Men om avtalet gällde avverkning med skördare och skotare så kan man väl inte räkna med något "finlir", det går väl inte att plocka ett träd här och ett träd där med en skördare utan att köra/fälla sönder övrig skog, en beståndsgående gallringsskördare hade troligen inte klarat att fälla så stora träd......
Felet var nog att du som beställare inte insåg vad du beställde för jobb, bättre hade vart att en självverksam skogsbonde manuellt hade plockat ner träden och vinschat ut virket till större del för att slippa köra nära huset, på så vis hade även kvarvarande träd mått bättre, nu när en skördare avsedd för slutavverkning vart inne och härjat så är risken stor att resterande träd kommer att må dåligt p.g.a fäll/påkörningsskador och i framtiden rotröta p.g.a sönderkörda rötter.
Försök att släpa ihop så mycket ris som möjligt och elda till våren, blir det uppstädat så ser det nog genast mycket trevligare ut :-/