Y
När jag började renovera huset för några år sedan så köpte jag ny tvättmaskin av dyr modell och generös 10års garanti. Utan rem och massa funktioner.

Satte ihop allt, men glömde ju transportspärrarna. Så den hoppade ju runt som om den var besatt.

Bort med spärrarna, men den blev aldrig riktigt stabil även fast jag balanserat in det med vattenpass som man ska. Men jag har kört vidare, ensam som man är så blir det inte så många tvättar ändå.

Men nu börjar jag fundera. Ska jag felanmäla eller ska jag öppna baksidan och titta ifall jag ser någon trasig upphängning jag kan byta själv.

Om jag öppnar och tittar själv utan hitta felet - ryker 10års garantin då?

K
Tyvärr så är det nog kört, du får ringa in en reparatör och ta kostnaden.

S
Jag tror helt klart du kan få detta på garantin, du får ju se till att vara smart när du felanmäler.

MEN, 10 års garanti brukar ju oftast gälla motorn, 3 år på övriga maskinen.

K
SueCia skrev:
Jag tror helt klart du kan få detta på garantin, du får ju se till att vara smart när du felanmäler.

MEN, 10 års garanti brukar ju oftast gälla motorn, 3 år på övriga maskinen.
Låter som bedrägeri i mina öron. Är det inte bättre att vara ärlig och ta kostnaden för reparationen eller via drulle på hemförsäkringen? Denna kostnaden drabbar övriga som handlar samma märke, ungefär som försäkringsbedrägerier drabbar samtliga försäkringstagare.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Y
Jag är ju öppen för att utföra jobbet själv, dock kunde man inte nå deras sprängskisser men supporten hade välkomnande intryck på webben så ska nog testa att kontakta dom och fråga om skiss/delar.

För vad kan ha gått sönder? 1-2 Gummiupphängningar?

harry73
Det kan inte vara ovanligt att folk glömmer transportspärrarna, och man kan inte förvänta att maskinen funkar med spärrarna i, men man behöver inte heller acceptera att den går sönder pga det. Skulle det vara så kritisk med spärarna, då borde dom ha byggt in en kontrollmekanisn som kontrollerar om spärarna finns i. Så jag tycker du ska reklamera. Sen är det förstås bättre att reklamera direkt. Å ena sidan för att man ska, så att skadorna begränsas, å andra sidan för att man har enstarkare ställning de första 6 månader

S
Kojak skrev:
Låter som bedrägeri i mina öron. Är det inte bättre att vara ärlig och ta kostnaden för reparationen eller via drulle på hemförsäkringen? Denna kostnaden drabbar övriga som handlar samma märke, ungefär som försäkringsbedrägerier drabbar samtliga försäkringstagare.
Bedrägeri för att han ska va smart när han felanmäler?

Göran.W
Vågar nästan påstå att vibrationerna inte beror på dom glömda säkringarna.
Dom sitter i ytertrumman och går något sönder så är det den som går och då läcker maskinen.
Maskinen behöver inte sitta 100 i våg men alla benen på den måste vara ordentligt nerskruvade i golvet så den står stadigt när man ruckar på den.

Y
Jag har den ovanpå upphöjningsstativ. Jag ställde dom i våg flera gånger, samt stripade fast stativet ihop med torktumlarens stativ, har även vibrationsdämpande gummin mellan stativ och maskin. Funderade på gjuta en massiv sockel istället.

Men så var jag hos bror och hjälpte han med deras nya tvättstuga och dom skaffa samma stativ som mig, jag varnade för vibrationer och han tittade konstigt på mig, och när han starta deras nya maskin så gick den hur fint som helst.

Därav så vill jag ju tro det är något fel på min.. men ah, jag har tänkt att göra golv-test före jag anmäler såsett, men jag ville inte att denna tråden skulle få helt fokus på stativet utan mer på om jag vågade öppna och titta bak på maskinen om jag såg något trasigt.

Redigerat:
Göran.W
Dom där stativen ökar vibrationerna något och även dom där vibrationsdämparna gör det för dom dämpar inte vibrationerna ett dugg utan bara vibrations ljuden.
Ta väck dom dämparna ska du se den vibrerar mindre.
Dom är så mjuka att maskinen vibrerar mer.
Dom tar bara bort ljud och inget annat.

Y
Kan vara att bordet inte klarar att stå i det fallet på golvet då golvbrunnen är strax framför. Den tenderar att flytta sig åt det hållet. Knuffar tillbaka, ställer i våg.. Sen samma sak nästa gång, tills nu när jag stripat fast allt ihop med torktumlarens bord. Som nödlösning även lutat maskinen bakåttippat som fan för att den inte ska hoppa ut mot brunnen. (men haft problemet i flera år när jag vågat den, nu var det mer ett test att bakåtluta)

Så.. att... Det behöver inte vara fel på maskinen vilket jag var medveten om, men samtidigt så kan det ju vara fel för gummifötterna på stativet bör hålla sig bra på det ruggiga golvet ifall maskinen snurrat utan obalans. Den hoppar. även med tom trumma så vibrerade det lite.

Men. Jag får setill att göra testet med maskinen direkt på en planare del av golvet så får jag svaret.

SueCia skrev:
Bedrägeri för att han ska va smart när han felanmäler?

Nej för att han försöker att få en skada vållad av honom själv som ett garantiärende.

Y
jonko skrev:
Nej för att han försöker att få en skada vållad av honom själv som ett garantiärende.
Nej jag skrev: ska jag felanmäla eller ska jag skruva isär. Försvinner garantier om jag öppnar den. Inte "kan jag få en ny maskin/den lagad gratis"

Redigerat:
Yrrol skrev:
Nej jag skrev: ska jag felanmäla eller ska jag skruva isär. Försvinner garantier om jag öppnar den. Inte "kan jag få en ny maskin/den lagad gratis"

Det var en annan persons råd till dig att du kan få det på garantin om du felanmäler jag kommenterade.

Din frågeställning tolkade jag aldrig som att du söker tips på hur du ska kunna bluffa till dig en reparation på garantin utan precis som du skriver att frågan är om garantin ryker om du öppnar själv.

Du har inte glömt ett transportskydd då? På min satt det en på baksidan som jag missade och maskinen hoppade omkring över golvet vid första tvätten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.