3 763 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Något grönt insyns-skydd
Hej!
Vi har en ganska stor tomt på nästan 3000kvm i Stockholms innerskärgård och jag behöver insynskydda en bit så att grannen inte ser rakt in i våra sovrum även fast det är ganska långt ifrån. Det är ca 7 meter långt och jag behöver något som kanske blir mellan 1-1,5 meter högt. Eftersom det är skogsmiljö där känns det inte som en häck skulle passa. Vad ska man plantera? Små tallar?
Vi har en ganska stor tomt på nästan 3000kvm i Stockholms innerskärgård och jag behöver insynskydda en bit så att grannen inte ser rakt in i våra sovrum även fast det är ganska långt ifrån. Det är ca 7 meter långt och jag behöver något som kanske blir mellan 1-1,5 meter högt. Eftersom det är skogsmiljö där känns det inte som en häck skulle passa. Vad ska man plantera? Små tallar?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Pil växer snabbt och blir tät. De köps som "pinnar" och sticks ner direkt i jorden, sen får man vattna rejält ett tag efter. Man kan med fördel fläta ihop dem lite.
Jag älskar Fläder och den är som vackrast nu. Ta årsskott, sätt i vatten tills du får små rotämnen och plantera sedan i sandblandad jord. Skydda ev första åren mot rådjur. Min Fläder är manshög och rejält bred trots rådjurens framfart. Skotten planterade jag för tre sommrar sedan och de var ca 30 cm. Billigt och relativt snabbt.
Jag förökar fläder genom att klippa av bitar på cirka 2-3 decimeter från unga skott (cirka 1 cm tjocka). Sedan sätter jag pinnarna med en decimeters avstånd i trädgårdslandet. Detta gör jag på hösten. Sedan får de stå och växa till sig under nästföljande sommar och på hösten planterar jag ut dem på växtplatsen. Minst 90% av sticklingarna brukar ta sig (bor i zon 1).
Klicka här för att svara