Trädgårdsmaskiner
cpalm: Om någon är sugen på batteridrivet kan jag flika in att vi köpte en HQ 320iB i år. Mitt betyg är - sisådär. Den är lite för klen för en större trädgård och den käkar batterier. Största batteriet (BLi300, 9,4Ah) á 3 500 kr/st(!) räcker ca. en halvtimme och det behövs 3 st batterier för att kunna köra kontinuerlig drift med 330W-laddaren. Så inget för den fattige... Ingen
Partner: [citat] Ville ha något att greja med så tog en gammal skandic kaross och satte på en 12hp Briggs Stratton som jag skulle använda till reservdelar men satte på den och tänkte fixa den men skivan fram är ganska dålig, så det är en skandic kaross
bryggstun: Gå till nånn verkstad, jordbruk, eller nått annat ställe där det förbrukas tex motor och hydraulolja. Där kan det finnas gott om tomma dunkar med inbyggd pip. Bla. Agrol och okq8 har sånna. Visserligen 20L men man behöver ju inte fylla den helt.
galento: [citat] Har för mej att det var en Huskvarna men är lite osäker, men tyckte den samlade upp dåligt och det var ett bök att ha efter klipparen.
marjorie: Har nu ägnat ca 4 tim till att svära och tänka någorlunda logiskt, och försöka tyda den mikroskopiska texten i manualen. (Hittade sen en variant på nätet som jag drog opp till 150% och se, den blev ganska läsbar!) Sen har det hjälpt att titta på olika bilder på nätet eftersom den verkar finnas under olika namn. Dock har jag inte hittat nån förklaring till 1/ monteringslistens
skogstomten: Problemt är inte orken eller hållbarheten. Problemet ligger i grepp och risker att välta/glida mot föremål. Uppväxt med sluttningstomt och olika former av gräsklippare från vanliga utan drivning till midjestyrda med brett klippdäck. Tror 4WD hjälper men räkna med att det ska vara torrt när du klipper. 2cyl trycksmord motor är nog bäst. Midjestyrt i någon form är toppen. Brett
robelu: Kuggkransen, ja, det verkar ha varit där det satt. Skruvade loss hjulet, lyfte loss kransen som var av plast, och vände den. Det torde inte hålla så länge, men ett tag till verkar det fungera. Får köpa nya kransar till våren. Tack för förslaget!
Halan2: Tittat lite på att köpa Husqvarnas redskapsvagn till min rider. Tänkte ha mossrivare och gräsluftare till den. Någon som har erfarenhet av den, fungerar den bra eller är det bara en onödig pryl som tar plats? Hittar inte mycket recensioner om den.
Laga mera: Hur fick du ut motorn? Får ej loss brickan under kniven så att jag kan demonstrera motorn. Provat att lossa de 6 skruvarna på ovansidan av motorn men det räcker inte för att få av locket.
GoC: Enklare att bara montera ihop grejerna och se om det fungerar. Är bara några veck på ”koppen” som skiljer men funktionen är den samma.
Adam_F_A: [citat] Låter som att det blir en heldag i Barkarby-området. Glöm inte den lyxiga lunchen på det blåa varuhuset. :D
Pierre Bratt: Ser ju att denna tråd är gammal men prövar. Har också en 3000 HE någon som har mått på remmar? Och var man beställer. Lossna har inte alla.
chrille-gäddan: Kör med makitan och mkt nöjd. Klarar klen sly (enstaka som växt ca 30-50cm så ett par mm tjocka). Jag klarar ca 30min användande på ett 2.0ah batteri på Max fart. Då är det kanske 15-20min som den snurrar, resten är småförflyttande utan att trimmer går.
tensiden: Jag är 98% säker på att FLY021 passar.
ikeahantverkaren: Tack!.. Det var så pass enkelt.. Toppen
Magnus E K: [citat] En 12 meters? 9 meter är vanligare vad jag förstått och blir ju både lättare och med mindre moment. (Hade nog funkat med 9 meter men för-förra ägaren har valt 12 av någon anledning.) Har fällt den en gång vid inflytt och då var vi fyra vuxna män och ändå kändes det som på gränsen att få upp den igen på ett säkert sätt.
Jordgubbkiwi: [citat] Den gick inte runt lätt förra sommaren, då bytte jag hela dragkitet och då löper den lätt och har gjort det hela denna sommaren också. Såg ut som det var fjädern som orsakade det problemet. Är inte helt insatt i dekompressionventiler, men jag trodde det var automatisk ventil på denna, är det alltså den som kan kärva? Gnista var en bra idé.. att jag inte tänkt på det. Jag
Skogsmumrik: [citat] Köpte 2 st 4 Ah batterier, det var litet specialpris. Och den snabba laddaren. Tänker att det blir perfekt även med grannens röjsåg i samma serie. Vi kör gemensam utrustning.
useless: Motorer till dom där är inte så jättedyra, så helt klart finns det ett värde i maskinen även med trasig motor. Men du kan ju börja felsöka själv. Ta bort tändstift, remmar och kåpan runt svänghjulet/fläkten och se om det går att vrida runt motorn för hand.
Cahlis: OK, se också till att alla remhjulen sitter på samma höjd. Kan ju ha ändrats när kilen hade gått av.
cpalm: Nä precis, problemet är att proportionerna mellan pinnar och löv inte riktigt går att bestämma i förhand :rofl:
kirilian: Knivar är bra på en äng med lite grövre växter om man vet att det inte finns stenar och annat hårt. Då rensar dom bra. Men finns minsta risk att man drar dom i marken eller sten då är grov tråd bättre.
Majgårdarna: Jag har en batteridriven som man kan göra enklare jobb med. Har något segt gräs som jag måste ha lite effekt för att få av på vissa ställen.
Rillsan: Någon här som har bra tips på en batterigräsklippare som klarar runt 1200kvm på en laddning, gärna självgående med uppsamling och multiklipp. Funderar på en Toro 55 60V med 6 Ah batteri alt en Ego med 7,5 Ah batteri. Någon här som har erfarenhet från dessa batterigräsklippare eller har tips på nån likvärdig ?