3 245 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Kalhyggekatastrof
Sida 1 av 2
Medlem
· Göteborg o Bohuslän
· 46 inlägg
Har en ca 6000 m2 stor fastighet med ett boningshus. Tomten ligger mitt i skogen, har alltså ingen direkt trädgård utan bara mängder med träd. Eftersom föregående ägaren inte har ägnat sig åt någon form av underhåll så stod träden alldeles för tätt. Så jag bad en firma att gallra lite bland träden. Några av de största granarna skulle bort etc. Han var o inspekterade och jag förklarade hur jag ville ha det. Jag är mycket rädd om mina träd o ville inte ha bort alltför mycket. Vi satte band på de träd som jag ansåg att de absolut inte fick ta ned etc.
Arbetet utfördes sedan ett par dagar när jag inte var där. När jag kom dit upptäckte jag till min fasa att de kalhuggit en ca 15 meter bred remsa från baksidan av huset ner till sjön (ca 80 meter). Inte ett träd finns kvar. Och träd som stod "i kanten" var omkullkörda. De hade dessutom kört rakt över mitt staket in på tomten. Jag blev helt förfasad o ringde o bad ansvarig komma ut. Han sa då att det inte hade gått komma igenom porten (trots att vi diskuterat det innan) och därför tyckte att det var enklast köra ned staketet "som ju inte var så snyggt ändå". Att de tagit så mycket träd berodde på att maskinerna inte kommit åt annars. Naturligtvis inget han nämnt när vi gick igenom jobbet innan.
Jag sa att han borde åtminstonde gjort sig en god förtjänst på träden men då ondgjorde han sig över vilket besvärligt jobb det varit och sa att om han vetat hur svår avverkningen skulle blivit så hade han inte gjort det??
Ja, gjort är gjort. Min stuga i skogen ä'r nu en stuga vid kalhygget. Att få se 50 meter höga granar lär väl inte inträffa i min livstid. Marken är ju också helt nedkörd och kvistar och mindre träd ligger i högar överallt. Så...
snälla, finns det någon som kan ge mig tips om hur jag skall göra med mitt kalhygge för att få det snyggt igen. Ideér om vad för träd som kan planteras istället för de granar som stod där. Marken är som en slags stenig ravin. Finns det någon med visioner som kanske kan se detta som något annat. Själv sörjer jag mina träd. :'(
Arbetet utfördes sedan ett par dagar när jag inte var där. När jag kom dit upptäckte jag till min fasa att de kalhuggit en ca 15 meter bred remsa från baksidan av huset ner till sjön (ca 80 meter). Inte ett träd finns kvar. Och träd som stod "i kanten" var omkullkörda. De hade dessutom kört rakt över mitt staket in på tomten. Jag blev helt förfasad o ringde o bad ansvarig komma ut. Han sa då att det inte hade gått komma igenom porten (trots att vi diskuterat det innan) och därför tyckte att det var enklast köra ned staketet "som ju inte var så snyggt ändå". Att de tagit så mycket träd berodde på att maskinerna inte kommit åt annars. Naturligtvis inget han nämnt när vi gick igenom jobbet innan.
Jag sa att han borde åtminstonde gjort sig en god förtjänst på träden men då ondgjorde han sig över vilket besvärligt jobb det varit och sa att om han vetat hur svår avverkningen skulle blivit så hade han inte gjort det??
Ja, gjort är gjort. Min stuga i skogen ä'r nu en stuga vid kalhygget. Att få se 50 meter höga granar lär väl inte inträffa i min livstid. Marken är ju också helt nedkörd och kvistar och mindre träd ligger i högar överallt. Så...
snälla, finns det någon som kan ge mig tips om hur jag skall göra med mitt kalhygge för att få det snyggt igen. Ideér om vad för träd som kan planteras istället för de granar som stod där. Marken är som en slags stenig ravin. Finns det någon med visioner som kanske kan se detta som något annat. Själv sörjer jag mina träd. :'(
MEN firman som tillhandahöll denna katastrof och dessutom, antar jag, tog betalt för det, borde ju rimligen kunna komma och iordningställa efter sin egen framfart >
Det är väl det minsta man kan begära, att bete sig på detta sätt kan ju totalt ödelägga en fastighet, både estetiskt/trivselmässigt och naturligtvis även värdemässigt.
Att man sen dessutom tar sig friheten att "döma ut" kundens egendom (staketet) som mindre snyggt och därefter helt sonika mejar ner det är ju helt sanslöst
Sätt hårt mot hårt om inte annat hjälper och anmäl dem >
//Christina.
PS: Är ju bara att hoppas att det inte rör sig om ngn. av de stora "giganterna" i skogsbranschen för då lär väl deras juristavdelning bli en svår nöt, men å´andra sidan kanske de är mer rädda om sin image :-//DS.
Det är väl det minsta man kan begära, att bete sig på detta sätt kan ju totalt ödelägga en fastighet, både estetiskt/trivselmässigt och naturligtvis även värdemässigt.
Att man sen dessutom tar sig friheten att "döma ut" kundens egendom (staketet) som mindre snyggt och därefter helt sonika mejar ner det är ju helt sanslöst
Sätt hårt mot hårt om inte annat hjälper och anmäl dem >
//Christina.
PS: Är ju bara att hoppas att det inte rör sig om ngn. av de stora "giganterna" i skogsbranschen för då lär väl deras juristavdelning bli en svår nöt, men å´andra sidan kanske de är mer rädda om sin image :-//DS.
Jag beklagar sorgen.
Det verkar som du blivit lurad. Tog han med stubbarna och grenarna också åtminstone? Annars tycker jag att du kan kräva borttag av det plus reparation av staketet med hot om polisanmälan.
Att fixa till ett kalhygge är ju inte helt lätt. Har det stått mycket gran där, tätt dessutom, är det ju i princip helt dött på marken. Gran behöver du inte oroa dig för - de kommer tillbaka av sig själv.
Det bästa egentligen är väl att ta dit maskiner som röjer upp och markplanerar, sen kan du ju sätta vad du vill var du vill.
Å andra sidan kanske du ser nya möjligheter med tomten nu när gjort är gjort. Sjöutsikt är väl kanske inte helt fel...
Några aspar och björkar som susar skönt i vinden, de är ju hyfsat snabbväxande också. Varför inte fruktträd?
Själv har jag precis sjösatt projekt GFT. (GranFri Tomt)
för att få in lite luft, ljus och utsikt. Personligen tycker jag att det är enormt tråkigt och instängt med det kompakta mörkret av de gröna väggarna som bildas av höga granar.
Det verkar som du blivit lurad. Tog han med stubbarna och grenarna också åtminstone? Annars tycker jag att du kan kräva borttag av det plus reparation av staketet med hot om polisanmälan.
Vilken idiot. Han har väl ingen rätt att sabotera din tomt och överge övenskommelsen bara för att han har räknat bort sig...?
Att fixa till ett kalhygge är ju inte helt lätt. Har det stått mycket gran där, tätt dessutom, är det ju i princip helt dött på marken. Gran behöver du inte oroa dig för - de kommer tillbaka av sig själv.
Det bästa egentligen är väl att ta dit maskiner som röjer upp och markplanerar, sen kan du ju sätta vad du vill var du vill.
Å andra sidan kanske du ser nya möjligheter med tomten nu när gjort är gjort. Sjöutsikt är väl kanske inte helt fel...
Några aspar och björkar som susar skönt i vinden, de är ju hyfsat snabbväxande också. Varför inte fruktträd?
Själv har jag precis sjösatt projekt GFT. (GranFri Tomt)
för att få in lite luft, ljus och utsikt. Personligen tycker jag att det är enormt tråkigt och instängt med det kompakta mörkret av de gröna väggarna som bildas av höga granar.
Men om avtalet gällde avverkning med skördare och skotare så kan man väl inte räkna med något "finlir", det går väl inte att plocka ett träd här och ett träd där med en skördare utan att köra/fälla sönder övrig skog, en beståndsgående gallringsskördare hade troligen inte klarat att fälla så stora träd......
Felet var nog att du som beställare inte insåg vad du beställde för jobb, bättre hade vart att en självverksam skogsbonde manuellt hade plockat ner träden och vinschat ut virket till större del för att slippa köra nära huset, på så vis hade även kvarvarande träd mått bättre, nu när en skördare avsedd för slutavverkning vart inne och härjat så är risken stor att resterande träd kommer att må dåligt p.g.a fäll/påkörningsskador och i framtiden rotröta p.g.a sönderkörda rötter.
Försök att släpa ihop så mycket ris som möjligt och elda till våren, blir det uppstädat så ser det nog genast mycket trevligare ut :-/
Felet var nog att du som beställare inte insåg vad du beställde för jobb, bättre hade vart att en självverksam skogsbonde manuellt hade plockat ner träden och vinschat ut virket till större del för att slippa köra nära huset, på så vis hade även kvarvarande träd mått bättre, nu när en skördare avsedd för slutavverkning vart inne och härjat så är risken stor att resterande träd kommer att må dåligt p.g.a fäll/påkörningsskador och i framtiden rotröta p.g.a sönderkörda rötter.
Försök att släpa ihop så mycket ris som möjligt och elda till våren, blir det uppstädat så ser det nog genast mycket trevligare ut :-/
Haagbard skrev:
Om den som ska avverka själv är ute på "ort och ställe" och tillsammans med beställaren kommer överens om exakt vilka träd som ska tas bort och dessa tom. märkes ut med band så bör man väl i himmelens namn kunna kräva att denne företagare talar om att detta går inte att genomföra utan att ta bort ytterligare "20" träd för att komma åt det beställaren vill ha bort >
Dessutom ska man väl inte om man som privatperson beställer borttagning av enskilda träd på sin sommarstugetomt behöva känna till vad en "skördare" eller "skotare" är för något, det kan väl ingen seriös företagare i den branchen ta för givet, spec. som han inte har "mål i mun" nog för att kläcka ur sig att det som överenskommits inte går att genomföra i praktiken utan att man på kuppen skövlar både tomt och egendom.
Ytterst oseriöst låter det, åtminstone i mina öron.
//Christina.
Det skulle helt och hållet ha huggits manuellt och körts ut med en liten maskin alternativt vinschats ut, jag gjorde en liknande huggning intill en sommarstuga för några år sedan, det gav 170 stock timmer och ~15m3 massa, hugger man manuellt så går det att utföra ganska försiktigt dock innebär det väldigt mycket merarbete, vill minnas att jag betalade 11.000 kr för dessa träd, sommarstugeägaden "städade" sedan och eldade ris, det såg riktigt bra ut året därpå......
Det som har hänt har ju nu tyvärr hänt och man kan ju hoppas att någon har detta exempel i åtanke vid eventuell framtida "gallring".......
Problemet här var nog att det blev på tok för dyrt med flytt av maskiner, och timkostnad för maskinerna som säkert är uppåt 1000kr/tim för skördaren i.a.f, möjligen kan ju denna "rovdrift" bero på att entreprenören såg att "jobbet" inte gick ihop...... :-/
Som jag tidigare sa, släpa ris och elda så ser det nog betydligt mycket bättre ut nästa år.
Det som har hänt har ju nu tyvärr hänt och man kan ju hoppas att någon har detta exempel i åtanke vid eventuell framtida "gallring".......
Problemet här var nog att det blev på tok för dyrt med flytt av maskiner, och timkostnad för maskinerna som säkert är uppåt 1000kr/tim för skördaren i.a.f, möjligen kan ju denna "rovdrift" bero på att entreprenören såg att "jobbet" inte gick ihop...... :-/
Som jag tidigare sa, släpa ris och elda så ser det nog betydligt mycket bättre ut nästa år.
Möjligen :Haagbard skrev:
och sen hade han mage att ondgöra sig över hur "besvärligt" det var och att han, stackaren, om han vetat det aldrig skulle ha åtagit sig jobbet :
Tjaaa...... man får ju verkligen hoppas att han inte åtar sig några fler jobb på liknande premisser.
//Christina.
Förr när man "stämplade" skog så fälldes dom stämplade träden, nu vid slutavverkningar så sprayas en röd ring på de träd som ska sparas som fröträd, träd eller områden som ska sparas av naturvårdshänsyn bandas med röd/vitt/grönt band märkt med just "naturvårdshänsyn", röda eller gula snitslar markerar "stickväg" och blå "basväg" !
.....därmed inte sagt att det skulle vara "felmärkt" men det kan ju också ha klickat i kommunikationen mellan förare och mannen som var ute på plats !
Edit: I gallring "stämplas" träd som ska bort med färgprick.....
.....därmed inte sagt att det skulle vara "felmärkt" men det kan ju också ha klickat i kommunikationen mellan förare och mannen som var ute på plats !
Edit: I gallring "stämplas" träd som ska bort med färgprick.....
Vi människor förfasar oss över ett kalhygge! Varför det?Nybyggerska skrev:
Varje år "kalhugger" bonden åkern men det kallas kulturlandskap!!
Vad jag förstår fick Du en "gata" ner till sjön 15 * 80 meter. Fantastiskt! Vi i Sverige är begåvade med ca 130.000 sjöar. I Europa finns 450 milj invånare. Utomordentligt få har ens kontakt med vatten! Har Du sjöutsikt?
Visst följde avverkaren inte Dina instruktioner - och det skall självklart så långt möjligt beivras. Har han dessutom haft vinst skall Du ha en skälig ersättning. Tag kontakt med skogsvårdsstyrelsen i Din region. De kan relativt enkelt räkna ut om entrprenören "skott sig".
Det som är gjort kan emellertid icke göras ogjort - och jag kan trösta Dig - det dröjer inte länge innan den kalhuggna ytan åter står grön. Naturen är stark!
mvh
TMI
Medlem
· Göteborg o Bohuslän
· 46 inlägg
Tack alla som skrivit för era tröstande ord. Ja, det blir väl så att jag får släpa rishögar och försöka elda. Det är bara det att man måste ju först kvista av de träd som de inte tog med sig. Och till det fordras motorsåg. Och sedan släpa upp alla stammar till huset för att kunna använda dem som ved. Och till det fordras atletiska män i mängder. Glömde kanske säga att tomten sluttar brant ned mot sjön.
Till projekt GFT/LLU så kan jag ju säga att du borde bli överlycklig över min tomt, men jag ville ha just den här tomten för att den låg i skogen. Jag älskar stora granar (finns inte många i Bryssel där jag arbetar).
Betr märkning så märktes ut med band eller rund ring vilka träd som skulle sparas, vi markerade också gräns för var avverkningen skulle ske. Eftersom jag har ett kalhygge nu så är det lite svårt att peka på något träd o säga att "det skulle ju stått kvar!" Och vår överenskommelse var ju till stor del muntlig, men vi inspekterade tomten och pratade i över en timma. Så det blir ju svårt att processa mot skogsbolaget. Ord står mot ord, och betr betalning så skulle vi ju kvitta träd mot arbete. Precis som någon här har svarat så insåg han nog att det blev dyrare med avverkning än vad han räknat med o tog därför lite "extra" träd. I alla fall så blir jag precis så där upprörd o tänker att så får det inte gå till, och jag skall minsann anmäla honom. Men till vem och för vad. Och vad skulle det leda till. Jag antar för mitt eget bästa "hjärtat :-*" så borde jag glömma den biten o koncentrera mig på fortsättningen.
Att nya granar skulle växa upp snabbt stämmer inte riktigt med min uppfattning om granar. Lövträd i all ära men är man pollenallergiker kan det vara lite knepigt.
Det är möjligtvis inte någon som bor i närheten av Borås och känner till hur man får tag i någon med motorsåg som kan hjälpa mig, mot betalning, att snygga till?? Eller så kanske vi kan ordna ett stort Byggahus.se-party dit alla kommer och drar sin gren ;D.
Jag har funderat på att göra en Rhododendron dal, vad sägs om det??
Nybyggerskan
Skall se om jag kan föra över några foton, men har ingen digitalkamera just nu.
Tack också för alla god råd om hur jag SKULLE HA GJORT. Men de hjälper ju tyvärr inte i nuläget.
Till projekt GFT/LLU så kan jag ju säga att du borde bli överlycklig över min tomt, men jag ville ha just den här tomten för att den låg i skogen. Jag älskar stora granar (finns inte många i Bryssel där jag arbetar).
Betr märkning så märktes ut med band eller rund ring vilka träd som skulle sparas, vi markerade också gräns för var avverkningen skulle ske. Eftersom jag har ett kalhygge nu så är det lite svårt att peka på något träd o säga att "det skulle ju stått kvar!" Och vår överenskommelse var ju till stor del muntlig, men vi inspekterade tomten och pratade i över en timma. Så det blir ju svårt att processa mot skogsbolaget. Ord står mot ord, och betr betalning så skulle vi ju kvitta träd mot arbete. Precis som någon här har svarat så insåg han nog att det blev dyrare med avverkning än vad han räknat med o tog därför lite "extra" träd. I alla fall så blir jag precis så där upprörd o tänker att så får det inte gå till, och jag skall minsann anmäla honom. Men till vem och för vad. Och vad skulle det leda till. Jag antar för mitt eget bästa "hjärtat :-*" så borde jag glömma den biten o koncentrera mig på fortsättningen.
Att nya granar skulle växa upp snabbt stämmer inte riktigt med min uppfattning om granar. Lövträd i all ära men är man pollenallergiker kan det vara lite knepigt.
Det är möjligtvis inte någon som bor i närheten av Borås och känner till hur man får tag i någon med motorsåg som kan hjälpa mig, mot betalning, att snygga till?? Eller så kanske vi kan ordna ett stort Byggahus.se-party dit alla kommer och drar sin gren ;D.
Jag har funderat på att göra en Rhododendron dal, vad sägs om det??
Nybyggerskan
Skall se om jag kan föra över några foton, men har ingen digitalkamera just nu.
Tack också för alla god råd om hur jag SKULLE HA GJORT. Men de hjälper ju tyvärr inte i nuläget.
Hejsan . Beklagar allt du fått stå ut med !!! . Vi tog hem en man med skogsmaskiner som fällde ca 180 stycken träd , främst långa smala tallar . våran tomt är 6000 kvm . Efter ca 5 månader fick vi tillbaka 6000 kronor för virket ,då hade han räknat bort pengarna han ville ha . dessutom behöll vi ca 10 kubik björkved .
. Hoppas att allt ordnar till sej för dej . MVH Adam
Nybyggerska skrev:Ja, det blir väl så att jag får släpa rishögar och försöka elda. Det är bara det att man måste ju först kvista av de träd som de inte tog med sig. Och till det fordras motorsåg. Och sedan släpa upp alla stammar till huset för att kunna använda dem som ved. Och till det fordras atletiska män i mängder.
Jag tycker verkligen synd om dig, stora träd tar ju så förtvivlat :'( lång tid på sig att växa upp igen.
Har du försökt att "deala" med bolaget som åstadkom detta, Tänkte att de kanske skulle kunna ställa upp med åtminstone lite "fotfolk" som kan komma och manuellt röja upp efter framfarten, de behöver ju "gudbevars" inte ta med sig sin kostsamma skördare :
Det vore väl eg. det minsta man kunde begära som "plåster på såren", eller är det också helt orealistiskt...... :-/
Är tyvärr inte så bra på vad man kan göra av ett sånt område, det måste ju passa in i miljön också, man kan ju kanske inte sätta samma växter som på en villatomt i stan, det måste ju passa in i skogsmiljön (fd. iaf.)
Du kanske skulle kunna höra med en landskapsarkitekt om tips på hur du skulle kunna vända din ofrivilliga öppenhet till nåt positivt
Lycka till/Christina.