Haagbard skrev:
Men om avtalet gällde avverkning med skördare och skotare så kan man väl inte räkna med något "finlir", det går väl inte att plocka ett träd här och ett träd där med en skördare utan att köra/fälla sönder övrig skog, en beståndsgående gallringsskördare hade troligen inte klarat att fälla så stora träd......
Felet var nog att du som beställare inte insåg vad du beställde för jobb, bättre hade vart att en självverksam skogsbonde manuellt hade plockat ner träden och vinschat ut virket till större del för att slippa köra nära huset, på så vis hade även kvarvarande träd mått bättre, nu när en skördare avsedd för slutavverkning vart inne och härjat så är risken stor att resterande träd kommer att må dåligt p.g.a fäll/påkörningsskador och i framtiden rotröta p.g.a sönderkörda rötter.

Försök att släpa ihop så mycket ris som möjligt och elda till våren, blir det uppstädat så ser det nog genast mycket trevligare ut :-/
Håller med på alla punkter!

Kan tillägga en sak ytterligare till "skogsmaskinens försvar". En rejäl skördare klarar att fälla träd åt det håll man vill, med stor precision och även om de lutar åt "fel håll". Det sista är en mycket bra egenskap vid trädfällning nära hus eller annat som inte tål ett fallande träd (elledningar, telefonledningar etc).

I extremfall kan lyftkran vara enda utvägen vid trädfällning på trånga utrymmen.

Ett tips om man har luftledningar (el eller tele) i närheten är att ringa elbolaget (eller telia) och be dem utföra fällningen.

Som alltid är det dock tråkigt när resultatet inte blir det förväntade.


 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.