Hej alla,

Har en 9 år gammal stiga snöslunga som drivningen kärvar rejält på.
Skruven och allt annat fungerar som det ska men när jag lägger i driven tar det stopp och motorn storknar.

Någon som har upplevt samma sak och har några tips på vad det kan va :S

Mvh
Jante
 
Är väl bara att plocka isär och kolla vad som hänt. Är det friktionshjulstransmission eller vad är det för typ av drivning?
 
"friktionshjulstransmission" ;) överstiger mitt förstånd, men ja, inbillar mig att det är så. Remskiva med rulle som spänns åt när driven skall i...

Kommer att plocka isär driven, men bara nyfiken på om någon haft samma problem, ryktas ju om att det ska bli "varga vinter" så vill gärna ha igång maskinen innan :D

//Jante
 
AHA ! Nix inte "friktionshjulstransmission", sitter lite modernare grejor på min maskin. Kilrem och remskiva som normalt slirar, när jag skall ha driv på så ansätter en mekanism ett löphjul mot kilremmen. Driver en växel med utgång till skruven och en annan till driven, vilket får mig att inse att det går in en hävarm i "diffen" som aktiverar driven.

Blir till att plocka isär och inspektera. Återkommer med resultatet.

Mvh
Jante
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.