L
Lill: Nu har i vart fall jag hittat myggdödarna på handelsträdgården. Låt er inte luras  :-/ Det är vanlig "doktor Vesterlunds hälsoblomma". Alltså en pelargoniavarinat med starkt citrondoftande flikade blad. Hur vanlig "mormorsblomma" som helst... ;). Svenska moskitos skrämmes icke av dessa.. :)
15 svar · 4,1k läst
A
ama: Hej! Jag såg en artikel i någon tidning (minns inte vilken eller hur länge sedan) om en man som hade använt kokosfiberväv som armering på berg. Först jord, sedan kokosmattan, och växterna stoppades in i hål i mattan. De första åren håller mattan jorden på plats och sedan när den multnar har rötterna på växterna hunnit bli så stora att de håller kvar jorden. Jag _tror_ att
1 svar · 11,7k läst
L
Lill: Jag vet inte om det här funkar med staket...men vi har skaffat massor av inspiration genom att åka runt och plåta hus och trädgårdar som vi gillat. Många mil har det blivit.. :) men det har varit lärorikt och vi har fått massor av ideer...dock har vi fått en och annan undrande blick.... 8)
1 svar · 17,5k läst
A
Artur: Har en naturtomt som till stor del består av sluttande berg. Planerar att gjuta/mura en mindre trappa direkt på berget, men är osäker på hur jag bör gå tillväga. Måste jag t ex förankra varje trappsteg med armeringsjärn i berget? Var kan jag hitta en bra beskrivning? Tips på sten att välja? Min förhoppning är att trappan ska smälta in snyggt mot det grå berget. /Artur
0 svar · 5,0k läst
G
gurra80: du kan väll "hyvla av" tomten ??? :-/
1 svar · 3,0k läst
L
Lill: Vi hade en stor och hög tall på tomten i vår förra trädgård...där hängde vi ett riktigt tjockt rep (typ gympasalens klätterrep) Detta blev flera kvarters roligaste lekställe kan jag säga utan överdrift...det var både lian, klätterträd, gunga mm i ett... ;) Till slut lärde man sig att inte få hjärtklappning varje gång ens unge var ett antal meter upp.....och kanske, kanske var
1 svar · 2,3k läst
G
General_Failure: Kolla byggvaruhusen. Exempelvis har Bauhaus en del maskinuthyrning. Annars kan man kolla med Cramo (www.cramo.se) som enbart sysslar med maskin- och verktygsuthyrning.
1 svar · 7,3k läst
I
Inger: [citat] Ingen aning, men man kan ju alltid försöka. ;D
7 svar · 17,6k läst
E
emyran: [citat] Rackarns....tänkte inte på det  ::) Men å andra sidan vår måste nog växa till sig lite först, han är ju inte ett än  ;)
19 svar · 21,9k läst
F
Finis: Titta på biblioteket, de brukar ha många bra trädgårdsböcker. Alldeles gratis :) Både www.blomsterlandet.se samt www.odla.nu har trädgårdsforum, där kanske du kan få hjälp.
1 svar · 3,0k läst
B
Bompan: Titta på www.byggahus.se´s länkguid under rubriken uterum. Där finns ett flertal återförsäljare som kan leverera allsköns glasväggar- tak mm. Allt går, det är bara en fråga om priset...
30 svar · 6,4k läst
L
Lill: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1122362129;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,2k läst
B
Bompan: Enl firman vi köpte materialet av får man mindre kondens/frost på isolerade glaspartier, dvs energiglas.
1 svar · 3,3k läst
E
emyran: [citat] Hi hi hi ;)
15 svar · 4,1k läst
U
Ulrika: Hur sent på hösten kan man så egentligen? Hörde nu att man kan så riktigt sent(sept-okt), överlever fröna då till nästa vår...? Trodde vi skulle behöva vänta till nästa år med golfgreenen ;D men fick nu en liten förhoppning om att man kanske kan få igång den tidigare än beräknat... Bor i Sundsvall.
11 svar · 15,6k läst
E
emyran: www.flisbyab.se Säljer ny smågatsten för 489/m2, de offererar även begagnad. Ingen aning om det är ett bra pris, råkade ha deras katalog hemma bara :)
3 svar · 7,5k läst
M
MC: Rönninge, söder om STHLM
1 svar · 3,2k läst
E
emyran: Japp! Det fanns en del alternativ att välja bland... ;)
13 svar · 2,8k läst
J
Jessi: Hej Jag vet inte om det är typ "gårasten" du menar. De finns i gråaktig ton och i terracotta. Isåfall har de dem på ByggMax. Där har vi handlat mycket, de är klart billigast här i regionen. www.byggmax.se Hälsningar Jessi
12 svar · 7,8k läst
L
Lill: [citat] Påminner mej om den gången jag gick in på en pub i London och bad om två öl.......Ridå 2 :-/
8 svar · 3,4k läst
E
Eldaren: [citat] Du kan få ca 70m3 om du hämtar det. Det är blandat jord,sten lite gammal betong mm. Finns i täby, 1mil norr om sthlm. Jag står med grävare
2 svar · 2,2k läst
N
Nybyggare: Här är tipsen jag har fått. Lägg på ett lager av fint material som inte är alltför dränerande t.ex. massor som innehåller mycket lera och jord. Där på lägger ni ett lager ren fin jord, ca 1 dm. Sedan är det bara all lägga ut gräsmattan eller så. Tänk på att låta schaktade massor sätta sig ordentligt de bör vara med minst om en regnig höst och en vinter med tjäle och vår
2 svar · 2,8k läst
·
A
Antoniette: Hej! Ska om en månad flytta in i vårt hus, har ni tips på någon bra trädgårdsarkitekt i Malmö, Trelleborgs, Vellingeområdet? Tacksam för svar Hälsningar Antoniette
0 svar · 3,8k läst
C
cattis: [citat] Du nybyggaren med det där tempot på att skaffa djur kan ni ju öppna eget snart... synd bara att det redan finns ett zoo i närheten  ;D
8 svar · 4,5k läst
Sweli
Sweli: Som vanligt på Rusta var redan slut  :-/ På Clas Ohlson den billigaste kostade 5000kr !
7 svar · 6,1k läst
yonna
yonna: Precis som ama säger: kolla in sorterna först. Den 'vanliga' sorten blir lätt ruggig & brun på vintern; det finns nyare sorter som har både vackrare vinterfärg och växer mindre yvigt. En thujahäck som passerat tio år genererar rejäl klippning varje år; de första åren skall man bara hålla in sidorna. Om man missar detta blir det aldrig en vacker häck. Ett sätt att förbilliga
2 svar · 15,5k läst
L
Lill: Jag har visserligen ingen erfarenhet av måbär som häck men jag hade några buskar tidigare. Det är en mycket lättskött buske som knappt kräver något alls. Den växer ju också vild. Röda bär utan smak och både blad och växtsätt påminner ju mycket om röda vinbär, men det kanske du visste. Nackdelen är i såfall att den är ganska vidväxande. Kräver mycket plats.
0 svar · 3,9k läst
Sweli
Sweli: tack så mycket ;D
3 svar · 4,2k läst
A
ama: Intressant fråga, Gröna rum på tv hade en återkommande punkt för någon säsong sedan om en trädgårdsägare som bodde långt norrut. Minns inte vad hon hette. Man kanske kan skriva till Gröna rum och få mera information. http://odla.nu är en site med bl a forum för trädgårdsfrågor, där brukar man snabbt få svar på det mesta. Ett annat ställe som är kul att bläddra i är Zetas
1 svar · 4,6k läst
KarlXII
KarlXII: [citat] Tack för tipen, Fiffig Fru, men hur gick det? Svimmade du? ;D
13 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.