Håller på att göra om ett gammalt pannrum från 1966 till tvättstuga då oljepannan precis blivit bytt mot bergvärme.

Just nu sitter en gammal rostig gjutjärnsbrunn mitt I rummet till vilken det är ett ordentligt fall 60mm på 1,5 meter.

Planerar att byta golvbrunnen samt ansluta tvättmaskin och tvättställ genom dold rördragning I golvet när jag gjuter en ny platta (skall sedan lägga kllinkers):

Hur ansluter jag avloppet till tvättmaksinen och tvättstället bäst? Ser att det finns lösningar med extra inlopp till golvbrunnen och då utnyttja golvbrunnens vatenlås. Eller är det batter att ansluta tvättmaskin direkt till avloppstammen med separat vattenlås?

VIlka dimensioner bör jag använda från tvättmaskin och tvättställ? räcker 32 mm?

Vad använder jag lämpligast för gjutning av platta på befintligt betonggolv? Grovbetong och sedan flytspackel?

Vår tvättstuga fick golvbrunn med anslutning till tvättställ/tvättmaskin/torktumlare. Jag saknar inte vattenlås under tvätthon.
Jag använde 50 mm rör fram till golvbrunnen i den del som ligger ingjuten i golvet. 32 mm tror jag inte är avsedda för ingjutning.

Om skall byta golvbrunn kan du lika gärna öppna upp för avloppsrör. Källargolven i vårt hus från -74 består av ca 4-6 cm flytspackel ovanpå ca 10 cm armerad betong. Ditt hus borde vara byggt på liknande sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.