Tvättstuga
stefannordin: Jag måste nog tyvärr också vara lite ohövlig, om du är osäker på hur vattnet ska kopplas in och "antar" att färgerna skall matchas, så avråder jag starkast att du installerar den själv. Det finns folk med 3-årig gymnasieutbildning med följande 4 års praktik som får utföra dessa arbeten. En skyddsjord är för de flesta gul/grön, men den har varit både röd och vit tidigare så
scar69: Om jag skulle prova ställa 2 maskiner ovanpå varandra så hade jag byggt in den undre maskinen så att den stod i ett skåp med en kraftig bänkskiva där den övre maskinen hade placerats. Hade även satt på en liten sarg framtill så att maskinen inte kan hoppa ut över kanten. Om det funkar har jag ingen aning om men så hade jag gjort iaf:)
Joens: Jag tänkte det är inte lönt för mig att skapa en ny tråd utan jag tar över denna lite snabbt. Jag har samma problem som TS FÖRUTOM att den BARA stannar. Centrifugerar utan problem men stannar 2-4ggr per program. . . Jag är elektronikmänniska så jag kan de bitarna men innan jag börjar gräva i något jag aldrig pillat påp tänkte jag fråga er.... Så problemet: Programmet stannar och
BigGitt: IKEAS lådsatser köps utan fronter. 60 cm för hög lådfront klarar av den luckan. Bara 4 skruvar behövs till infästningen. Alt 2 köpa 2 satser. IKEA personal hjälper med storleken/även på lådfronterna och lådornas djup! Ja! Det går att välja olika ifall man vill ha avlop bakom. Dessa behöver man inte göra ngt med.Bara montera. Och det är inget jag tror. JAG VET! Klarar inte av att
Yrrol: http://gransbygden.se/produkter.php?p=3481&ref=prisjakt denna tycks ju ha avkännare... dock sålde dom en mer energislukande tumlare med samma look som tvättmaskinen i ett paketpris.. inklusive ett surroundsystem, haha http://gransbygden.se/produkter.php?p=3651 både timer och sensor.. med drar lite mer än dubbelt så mycket ström.... så tror jag skippar att maskinerna ser matchande ut...
Fredrik Å: Tja det skulle tex kunna smita in i rummet bredvid via en springa någonstans. Men var och en gör som man vill men jag tänker nog köra runt brunnen och i väggvinkeln. De tätskikt jag hänvisade till är dessutom special för källare. Ska enligt tillverkaren funka ungefär som goretex.Ångan kryper igenom men vattnet stoppas. Fredrik
Dede77: Kanon Tackar så mycket för svaret. Då får man väl läsa igenom vad dom skriver :)
Yrrol: stora saker tänkt jag ha på tvättlinor vid taket... och småsaker såsom kläder på vägg.. åh jag hatar att tänka för jag komplicerar saker 200ggr om... och lär väl bli jag som tvättar har tjejen antydd några gånger nu, haha... men bygger typ hela huset efter standard som om jag aldrig kommer bo här.. ----------- kanske strax under höft, sen strax under byst.. vilket ger ok
morsan: [citat] Nja, den vi hade monterades in -69 ¨, och vi (sedan 6 år sonen) har aldrig haft någon sten i :)
Yrrol: påslakan och större ting tänkte jag ha torklinor till av utdragbar sort... fast... dessa 56cmbreda ställningarna kanske var i minsta laget ändå för tröjor å så... funderar på köpa något snäpp större av vekare konstruktion.
vimsan: Tack för era synpunkter! Det var inte så lätt, det här med planeringen. Har försökt hitta proffshjälp och många verkar ha tokmycket att göra nu kring december-januari. Vi har valt att kasta om planeringen och det blir dränering först. Då kan jag satsa på bra och hållbara materialval också. Just nu är vi lite inne på att ha toalett och handfat som i ditt förslag, Szture, ett
Lolle: [citat] Du skruvar fast den större delen och den andra delen sätts med skruvar som inte dras ända in. Sen hakar du av och på den änden bara och låter den rulla in /Lorant
Alva10: Jo den har hygrostat, ja brukar köra den på läge 2 och sen köra den på max. Har aldrig märkt av att den stänger av av sig själv :( Såhär står det i manualen. Så här ställer du in hygrostaten 1. Ställ hygrostatvredet i maxläget. 2. Ställ fläktvredet i läge II (gäller ej DS12). 3. När önskad fuktighetsnivå uppnåtts, vrids hygrostatvredet motsols tills avfuktaren stängs. Nu
byggankan: Vad ska man ha för typ av blandare till tvättstugan egentligen? Jag pendlar mellan att tycka att jag inte kommer använda den så mycket att det räcker med "den billigaste" till att tycka att det kanske är bra om det finns en handdusch kopplad till den utifall att man vill spola av saker lite bättre vilket gjort att jag kollat på s.k. bidéblandare. Vad har ni valt för blandare och vad
Loner: Tumling sliter marinellt på kläderna, och du får ju bort vattnet direkt än vid vanlig hängtorkning. dom som har avfukltar blir ju iofs av med fukten den vägen. /L (tumlare / torkskåp och linor i tvättstugan)
Consensus: [citat] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=120504
gaia: vi har 3 nyinstallerade plastgolvbrunnar i klinkergolv i källaren utan brunsmanschetter . Troligtvis ej enl. regler men liksom du ser jag ingen behov för det. Det finns också 70 år gamla golvrunnar av keramik ingjutna direkt i golvet utan något som helst spärrduk och där ser vi inga skador heller. Vi bedömde att den enklaste lösningen duger gott och väl :). gaia
Raceman: [citat] Så lite så. :blushing: Fint att det ordnade sig.
JPA666: Tja,jag skall köra med klinker iallafall. Lättstädat samt snyggast. Vem har sagt att man måste ha golvvärme för klinkers? Jag skall ej ha någon golvvärme utan tänkte bara ha en stor snygg matta.
JPA666: [citat] Hmmm.....efter att ha läst lite så är det nog ingen bra ide... blir till att ta bort mattan!!!
Kroffe: Okej! Kan nog stämma då det var som värst längst nere. Det är en äldre kåk, ändå sen tidigt 30-tal. Putsen som satt på är nog sån där mjuk kalkputs eller vad det heter. Då får jag nog göra så.. Man vill ju inte att plattorna ska lossna när man ändå ta tiden att sätta upp dom.
Paul-Staffanstorp: [citat] Verkar ju inte speciellt smart då de kostar 29:-/st och det går åt 11st per kvm vilket gör att ganska dyrt kvadratmeterpris jämfört med att köpa riktig klinker... :rolleyes:
Paul-Staffanstorp: Jag har väl inte heller den erfarenheten när det gäller nybyggnation men med tanke på att en tvättstuga enbart har krav på tätskikt på golvet så känns 25000:- som ett bra avdrag då det egentligen inte är så stort merarbete med att enbart lägga tätskikt på golv inkl. klinker kontra en plastmatta. Väggarna skall ju göras likvärdiga som jag tolkar det sånär som på väv eller
Milka: PS. Tvättmaskinen nås sedan från dörr bredvid badrummet, garderobs- och badrumsutrymme är bara sammankopplade via rördragningen genom väggen alltså.
Svanteman: Sitter du med en platta på mark kan det ju kännas som om det är lite för mycket jobb, men kan du komma in i grunden, eller bjälklaget ska det ju går bra, det är ju inget som säger att du måste dra ledningarna från gamla tvättrummet, kanske finns kök eller toalett i närheten av det nya, det gör ju jobbet mycket lättare och smidigare (läs billigare)
linkan77: har du inte en golvbrunn i utrymmet så räknas det inte som ett våtutrymme(tror jag).