halloj
Jag har en ca 100m granhäck? som är på G att växa till sig,
på vissa ställen börjar den komma upp i 4meters höjd, så den har jag börjat tukta ;)
Men några av granarna står på 1.5- 2meter....
Hur ger man dom en liten extra push inför framtiden, så dom kommer ifatt sina granpolare :-?
Går det göra nåt???? alla har fullt av knoppar så dom mår nog Ok

För att veta hur man ska fixa det behöver man göra sig en teori om varför det har blivit så. Finns det någon gemensam nämnare för granarna som har vuxit långsammare? Är det ett visst parti eller finns de lite här och var? Är jorden annorlunda där de står, är det torrare där, finns det växter i närheten som kan konkurrera? Exempelvis björkar är ju ökända för att åstadkomma svackor i häckar.

Farzan skrev:
För att veta hur man ska fixa det behöver man göra sig en teori om varför det har blivit så. Finns det någon gemensam nämnare för granarna som har vuxit långsammare? Är det ett visst parti eller finns de lite här och var? Är jorden annorlunda där de står, är det torrare där, finns det växter i närheten som kan konkurrera? Exempelvis björkar är ju ökända för att åstadkomma svackor i häckar.

Nej, tyvärr så kan man inte se nån naturlig förklaring :-/
dom står på rad och har inget som "kväver" dom

Hmm...men om "dom står på rad" betyder att dom som växer dåligt finns inom ett visst avsnitt av häcken så tyder ju det på att det inte är något fel på plantorna utan på platsen.

Säkert att inte förhållandena på den här biten skiljer sig på något sätt från resten av häcken? Det är inte alltid så uppenbara saker. Jag hade t ex ett körsbärsträd som hade väldigt svårt att komma igång och börja växa - det visade sig att en liten bit från planteringsgropen fanns en underjordisk hålighet dit allt vatten rann iväg.

Gödsla ordentligt, granar är godisgrisar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.