Vi ska till att planera om våran trädgår och ska häja marken 30-40 cm där det idag står en fin ek på ca. 7m.
inte kan man väl bara ösa på med jorden för då tar trädet skada?
Jag funderar på att bygga upp stenkant runt trädet och fylla med bark. Är det en bra ide eller har ni något annat bra förslag?

Det här kan bli känsligt för eken. Jag skulle faktiskt ställa frågan till en arborist. Om du menar att du skulle behålla ekens fot i befintlig nivå och höja marken runt denna ett antal meter ifrån stammen skulle jag kunna tänka mig att du skulle kunna rädda eken. Men jag misstänker att du måste ge ekens fot en diameter som är mycket rejäl och hur stor denna bör vara kan endast ett proffs svara!

Om du gör fel kan det ta upp till tio år innan eken lägger av så det är jätteviktigt att du gör rätt i inledningsfasen. Det bästa vore dessutom att inte höja marken runt hela eken utan endast på en sida. Men slå en signal till Alnarp eller Ulltuna om du inte finner en arborist närmare.

Om det bara handlar om 30-40 cm kan du väl fylla med dränerande singel just runt trädet. Tror inte det är några problem om trädet är friskt från början.

Min far fyllde upp 1,6m runt en stor björk 1974 med grundtanken "går det så går det". Den björken fälldes förra året och var då kärnfrisk! Naturen tål mer än man tror!
(Lämnar dock ingen garanti för att det alltid fungerar 8-))

/Ingenjören

yonna skrev:
Om du menar att du skulle behålla ekens fot i befintlig nivå och höja marken runt denna ett antal meter ifrån stammen skulle jag kunna tänka mig att du skulle kunna rädda eken. Men jag misstänker att du måste ge ekens fot en diameter som är mycket rejäl
Ja, mycket rejäl. Det fins en tumregel (mycket förenklad) som säger att för träd i allmänhet sker den största delen av näringsupptaget inom den s k droppzonen - området där det mesta vattendroppet faller från trädet efter ett regn, ungefär från någon meter innanför kronans radie till någon meter utanför. Och de fina, ytliga sugrötterna som står för näringsupptaget, till skillnad från djupare rötter som mest suger vatten, är beroende av syre. Fyller man på för mycket där kvävs sugrötterna. Sker det inom en stor del av droppzonen svälter trädet ihjäl. Men olika trädslag kan vara olika mycket känsliga för det här, jag vet inte hur det är med just ekar.

En möjlig förklaring till historien om Ingenjörens far kan vara att stora träd har en mycket stor rotzon. Inte minst just björkar, som är väldigt törstiga och skickar iväg tentaklerna långt bortom tumregelns droppzon. Då kan man göra ganska stora ingrepp utan att beröra mer än en liten del av rotzonen. Sedan kan det också spela roll på vilken sida man gör det, för verklighetens träd kan ha väldigt asymmetriska rotsystem - de söker sig dit där näringen och vattnet finns.

Det sista stycket var väl mest kuriosa. Huvudsaken: Gör som Yonna säger och prata med en arborist. Kan du få honom/henne att komma och titta på platsen är det ännu bättre.

Hade nog kört på ett tidigare förslag. Dränera bra ett område från stammen och ut ett par meter och lägg på din jord sen.. eller som du sa att göra en fin kant runt om och fylla upp med bark eller singel, det kan bli snyggt... Tror inte trädet kommer dö av det, inte när det handlar om så pass lite fyllnad.

Vi har 3 träd på våran tomt, inte ekar men ganska stora träd och för en himlans massa år, runt 20-25 år sen lades det en vall längs med ena tomtgränsen där träden står och då kommer mitt i vallen.. kan röra sig om 30 cm på ena sidan och 45-50 på andra sidan trädet och där packades jorden direkt runt trädet.. dessa lever och är friska idag. Vi har sågat ner ett för nån månad sen när vi skulle börja bygga huset och det såg kärnfriskt ut.

Hej

Hade samma sak hemma på min tomt och frågade en "trädkille"
Svaret jag fick var att man skulle fylla med kross eller liknande materiall minst lika som kronans storlek.

//Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.