Byggahus.se

Makita alt Dewalt batteritrimmer

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej,
    Min gamla Ryobi-trimmer la av igår. Funderar på att köra en batteridriven trimmer. Har batterier (Makita och Dewalt).
    Har ni någon erfarenhet av battertrimmers, eller är bensindrivna är föredra ändå?

Har kollat på Dewalt och Makita:
    https://www.hornbach.se/shop/Grastr...-delbart-skaft/10246501/artikel-detaljer.html
    https://www.k-rauta.se/produkt/grastrimmer-makita-dur189z-18v/88381858137

Jag har batterier till båda maskinerna, men batterierna till Dewalt är tre år gamla och Makita 4 månader. Anledningen till att jag kollar på Dewalt är att skruvdragaren är kass och batterierna som jag har kvar används inte, eller är det bättre att använda sig av Makitans batterier då dessa är nyare?

2. Silver78
    Medlem · Nivå 10
    Jag har en dewalt grästrimmer 54v. Den är snudd på att man inte behöver plocka fram bensinaren. Den är dock i en annan prisklass än den du hade. Vad har du för behov och vad är du villig att betala?

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag har Makitan. Har inte använt den så mycket så kan inte riktigt ge ett utlåtande om hur den håller i längden men för det jag använt den, trimma kräskanterna några gånger, så har den funkat utan problem.

Redigerat 20 sep 15:58
    • Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 6
    Redigerat 20 sep 16:57
  5. Silver78
    Medlem · Nivå 10
    Jag håller nog Dewalt lite högre av de två du listade. Dock är den inte helt smidig om den är som min. Men det är avvägning mellan styrka och smidighet. Har man relativt små områden med tjockare vegatation så är smidig och bra batteritid att föredra framför stark.

• Laddar…
  6. G
    Medlem Nivå 4
    Köpte Dewalten häromdagen. Sånt lyft mot min gamla Ryobi. Större radie och klart starkare. Känns som jag kommer längre på 5Ah-batteriet också, hade samma storlek på Ryobin.

Jag rekommenderar, men har aldrig provat Makitan.

• Laddar…
  7. kitco
    Medlem Nivå 6
    Jag har en DCM561 och gräset på bilden är ingen match för dewalt på högsta läget, räcker länge med ett 5ah batteri.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 6
    Okej, vad tror ni om batteritiden. Som sagt, Dewalt-batterierna är tre år, dock sparsamt använda.
    Kanske svårt för er att svara på men men....

9. kitco
    Medlem Nivå 6
    Jag har färska 5ah endast gått 5 laddcykler, på låga läget kan jag använda runt 30min Hi läget 20min.

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 6
    Japp, undrar bara hur mycket batterierna har åldrats på 3 år. Cirka 30 laddcykler har dom gått.

11. Silver78
    Medlem · Nivå 10
    Så länge dom förvarats rätt och varit laddade innan så skall det inte vara någon fara.

• Laddar…
  12. C
    Medlem · Nivå 7
    Kör med makitan och mkt nöjd.
    Klarar klen sly (enstaka som växt ca 30-50cm så ett par mm tjocka).
    Jag klarar ca 30min användande på ett 2.0ah batteri på Max fart.
    Då är det kanske 15-20min som den snurrar, resten är småförflyttande utan att trimmer går.

• Laddar…