1 720 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
snabb huvudräkning för genier
skall beställa harpad matjord innan rullgräset kommer.
jag tänker lägga 5cm matjord över lerjorden (är det för mycket/lite).
Totala ytan är 430kvm. Hur många kubik jord behöver jag?
vet inte om det är rätt , men kan det stämma att man tar 0.05cmx430kvadratmeter=21,5, dvs 21 kubikmeter jord? Låter mycket..
finns det några mattegenier här på forumet?
jag tänker lägga 5cm matjord över lerjorden (är det för mycket/lite).
Totala ytan är 430kvm. Hur många kubik jord behöver jag?
vet inte om det är rätt , men kan det stämma att man tar 0.05cmx430kvadratmeter=21,5, dvs 21 kubikmeter jord? Låter mycket..
finns det några mattegenier här på forumet?
Hur bra är lerjorden. Är det lerjord eller är det massiv lera?
Är det hyffsad jord så kan den duga som den är, annars kan det nog räcka med dina 5 cm beroende på hur kompakt lerjorden är.
Gräs brukar trivas i ca 15 cm jord. Dock behöver det inte vara den finaste sorten direkt bara det finns näring i den
Är det hyffsad jord så kan den duga som den är, annars kan det nog räcka med dina 5 cm beroende på hur kompakt lerjorden är.
Gräs brukar trivas i ca 15 cm jord. Dock behöver det inte vara den finaste sorten direkt bara det finns näring i den
vi har byggt på en fd åker här i skåne och jorden sägs vara av fin och näringsrik sort. den var oerhört kompakt tidigare där vattnet inte gick ner. jordlagret är ca 30 cm. efter att vi plöjde ner jordvärmeslingan i höstas på en meters djup har jorden blandats med sandet under och nu fungerar dränneringen. (dock inte på områden där slangen ej är nergrävt.)mats_o skrev:Hur bra är lerjorden. Är det lerjord eller är det massiv lera?
Jag skall hyra en rejäl jordfräs 12hk och fräsa hela tomten. därefter vet jag inte om jag endast skall plocka väck de stenar som finns, jämna ut och platta till och lägga rullgräset, eller om jag skall kosta på mig ett lager nyharpad matjord.
redan nu ligger jag ganska högt med trädgården i förhållande till huset så 5cm till är nog inte så bra samtidigt som det kostar 6000kr extra med frakt. dessa pengar använder jag hellre till en fin altan ;D
ena grannen mar struntat i extra jord och kört på, den andra har beställt extra jord.
Jag hadde nog testat en fuling i dit läge.
Som det låter så är under ligganade sand tillräckligt grov för att luckra din jord. I sånna fall skulle jag prova med att fräsa den, jämna ut den och sen så med vanligt gräsfrö och se vad som händer. Tar det sig så utmärkt, gör det det inte så kan det vara dags för lite extra jord.
Tänk på att rullgräset bygger några cm också.
Som det låter så är under ligganade sand tillräckligt grov för att luckra din jord. I sånna fall skulle jag prova med att fräsa den, jämna ut den och sen så med vanligt gräsfrö och se vad som händer. Tar det sig så utmärkt, gör det det inte så kan det vara dags för lite extra jord.
Tänk på att rullgräset bygger några cm också.
Hejsan.. Om jag ser rätt så håller du till i Lödde.
Jag mailade ett företag i dagstorp och fick lite priser från dom. Inte alls långt mellan dom och dig.
Deras websida: http://www.dagstorp.com/
Slå dom en signal och hör..
Här är prislistan jag fick per mail men av någon anledning är den inte komplett då jag sett (om jag inte minns helt fel) att han har både jord och sand i sitt sortiment också : Prislista per ton:Makadam 16-25mm 122kr... tv.makadam137kr... Harpad rörgravsgrus 0-8mm 88kr... naturkross 0-20mm 94kr... naturkross 0-30mm 89kr... Putsgrus 130kr... Bergkross 0-45mm 117kr... Stenmjöl 0-8mm 125kr... stenmjöl 0-2mm 115kr... Bergkross 0-20mm 121kr... singel 8-11mm 182kr...
Vi bygger i Vadensjö och frakt med lastbil ut till oss tar han 500:- per lastbil och lastbilen kan ta 14 ton.
Avståndet till dig måste vara en hel del mindre vilket förmodligen ger dig ett lägre fraktpris.
Jag mailade ett företag i dagstorp och fick lite priser från dom. Inte alls långt mellan dom och dig.
Deras websida: http://www.dagstorp.com/
Slå dom en signal och hör..
Här är prislistan jag fick per mail men av någon anledning är den inte komplett då jag sett (om jag inte minns helt fel) att han har både jord och sand i sitt sortiment också : Prislista per ton:Makadam 16-25mm 122kr... tv.makadam137kr... Harpad rörgravsgrus 0-8mm 88kr... naturkross 0-20mm 94kr... naturkross 0-30mm 89kr... Putsgrus 130kr... Bergkross 0-45mm 117kr... Stenmjöl 0-8mm 125kr... stenmjöl 0-2mm 115kr... Bergkross 0-20mm 121kr... singel 8-11mm 182kr...
Vi bygger i Vadensjö och frakt med lastbil ut till oss tar han 500:- per lastbil och lastbilen kan ta 14 ton.
Avståndet till dig måste vara en hel del mindre vilket förmodligen ger dig ett lägre fraktpris.
Någon som köpt matjorden från dagstorp och vet om det med rimlig ansträngning skulle få att fungera att odla gräs på?
//Tomas
//Tomas
Jag köpte matjord på sydflis i Malmö (Lockarp): Betalade 1400 med utkörning (10 km totalt) för ~10 ton jord
S
S
Klicka här för att svara