14 133 läst ·
23 svar
14k läst
23 svar
Kraftig kompostkvarn alt flismaskin sökes!
De gamla vals maskinerna finns inte längre, de med knivar kan vara bra om man ska flisa typ små kvistar o grönt. Om man vill ha Bosch vals så finns AXT 22D och sen finns även nån 25 version med turbine cut. Ser Ok men håll ögonen på blocket om du vill ha den gamla varianten.
https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-Kompostkvarn-AXT-22D-vals-elektrisk/7846695/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-Kompostkvarn-AXT-22D-vals-elektrisk/7846695/artikel-detaljer.html
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
https://www.tradera.com/item/302433/370301021/kvarn-flistugg
Kanske kan vara något för nån som bor i närheten av Landskrona...
Kanske kan vara något för nån som bor i närheten av Landskrona...
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har en gammal Bosch med skruv och den fungerar jättebra på ett intervall av grenar men alltför mjukt eller färskt snor bara in sig och blir trassel. Björkris är till exempel helt hopplöst, liksom färsk vresros och rötter.
Jag funderar på en knivmaskin att komplettera med (eller kanske en tc) men just stora mängder material har jag köpt bortforsling av.
Jag funderar på en knivmaskin att komplettera med (eller kanske en tc) men just stora mängder material har jag köpt bortforsling av.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Efter att ha provkört tc konstaterar jag att den är mindre kinkig vad beträffar material man matar in men att den gamla skruvmatade var mycket bättre på att dra i sig de grenarna som faktiskt fungerade med den. Nästan lite väl bra. Det är nog fortfarande inte en fungerande lösning på riktigt stora mängder.
Nä, AXT 25 TC har bra kapacitet för en konsumentmaskin, men det är inget som funkar på större mängder ris om man inte har väääldigt gott om tid.
Det som irriterar mig mest med den är att bark, löv och annat småbös tenderar att bilda en hård "kudde" i tratten som aldrig sugs in i kvarnen utan istället effektivt hindrar grenar från att komma ner i kvarnen. Så får man stå och rota med en pinne för att försöka få det att lossna, vilket ofta är lättare sagt än gjort. Väldigt frustrerande. Matar man bara in (gärna lite halvtorra) pinnar utan löv funkar den bra, men det förtar lite grand poängen tycker jag.
Det som irriterar mig mest med den är att bark, löv och annat småbös tenderar att bilda en hård "kudde" i tratten som aldrig sugs in i kvarnen utan istället effektivt hindrar grenar från att komma ner i kvarnen. Så får man stå och rota med en pinne för att försöka få det att lossna, vilket ofta är lättare sagt än gjort. Väldigt frustrerande. Matar man bara in (gärna lite halvtorra) pinnar utan löv funkar den bra, men det förtar lite grand poängen tycker jag.
Står i manual för många kvarnar med vals att just det du beskriver kan hända. Det man rekommenderar om möjligheten finns att varva med pinnar som då rensar ur kladdet i valsen. Men den möjligheten finns ju inte alltid.
Klicka här för att svara
