15 866 läst ·
3 svar
16k läst
3 svar
Rotskott... vad är det?!
Jag har nyligen blivit ägare till en helt nedskuren syrénberså, ingick i köpet av torpet. Syrenerna kapades jämns med marken i höstas. Hur man nu kan göra det... :-[
Givetvis hoppas jag nu att syrenerna inte har tagit för mycket stryk utan kommer växa upp till en berså igen. Men så har jag läst om att ROTSKOTT kan vara ett problem om man klipper ner syrener för kraftigt - vad innebär det?!
Och bör man göra nåt för att förhindra det?
Och vad gör man om det kommer sånt?
Och hur ser det ut?
Någon som vet??
Vill ju så gärna ha en syrenberså... :
Givetvis hoppas jag nu att syrenerna inte har tagit för mycket stryk utan kommer växa upp till en berså igen. Men så har jag läst om att ROTSKOTT kan vara ett problem om man klipper ner syrener för kraftigt - vad innebär det?!
Och bör man göra nåt för att förhindra det?
Och vad gör man om det kommer sånt?
Och hur ser det ut?
Någon som vet??
Vill ju så gärna ha en syrenberså... :
Rotskott är när rötterna är vid god vigör och tycker att den nyss nedklippta "huvudstammen" är körd så de skjuter upp nya skott här och var längs rötterna. Du kan alltså få flera nya syrénskott i spridda skurar längst rötterna.
Kanske inget större problem i en berså men ibland ser man folk som hugger ner ett fullt friskt träd vid en gräsmatta och nästa år har de tio nya träd överallt i gräset. Eller tja, skott i alla fall.
Gissar också att dessa rotskott kan ta så mycket kraft från huvudstammen att den inte återhämtar sig. Detta är dock bara en gissning.
Vad gör man för att förhindra det? Döda trädet innan du fäller det om du ska ta bort det permanent.
Vad gör man åt dem som kommer upp? Tja, det beror på vart de kommer. Kanske tätar de upp bersån finfint eller så får man ta bort dem om de hamnar på fel ställe.
Kanske inget större problem i en berså men ibland ser man folk som hugger ner ett fullt friskt träd vid en gräsmatta och nästa år har de tio nya träd överallt i gräset. Eller tja, skott i alla fall.
Gissar också att dessa rotskott kan ta så mycket kraft från huvudstammen att den inte återhämtar sig. Detta är dock bara en gissning.
Vad gör man för att förhindra det? Döda trädet innan du fäller det om du ska ta bort det permanent.
Vad gör man åt dem som kommer upp? Tja, det beror på vart de kommer. Kanske tätar de upp bersån finfint eller så får man ta bort dem om de hamnar på fel ställe.
Tack för hjälpen
.
Det var inte så komplicerat. Då vet jag att jag lugnt kan låta det växa upp, det som kommer upp, där det ska. Och ta bort det som kommer upp, om det kommer upp, där det inte ska.
Kanske kan bli en berså så småningom!
Det var inte så komplicerat. Då vet jag att jag lugnt kan låta det växa upp, det som kommer upp, där det ska. Och ta bort det som kommer upp, om det kommer upp, där det inte ska.
Kanske kan bli en berså så småningom!
Syrener hör till de växter som tål att man föryngrar dem genom att stubba dem. Men det brukar rekommenderas att man lämnar så pass mycket att det finns några sidoskott kvar på stubbarna och det är bl a för att det inte ska bli så mycket rotskott.Torpar-Anna skrev:
Klicka här för att svara