Har en Stiga Villa 8 med en 85B klippaggregat. Remmen som går mellan den mittersta kniven och de två yttersta hoppar av efter några sekunders körning.

Klippaggregat till Stiga Villa gräsklippare med synlig rem och remspännarfjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det började med att remmen hoppade av och gick av. Köpte en ny och monterade. Hann köra kanske 3 minuter sen hoppade den av. Nu hoppar den av efter ca 3 sekunders körning. Jag har spänt fjädern till remspännaren flera gånger så nu är remmen som en gitarrsträng men den hoppar fortfarande av.

När jag drar igång klippaggregatet skakar och hoppar remmen väldigt mycket och till slut hoppar den av. Har inte haft klipparen så länge men har säkert kört 10 timmar med den utan problem och helt plötsligt blir det så här. Förstår ingenting. Någon som har en idé?

Ta bort remmen och känn på varje hjul så att de går lätt. Kan vara ett lager som skurit och kärvar. Kolla också under så att inget hindrar knivarna att snurra. Du gör väl rent under efter varje klippning?

Remhjulen går lätt när remmen är borta. Jag har bytt ut ena remhjulet eftersom det var lite deformerat. Jag hoppas att det var det som var felet samt att ena killen som låser knivhållaren till axeln hade gått av så den är också utbytt. Har tyvärr inte hunnit testa med nya remhjulet får något har hänt med motorn. Den går inte igång. Inte ens med startgas trots att jag får gnista och tändstiftet är nytt.

OK, se också till att alla remhjulen sitter på samma höjd. Kan ju ha ändrats när kilen hade gått av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.