2 076 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Toja häck - hjälp tack
Hejsan!
Vi har en stor Toja (vet inte hur det stavas) häck på vår baksida som ska bort nu till hösten.
Att gräva bort att rötterna hade varit det bästa, men jag känner inte för att lägga ner all den tiden på det.
Det jag undrar är om det räcker att gräva ner 15-20 cm under marknivå, och kapa dem rakt av med motorsåg. Kommer dem att dö då eller det finns risk att dem växer upp lite varsomhelt efter ett år?
Tacksam för all hjälp.
Mvh
Eklundh
Vi har en stor Toja (vet inte hur det stavas) häck på vår baksida som ska bort nu till hösten.
Att gräva bort att rötterna hade varit det bästa, men jag känner inte för att lägga ner all den tiden på det.
Det jag undrar är om det räcker att gräva ner 15-20 cm under marknivå, och kapa dem rakt av med motorsåg. Kommer dem att dö då eller det finns risk att dem växer upp lite varsomhelt efter ett år?
Tacksam för all hjälp.
Mvh
Eklundh
Hejsan!
Ja så kan det nog stavas. Har bara hört det muntligt och aldrig sett någon stavning på det.
Den har stått i 22 år så det kan nog finnas ett litet rotsystem. Men jag får väl börja gräva lite smått och se hur det ser ut.
Är det inte så svårt så tar jag upp rötterna med.
Tack
Eklundh
Ja så kan det nog stavas. Har bara hört det muntligt och aldrig sett någon stavning på det.
Den har stått i 22 år så det kan nog finnas ett litet rotsystem. Men jag får väl börja gräva lite smått och se hur det ser ut.
Är det inte så svårt så tar jag upp rötterna med.
Tack
Eklundh
Thuja är svår att få rätsida på om den har varit misskött så det är ingen idé att sälja den 'på rot'. Ska du inte plantera något annat där den stått går det nog (!) att bara ta av den strax under jordytan - lite enkelt och fuskigt men jag förstår din inställning
. Den kommer inte att skjuta rotskott utan dör på direkten.
Klicka här för att svara