin livslängd.

• Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Nu har den gått i nästan en timme. Körde på vanligt tidsprogram. Var bara lite underkläder och ett par t-shirts. Den blir varm, och pumpen pumpar upp i behållaren. Så nu verkar det fungera.

Funderar på att skaffa ett finmaskigt aluminiumnät och sätta för växlaren. Så kan man bara ta bort och rensa det istället för att håll på med borsten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.