M
maco1: Byt vattenlåset!
6 svar · 23,5k läst
K
KingHippo: Brix ser ut att kunna vara precis vad jag söker. Tackar för tipsen!
3 svar · 9,3k läst
K
knipo: Maskinen fixad igen. Varför börja med det enkla när man kan ta det svåra först:S När inte vattnet pumpades ut misstänkte jag filtert eller pumpen. Rensade filtert utan resultat. Plockade bort slangen till pumpen helt o rensade den utan resultat. Fortsatte med att plocka bort pumpen och pillade på den utan resultat. Plockade då bort alla slangar inne i maskinen som det går vatten i o
9 svar · 8,8k läst
B
barajag: Ok. Ja då är det ju bara på med en 13mm gips till, försök och få så att de överlappar varandra. Om underliggande gips slutar på en regel så nästa skikt slutar på regeln bredvid. Hur långt ner du ska sluta är ju en smaksak, men jag skulle sluta några mm ner på mattan, sedan efter att du kaklat dra en tunn silikonrand under.
5 svar · 2,7k läst
J
Joukko: Vad tycker ni? Borra hål i väggen och få ut varma luften eller använda platta plaströr och dra upp genom bänkskivan, bredvid skåp och upp till utsug?
11 svar · 3,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Frågan är först i vilken av dina två trådar om samma fråga, du vill ha ett svar? :|
1 svar · 3,1k läst
S
sara86: ]Vi håller på att bygga hus och är i full gång med planeringen av hjälpkök/tvättstuga och nu har vi problem med planera var vi skall ha skåp m.m.. Det kommer ju att vara en ingång som vi använder till vardags samt tvättstuga.. Någon som har bra tips åt oss?? vi har en planerare som också funderar men hennes idéer är vi inte nöjda med i nuläget.. Kunde inte ladda upp hennes
0 svar · 4,0k läst
·
J
Jan-Å: Vi köpte en sån av märket UPO. Fungerar utmärkt förutom att det inte går att tumla kortare tid än 30 min. När vi hade småbarn krävdes minst en maskin av varje men med bara en tonårsson hemma är det här en bra lösning.
5 svar · 4,2k läst
grymmeoffe
grymmeoffe: hade lite samma problem ville ha matta i tvättstugan i källaren men mattläggaren sa att det fick vi inte pga fukttransporter det behövde andas så han satte klinkers utan tätskickt eftersom det skulle andas:P
3 svar · 1,8k läst
K
Kurtivan: I mitten av 80-talet förlängde jag tiden till renovering av vår toa/ dusch med att måla med vanlig väggfärg. Funkade i flera år även i duschen.
6 svar · 3,9k läst
C
_coffe_: Jag har ett hus från -54 och min källare har ett helt oisolerat källargolv. Kan jag göra som så att jag enbart slänger på klinkers på golvet? Då har ju mitt golv fortfarande möjlighet att andas samt att vatten underifrån/ovanifrån kan tränga ner i fixet och bort till brunnen utan problem?!
10 svar · 5,6k läst
anderton_swe
anderton_swe: HTH har det,något pris vet jag inte. Dom hade strykbräda ifrån en låda, var riktigt fiffigt må jag säga
8 svar · 6,7k läst
V
vicvolta: Hmm, det visade sig, när jag kollade lite mer noga, att det var en Elektro Helios... Men jag ska ta en ordentlg titt på avloppslangen, vi har ju katter så det är säkert deras fel på nåt vis... Annars får det bli svindyr servicetekniker :(
3 svar · 5,7k läst
K
Korslyckan: Hej! Jag har setat här hela förmiddagen och läst i olika forum men främst i Tvättstugeforumet därför vill jag börja med att tacka för mycket bra information och synpunkter.:D Till mitt problem: Jag håller på och planerar nytt tvätt och pannrum. Anledningar, vedpannan är 40år och har inga accumulatortankar, intaget för ved är trångt, minimala möjligheter att lagra ved.
0 svar · 836 läst
grymmeoffe
grymmeoffe: kom igen någon vet väll
1 svar · 1,4k läst
Hocke
Hocke: En sån: http://www.tretti.se/tillbehor/electrolux-50281731005 plus sådana: http://www.tretti.se/tillbehor/electrolux-50291828007 Inte billig men bekvämt att bara handla.
12 svar · 35,0k läst
B
Bjoern: Jo det kan du nog hitta, det finns ganska mkt olika. spara den du tar upp och beroende på hur mkt du bilar så ser du ju vad du kan trycka tillbaka för tingeltangel. Du kanske ser när du bilat hur det ser ut där nere, var försiktig när du bilar upp så du inte pajar muffen bara, har för mig att man torskar på att byta ganska mkt längd då om inte hela beroende på vad det är för rör.
3 svar · 5,7k läst
T
TMC: I fredags kom till slut våra maskiner till tvättstugan så nu blir det byte från våra gamla trista Husqvarna när rörisen kommer och skall ta detta när han ändå skall ta sig an arbeten i vårt kök som är under ombyggnad. Skall bli spännande att se hur Mieles värstingar verkar när vi kör igång dom! Mvh TMC
4 svar · 2,9k läst
P
pappan: Jag gjorde som BiFuel också föreslagit. Satte en hylla emellan. Då blir man av med problemet med en hög svårhanterlig pelare. Mkt lättare vid städ och service, och skönt att slippa oroa sig för att tumlaren ska ramla av. Köpte en kort "köksbänksskiva" i stavlimmad bok på IKEA och skruvade regel i väggen och ben i framkant (70x70 som fästes med små vinkelbeslag). Materialkostnad
15 svar · 95,9k läst
C
christiancarlsson: Kollade med Elsäkerhets verket. Och de såg inga problem att göra så. Eftersom det ska vara torrt inne i skåpet och uttaget inte sitter närheten av golvbrunnen. Har ju kall och varmvatten ledningar som går in bakom diskbänk skåpet. Frågade om det inte va ngn fara om de skulle läcka. Men han menade att är det rätt ska de inte läcka. Man kan inte gardera sig för alla fel menade han.
4 svar · 11,1k läst
G
gaia: [citat] ibland är man tvungen att kompromisa .... jag skrev vad jag skulle göra i ditt sits, du gör som du vill :) gaia
3 svar · 2,8k läst
estwing
estwing: ja du får ej in 300 i väggarna...;) bara att såga upp i tak å golv å dra kanalerna.:D jag skall skapa en tråd hur hela huset blitt under å efter bygget... får bara ej tummen ur...q(;^;)p mvh estwing
5 svar · 3,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Precis.. Jag har också sett X antal förstörda tvättmaskiner/torktumlare. Kan vara vilka färger som helst i dosan..
4 svar · 16,2k läst
A
Ankan_77: Hej Ska byta ut min gamla tvättmaskin och ska ersätta den med en kombi-maskin och har en fundering angående el. Använder idag en 1-fas jordfelsbrytare som finns installerad i badrummet. Har tänkt att byta plats till min nya maskin, men då räcker inte el-kabeln. Får jag dra någon typ av förlängingssladd från jordefelsbrytaren till tvättmaskinen? Hälsningar, Anders
0 svar · 2,6k läst
S
sir lancelot: Vi funderar också på att göra om tvättstugan och räknar på en bänkskiva som är 60 cm djup. Den tvättmaskinen som vi kollat in är Electrolux EWF16781W (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=427167) och där står det 60 cm som djup. De bänkskåp som Ikea har anger också 60 cm djup (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69868630). Känns som 60 cm är standard? Men jag är tyvärr
1 svar · 13,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Dock är ju många modellers dörrar möjliga att hänga om precis som på kyl och frysskåp t.ex.
3 svar · 7,8k läst
scubasteve1983
scubasteve1983: Bara för att röra om lite mer i diskussionen kring ledararea kontra säkringstorlek. Ledartemperaturen får inte gå över 70grader för en pvc-isolerad kabel, och inte högre än 90 grader för en pex-isolerad dito. Minsta ledararea för 13A är 1,5mm2 så har du dvärgbrytare som överlastskydd kan du sätta in en 13A. Har du diazed-säkring så tål den en 10A 10% överström, vilket blir ca
14 svar · 6,3k läst
N
Nikki73: Låter superbra att inte ha tvättstugan i anslutning till groventrén. Vi hänger aldrig vår tvätt ute i alla fall så för oss skulle detta vara en superbra lösning. Tyvärr har vi inte plats för någon tvättstuga där uppe annars hade jag flyttat den direkt! Tänk så skönt att slippa se alla kläder som är på tork och på väg in i skåpen där nere!!! När man har gäster är det
9 svar · 8,1k läst
H
Holmgren: Hyr en diamantslip på Cramo eller liknande. har ni inte allt för stor tvättstuga så går det riktigt fort. 500kr är det värt. Då vet ni att plattorna kommer sitta.
6 svar · 3,8k läst
L
lavin: tyckte om din ide om tvätt-ö, kombinerat med pinebars strykbräda i klädkammare. Om klädkammaren har plats för en smal, hög byrå i mitten, så kan man ha ju montera en strykbrädsskiva ovanpå, kanske lite snyggare än de vanliga. Och vips så har man en maskerad strykbräda. Den behöver ju dock lite bar-överhäng. Perfekt för att lägga den vikta tvätten på sisådär en armlängd
6 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.