Jag skulle vilja ha respons på min idé om inköp av åkgräsklippare.

tomtytan är väl ca 10 000m2, det är dock än så länge max hälften som är gräsytor. Delvis kuperat och sluttning, delvis platt.
-Jag behöver smidigt kunna klippa runt träd och buskar, intill murar osv.
-jag vill kunna skyffla ogräset av grusgångar, grusplan mm med maskinen, samt samla upp löv på dess ytor.
-jag vill kunna ploga bort snö runt huset och längs 50 m mindre väg, samt platta ut ett och annat lass med ny jord, gödsel mm då och då.
-jag vill kunna flytta litet ved, sten, ris, jord med vagn.

Min slutsats blir att jag bör skaffa en Stiga Park Prestige 4WD, med förutom klippaggregatet tillbehören a) frontmonterat hyveljärn, möjligen med räfs b) snöblad, c) tippbar vagn.

Det blir en ny, då begagnatmarknaden är minimal. Ett alternativ är därmed att köpa en begagnad park pro 20 4WD eller bättre, för nästan samma pengar - kanske behöver man det för att få tillräckligt med kraft för snö/jordförflyttning mm?

Huvudfrågan är finns det något annat märke som har lika bra utbud av tillbehör? Och kanske är litet rustikare? Det brukar ju påpekas att dessa maskiner kostar som en bil, och Stiga Park känns lite 'light' för de pengarna, även om det är det bästa valet...
 
Inte för att det behöver vara bättre men en tanke kan vara att satsa på tex en enklare klippare kombinerat med tex en grålle.
 
Nimajneb skrev:
Inte för att det behöver vara bättre men en tanke kan vara att satsa på tex en enklare klippare kombinerat med tex en grålle.
Är benägen att nästan tro att det blir just bättre då en vanlig frontklippare av billigare peng funkar fint till klippning och en billig traktor med frontlastare och vagn funkar nästan bättre till snö och övriga sysslor.

Det man tyvärr då får som nackdel blir ju istället att det blir mer prylar att förvara plus att det är lite underhåll på äldre traktorer..

Så det är banne mig inte det lättaste vad du än väljer?
 
En begagnad minitraktor typ holder eller liknande då?

/lorant
 
Eller en Avant? Kolla in 200-serien plus dess tillbehör!
Provade lite försiktigt hemma men det var ett tvär-NEJ! Men drömma kan man ju!
 
Tycker du ska satsa på en fyrhjuling med vagn och ett plogblad till snöröjningen o vedkörningen, gräsklipparen blir nog lite klen för att flytta snö på så stor yta, hade problem med min fyrhjuling i vintras och då hade jag bara ca 20 meter infart att ploga, iofs så var det extremt mycket snö i vintras.
 
Tack för alla tips!

Grållen kanske är bra till snö och framlastning + släpning, men den är ju ganska stor, och kör nog sönder en del i en trädgård, inbillar jag mig, och i kombination med enklare klippare har jag då ändå sämre klippning, samt ingen skyffelfunktion...

Jag tittade upp Holder, men de verkar mkt dyra och ganska stora?

Fyrhjulingar kan jag verkligen inget om - finns det någon i den aktuella prisnivån som är konstruerad för grönytor mm, dvs som inte främst är tänkt att åka omkring i bara?

Avant, särskilt den minsta i 200-serien skulle vara idealiskt tror jag, vilken perfekt hybridmaskin! Förutom att den inte har något skyffelaggregat har den hur mkt tillbehör som hellst, och vilken smart vagn!
Kruxet är priset: Ny stannar den på ca 100 000+moms - utan tillbehör, så det rör sig om ett dubbelt så dyrt alternativ till stiga parken med tillbehören. Samtidigt kan man göra så mkt mer med den, att det på säg 10 år kanske betalar sig. Är t.ex. intresserad av att bygga en hel del meter kallmur som stöd för terasseringar, och där skulle Avanten nog göra det genomförbart på egen hand.
Mkt frestande!
 
Milkshaken
ässhh. Köp en Stiga Park, 4wd som den är nu, och komplettera med tillbehör vid rätt säsong... alternativt försök att få med så mycket tillbehör som möjligt vid ett köp... nice price...
 
Kanske fungerar 4WD mycket bättre på vintern men nackdelen med att ploga med en "gräsklippare" är ju att den har rätt lågt marktryck och faktiskt inte något supergrepp på vintern. Vi har en Park 2WD med kedjor och man kör fast till och från trots att vi har slunga istället för plog. Det är också svårt att komma åt där det är trångt. Nog för att det är skitkul att slunga med den (när man efter många svordommar fått igång den på vintern) men jag skulle lätt byta slungtillbehöret mot en vanlig slunga både för smidighetens och vinterstartens skull.
 
Jag kör med en begagnad Husqvarna (modell 1200) som är lite tyngre. Jag valde den just för att tyngden gör att den faktiskt fungerar helt ok på vintern för snöskottning (med kjedjor och extra hjulvikter). Att ha driv på alla fyra hjulen skulle antagligen spela stor roll...

Jag gillar inte Stigas Park och liknande - för små och lätta.
 
Jag tror nog inte att stiga parks bättre modeller är så mkt lättare än jonsered/HQ, och är det fallet får man väl hänga på en vikt.

Börjar bli mkt intresserad av en avant i 200 serien, tillbehören har inget av det leksaksaktiga som stigan har - är det någon som har en avant i 200 serien och är nöjd med gräsklippning, lastning, släp? finns några typiska problem med dessa modeller ?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.