Hej!
Startar ny tråd.
Behöver kunna röja vass efter bryggkanten under vattnet, ner till kanske 2-3 dm djup. Samt vass som växer på land.
Provat olika sågar och klingor. Ingen tycks gå riktigt bra.
Röjklinga helt ute.
Trebladiga vispar som en propeller.
Vad skall man ha. Någon som har samma problem och provat?
(Förslag att använda lie undanbedes. Provat och ryggen orkar ej. q(;^
p)
Är på väg att köpa en ny röjsåg. Semiproffs modeller runt kanske 4-5 lakan.
Vill ha en där jag kan kan montera ett trimhuvud som inte krånglar.(Finns det sådana?)
Jonsered eller Huskvarna eller Stihl?
Mitt gamla as till såg, tung men bra, har fått fel på tändspolen och går inte att rädda tyvärr. Finns inte ny spole att köpa säger de i butiken.Den orkade annars med vassen, konstigt nog, med en sågklinga.
Det var flera frågor men jag hoppas jag får många svar av er som har provat på.
Tackar och hälsar.
Skalman
Startar ny tråd.
Behöver kunna röja vass efter bryggkanten under vattnet, ner till kanske 2-3 dm djup. Samt vass som växer på land.
Provat olika sågar och klingor. Ingen tycks gå riktigt bra.
Röjklinga helt ute.
Trebladiga vispar som en propeller.
Vad skall man ha. Någon som har samma problem och provat?
(Förslag att använda lie undanbedes. Provat och ryggen orkar ej. q(;^
Är på väg att köpa en ny röjsåg. Semiproffs modeller runt kanske 4-5 lakan.
Vill ha en där jag kan kan montera ett trimhuvud som inte krånglar.(Finns det sådana?)
Jonsered eller Huskvarna eller Stihl?
Mitt gamla as till såg, tung men bra, har fått fel på tändspolen och går inte att rädda tyvärr. Finns inte ny spole att köpa säger de i butiken.Den orkade annars med vassen, konstigt nog, med en sågklinga.
Det var flera frågor men jag hoppas jag får många svar av er som har provat på.
Tackar och hälsar.
Skalman
Trimmerhuvud: http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/147184-bra-trimmerhuvud-till-husqvarna.html
Osäkert om det skulle funka bra under vatten. Har min såg utlånad nu men jag ska testa lite snabbt om jag bara får tillbaka den någon gång, misstänker det lär komma in en del vatten i snäckväxeln och det är nog inte alltför bra...
Annars får du se till att träna upp ryggen. ;P
Osäkert om det skulle funka bra under vatten. Har min såg utlånad nu men jag ska testa lite snabbt om jag bara får tillbaka den någon gång, misstänker det lär komma in en del vatten i snäckväxeln och det är nog inte alltför bra...
Annars får du se till att träna upp ryggen. ;P
Tja....
....stång-häcksax? Varför inte.
Men då måste det bli en maskin till.
Vatten i snäckväxeln är jag inte rädd för. Det går att plocka isär och rena och smörja.
Det lär finnas "kombi" maskin, Huskvarna/Jonsered? som har gemensam motor och axel sedan hakar man på lite av varje. Då skulle man kunna ha en sax samt huvud med röjklinga och även snöre.
Någon som provat sådan?
....stång-häcksax? Varför inte.
Men då måste det bli en maskin till.
Vatten i snäckväxeln är jag inte rädd för. Det går att plocka isär och rena och smörja.
Det lär finnas "kombi" maskin, Huskvarna/Jonsered? som har gemensam motor och axel sedan hakar man på lite av varje. Då skulle man kunna ha en sax samt huvud med röjklinga och även snöre.
Någon som provat sådan?
En röjsåg är alldeles för svag för den rörelsen.
Hyr en stånghäcksax, de är ganska dyra att köpa och just det här med att köra under vatten kan slita rätt hårt på dem med tanke på att allt ska smörjas efteråt. En hyrmaskin är alltid nyservad och de vet hur den ska skötas efter ett sånt arbete.
Hyr en stånghäcksax, de är ganska dyra att köpa och just det här med att köra under vatten kan slita rätt hårt på dem med tanke på att allt ska smörjas efteråt. En hyrmaskin är alltid nyservad och de vet hur den ska skötas efter ett sånt arbete.
Det funkar inte med Skalmans rygg, annars är det den självklara lösningen.
Jag kom dock på en annan lösning än att träna upp ryggen, hyr in en person som håller i lien. Fast har du ryggproblem skadar det nog inte med lite träning, rådgör med en PT eller sjukgymnast...
Jag kom dock på en annan lösning än att träna upp ryggen, hyr in en person som håller i lien. Fast har du ryggproblem skadar det nog inte med lite träning, rådgör med en PT eller sjukgymnast...
Just det.
Har kört med lie i alla år men nu får det räcka.
Det är just efter kanten som det frestar på allra mest!
Kan berätta att på botten och runt i kring platformen längst ut så kör jag med en specialare. Två medar av järn samt ett långt sågblad inspänt mellan dem. Tänderna snedslipade och spetsen bortslipad. Släpar den med två linor efter en liten eka. Funkar utmärkt.
Tyvärr så går det inte dra den efter bryggkanten, själv "spången" ut. Annars hade det varit ok.
Har någon nytta av det här tipset så varsågod. Kan skicka en bild om det behövs.
Har kört med lie i alla år men nu får det räcka.
Det är just efter kanten som det frestar på allra mest!
Kan berätta att på botten och runt i kring platformen längst ut så kör jag med en specialare. Två medar av järn samt ett långt sågblad inspänt mellan dem. Tänderna snedslipade och spetsen bortslipad. Släpar den med två linor efter en liten eka. Funkar utmärkt.
Tyvärr så går det inte dra den efter bryggkanten, själv "spången" ut. Annars hade det varit ok.
Har någon nytta av det här tipset så varsågod. Kan skicka en bild om det behövs.
Redigerat:
Med risk för att göra vinklad reklam, kolla in www.doroteamekaniska.se. Det är sådana produkter du behöver, grejjerna funkar, oavsett vilken prisklass du väljer.
Jag tillverkar dessa produkter dagarna i ända, om du har fler frågor
Jag tillverkar dessa produkter dagarna i ända, om du har fler frågor
Ja! Köp en Truxor! De är ju hur häftiga som helst! 
Det finns ett slåtter-huvud till en del röjsågar. Grannen på landet har en Stiga med sådant. Funkar klockrent att klippa vassen under vattnet med. Förvaras i olja så klarar den sig bra.
Det kanske är samma sak som en stånghäcksax, men vitsen är ju att det finns som huvud till vanlig röjsåg.
Det kanske är samma sak som en stånghäcksax, men vitsen är ju att det finns som huvud till vanlig röjsåg.
Tack för svaren. Var och nosade lite på röjsåg med tillbehör.
Till Jona-hp.
Såg en maskin i Frankrike på floden Rhone för några veckor sedan. Då tänkte jag på Dorotea som visade upp en lkande på en mässa/utsällning i Älvsjö för några år sedan.
Det som fattas är en fet plånbok.
Bifogar en bild jag tog i frankrike.Hoppas det funkar.
Till Jona-hp.
Såg en maskin i Frankrike på floden Rhone för några veckor sedan. Då tänkte jag på Dorotea som visade upp en lkande på en mässa/utsällning i Älvsjö för några år sedan.
Det som fattas är en fet plånbok.
Bifogar en bild jag tog i frankrike.Hoppas det funkar.
Nu har de förvisso mer sansade klippaggregat för ekor etc. men Truxor är onekligen häftig. 
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=elb0LZCQ9oI[/ame]
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=elb0LZCQ9oI[/ame]