6 760 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Slipa kniven själv?
Utan att invänta svaret så drog jag av lätt med vinkelslip och finjusterade med filen. Tyckte det kändes bra och jag har även klippt idag 
Frågan är bara vad jag riskerar?
Frågan är bara vad jag riskerar?
Jag brukade slipa med lamellskivan på vinkelslipen, tog lagom mycket för att inte värma upp eggen för mycket.
Hängd hängde jag kniven på en spik och kollade att kniven la sig vågrätt, om inte lite extra slip.
Passade på att städa bort gräsklippet med en stålborste också, mindre skit som orsakar vibrationer.
Hängd hängde jag kniven på en spik och kollade att kniven la sig vågrätt, om inte lite extra slip.
Passade på att städa bort gräsklippet med en stålborste också, mindre skit som orsakar vibrationer.
Slarvigt av migMathiasS skrev:
Det är min Partner som fått en omgång
Det kändes okej när jag kört en omgång men som sagts här så ska jag ta loss den igen o kolla balansen. Givetvis fick Partnern en omgång med stålborsten, lite olja och en putsning av tändstiftet, som f.ö. varit bortskruvat under vintern.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Tur att du var extra tydlig med inledande versal, annars hade det där kunnat skapa ännu fler frågor än det besvaradeKjell_G skrev:
Jag brukar undvika stålborste för att inte skada färgen (det som finns kvar) så det finns lite rostskydd. Rotborste och vatten kommer man långt med. Men det är klart, är det en gammal bekantskap (eller ska jag säga partner
Produkter som diskuteras: "Rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
De får 2-3 drag med vinkelslipen, inget filande och man behöver inte väga in dem, däremot ska du inte slipa dem blåa. Det är ingen speciell legering i de grövre gräsklipparknivarna så slipa på du.
Har en gammal Stiga Turbo -88 där ytterdelen på kniven är utbytbar. Nu går den i fritidshuset sedan 10 års tid och får ibland en smäll under till så att knivarna vrider sig och det upptäcker man inte alltid då det inte är bara jag som klipper. Samma behandling får Klippon med sin mulcherkniv vi har vid bostaden.
Våra gräsklippare är inga underverk av precision så de överlever det mesta hälsar den 25-åriga Stigan med B&S.
Gör på samma sätt med slyklinga till röjsågen, Enda gången jag märkt obalans där var när jag lyckades montera slyklingan snett i fastsättningen men det märker du direkt det kan jag lova
Har en gammal Stiga Turbo -88 där ytterdelen på kniven är utbytbar. Nu går den i fritidshuset sedan 10 års tid och får ibland en smäll under till så att knivarna vrider sig och det upptäcker man inte alltid då det inte är bara jag som klipper. Samma behandling får Klippon med sin mulcherkniv vi har vid bostaden.
Våra gräsklippare är inga underverk av precision så de överlever det mesta hälsar den 25-åriga Stigan med B&S.
Gör på samma sätt med slyklinga till röjsågen, Enda gången jag märkt obalans där var när jag lyckades montera slyklingan snett i fastsättningen men det märker du direkt det kan jag lova
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden