Hej,

Vi bor i ett nybygge och har inte fått tummen ur att fixa gräsmattan ännu. Vi hade tänkt göra det i augusti. Ett "litet problem" som dock dykt upp är att den jord som byggföretaget lagt ut verkar innehålla det mesta som finns i ogräsväg. Vi har just nu en "matta" med ca 20-30 cm högt ogräs av alla de slag, tex tistlar och annat kul.

Min fråga är, hur tusan gör vi med detta? Behöver vi ta bort det innan vi lägger ett lager med matjord? Isåfall hur gör man?

Jag gjorde ett tappert försök att gräva upp eländet. När det tog mig ett par timmar att rensa 5-10 m2 insåg jag problemet. Det är väl en 700 m2 som skall rensas. Med den takten blir det väl augusti 2004...

Tacksam för tips!

/Nisse

Effektivt men inte så trivsamt är att täcka alltihop med svart plast i två år innan man anlägger trädgården. Obs, det måste vara ljustätt! Det tar garanterat död på allt rotogräs. Ogräs som frösår sig får man brottas med ändå, (fröna kommer överleva), när man väl anlägger trädgården men det är inte alls lika besvärligt.

Två år!!!!!!

Hade hört om denna metod, men trodde det handlade om veckor inte år :(

Om man river av översta lagret (allt ogräs) mha en traktor och sedan lägger på lite matjord och till slut rullar på en färdig gräsmatta, kan då gräsmattan slå ut ogräset som kan finnas kvar?

Det finns vanliga typer av rotogräs som har sina elaka rötter upp till en meter under markytan...du får skala bort väldigt mycket jord... Dessutom vet du tyvärr inte vad du får med den "nya" jorden som du köper.

Blöta dagstidningar är en bra och billig lösning. (Dock går det åt mycket mycket tidningar)

Blöt dem och lägg ut tätt med korsade skarvar, låt ligga över vintern och fram tom juni. Det finns garanterat inte ett rotogräs kvar.
Till skillnad från plast så släpps vätan igenom, det andas och marken ruttnar inte.
Vill Du att det skall gå snabbare så lägg matjorden ovanpå. Tidningspappret bryts ned med tiden.

Vi använder det även i rabatterna. Skär ut för växterna och lägger täckbark ovanpå för utseendets skull. Ingen ogräsränsning här inte ;D

PS Har Du ont om tidningar så prata med ett närligande dagspresstryckeri om det går att få mackulatur ex. Det brukar inte vara några problem.

Är det någon som provat Fiskars "ångmaskin" Steam-It? Kan den fungera på detta?

Jag har börjat att gräva, men det tar sådan f-ad tid!

Nisse - som fortfarande griper efter halmstrån...

Jag tyckte den var klumpig och långsam att arbeta med.

Ångmaskiner, blåslampor, ättika, mm har det gemensamma problemet att de bara tar kål på bladverket. Man måste upprepa behandlingen åtskilliga gånger innan man har kört slut på rötterna.

Har man en yta som man vill rensa helt från växtlighet så finns det ju lagliga ogräsmedel som tar kål på allt, inklusive rötterna, men miljövänligheten är kanske tveksam.

Åh, vad skönt det är att läsa om era bekymmer! På min gata med 20 nybyggda hus, är det bara jag som kontinuerligt ränsar fyllnadsmassorna från ogräs. Grannarna tycker att jag är knasig och nu står de där med sina meterhöga ogrässvallar, medan jag rullar ut respektive sår gräsmatta redan i år. ;)

Hur länge är jorden "död" om man skulle sprida ut lite 'round up' eller liknanden nu ???
Kan man fixa till gräsmattan nästa höst utan massa ogräsplockande eller?

Har för mig att på Round-up flaskan står att jorden är brukbar igen efter tre veckor.

Har för mig att jag läst någonstans att roundup har börjat dyka upp i grundvattnet, så kör inte den metoden

Var idag på Bergianska Trädgården. Där kör det miljövänlig ogräsutrotning på vissa ytor där de haft för mycket problem med rotogräs. Där täcker de allt i 2 år.

Vet inte vad de har under, men svart markväv/plast (den typ vägarbetarna har, inte täckväv som man skuggar växter med) är kanon, med bark ovanpå.

Det krävs alltså lååångvarig täckning för att bli av med ogräs. Men de flesta fröogräs överlever minst 10 år, många upp till 40 år, så det är rätt hopplöst... DOCK, frön börjar inte gro förrän de får ljus på sig. Så om man inte "blandar" efter täckning har man god chans att slippa fröogräs. Om det gäller rabatter kan man täcka vid nyplantering runt perenner, buskar, träd (täckbark, gräsklipp eller...)

Det här med ogräs märker man när man börjar gräva i en gammal gräsmatta och inte hinner med att så nytt gräs på kala fläckar - plötsligt invaderas man av ogräs som man inte sett förr... Men även aklejor och violer och annat trevligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.