Trädgårdsmaskiner
Orthafix: Funkade alltid att bara köra på med mutterknack för min del. Rätt kraftig sådan men. Skam den som ger sig.
Orthafix: [citat] En kompis till mig jobbar som snickare och dom kör med sådana kedjor. Han säger att dom är guld när man kör i timmerväggar med spik och annan bråte i när dom renoverar eller gör om gamla hus. Men som vanlig Svensson eller hobbysågare så har man ingen nytta av dom p.g.a priset.
tallmilan: Håller med, det kostar att bo stort
Nonkan: Kniven sitter nog löst. Annars har svänghjulskilen gått sönder.
Milkshaken: Eller en gymnasieskola med inriktning industriprogram..... Dom brukar vara villiga, du släpper bara till pengar till deras skolresa eller dyl.
Rullen: Hej! Jag tänkte bara fråga er som har kört er AM ett tag. Själv fyller min Fia en månad i dagarna... :) Om det börjar spöregna när er AM är ute o klipper...plockar ni hem den då? Vad ifall ni inte skulle vara hemma? Eller har ni hjärnkoll på väderleksrapporten och kopplar bort timern när regn närmar sig? Bara funderar på hur jag ska bete mig? Eller ska jag bara låta Fia tugga i
Jonas-F: Jag har en Julauppsa,lare som jag köpte på rea i höstas och den funkar perfekt för mig, har kört både löv och resterna efter mossrivaren i våras utan problem. Klart värd dom 1500:- som den kostade jämfört med Husqvarna/Jonsereds 5000:- för sammalika...
JayPhizzt: Är på jakt efter en elektrisk häcksax åt mina föräldrar som ska användas till deras häck i deras lilla trädgård. Vet inte exakt vilken sorts häck det är men den är inte särskilt grov iaf. Har ingen vidare koll på häcksaxar och vet inte riktigt om man ska ta en sladdlös eller inte. Sladdlös kanske är mycket svagare? Dock är häcken som sagt inte speciellt grov och det hade iofs
clain: Stod och pratade med grannen i lördags och det visade sig att han hade ett par klippare över som bara stod på firman hans, tog med en hem som vi kunde få. Frugan blev glad att vi fick lite respit med att köpa en ny. Och jag blev glad för det blev en Klippo ändå, fast med en B&S motor då. Dessvärre hade han tagit bort hantaget nån gång och hittade det inte nu, så fick ta från den
Nonkan: [citat] Stämmer inte riktigt längre. Husqvarna kom med en helt ny serie klippare förra året som tillverkas i Höör, samma fabrik i där Husqvarna numera tillverkar Klippo som de köpte för några år sedan. Dessa modeller finns endast under varumärket Husqvarna än så länge, och har ersatt i stort sett alla andra Husqvarnamodeller. Brytåret var 2009, innan var det samma fabrik som
Byggkaos: Hej, Om du ska köpa klippare så hade jag tittat på TORO. De har prisvärda bra klippare. Lycka till! /J
nordicnews: Men jag hoppas att mina grannar vakar över tomten. O så lär pin-kod systemet förhindra att någon kan bruka automowern. Förvisso förhindrar det inte någon från att stjäla den. Men det är nästa lika lätt att stjäla en åkgräsklippare och betydligt lättare att tjuvkoppla den. :wow:
rubenmadsen: Jag tog svärdet till motorsågen och borrade 3 hål och satte en M4 i varje hål. Sen höll jag svärdet så varje bult låg mot ett "ben" på kopplingen. Sen stoppade jag in en tandborste i utblåset och vred som en idiot.
Hermes: Jag tror nog inte att stiga parks bättre modeller är så mkt lättare än jonsered/HQ, och är det fallet får man väl hänga på en vikt. Börjar bli mkt intresserad av en avant i 200 serien, tillbehören har inget av det leksaksaktiga som stigan har - är det någon som har en avant i 200 serien och är nöjd med gräsklippning, lastning, släp? finns några typiska problem med dessa
Milkshaken: Låyter som reläet... Metallen i reläet (Kontaktblecket som ska gå emot ett annat kontaktbleck.) kan gå varm. Om det uppträder efter ett antal timmars körning så verkar det som antingen materialutmattning eller matthet på annat skäl... Byt relä.
Orthafix: Kåpans utforming brukar ju skilja sig markant också. Multiclipmaskiner brukar ju vara utformade så att det klippta gräset åker upp från knivtoppen och in mot mitten för att pressas ner genom kniven igen, för att sen sugas upp igen osv. osv. Tills det bara är någon milimeter kvar av det avklippta kvar. Så funkade det på stigan jag hade i alla fall. Knivarna var som propellrar för att
MathiasS: [citat] Tja, somliga hinner med mycket medan andra sitter i soffan och kollar TV.....d^_^b
Avemo: Gräsklipparmotorer är ytterst primitiva saker. De äldre Briggs & Stratton-motorerna brukar ha en skruv på förgasaren som man kan justera blandningen med. När den slopats vet jag inte, men den saknas på nyare. Man kan rengöra luftfiltret i bensin eller fotogen och eventuellt även skruva isär och rengöra förgasaren. Är tändstiftet sotigt kan man byta det. Om gräsklipparen startar
skoning: Har en Stiga (modell som ovan) gräsklippare som startar direkt men efter bara några sekunder lägger den av. Om jag trycker in flödaren (heter det så?, en knapp jag trycker in 3 gånger innan jag startar klipparen) så går maskinen i några sekunder till. Men jag kan inte springa och trycka på flödaren hela tiden, den sitter i fronten på klipparen och det är "dödmansgrepp"... Någon
Milkshaken: men det bästa är väl att testa.. varför tror du att den sitter fel för? Sen, om äldre modellerna är inte så vanliga längre, folk kanske inte har såna här... Men kolla annars hos en maskinfirma som säljer och lagar åkklippare. Där får du säkert kolla om du har en dialog med dom först.
Ludwig: Lustigt, samma sak har hänt mig, inga problem att fixa, se bara till att bubblan till primern verkligen sitter rätt när du sätter i hop den igen. Jag körde nog en säsong med hål i bubblan, stack in fingret som tätning och pumpade. FUnkade bra. Slangen vet jag inte hur länge den varit trasig, lite vanlig svart bensintålig slang löste den också.