Trädgård allmänt
belos: Hade ett gunnebostängsel förut som var både högt och finmaskat, men det fanns ett "hål" mellan mitt garage och stängslet som jag personligen vid flera tillfällen såg flera rådjur tränga sig igenom och den springan var exakt 28 cm bred! (jag blev iallfall förvånad att de tog sig igenom så lätt då det såg trångt ut...) Nu kör jag med elstängsel och har istället problemet att de
Mats: en variant är att man grusr runt tunnan och fixar dränering i gruset. Sen får tunnan helt enkelt flöda över när den blir full. Funkar ju även bra utan tunna då
Mattias L.: Ja, det räcker så länge pluggen är lagom för skruven så är det inga problem!
Mats: Olaf japp. Eller ännu bättre köp av någon som vill ha dig som kund även i framtiden
Mats: Sanden har två funktioner. Dels att dränera lerjorden så den inte blir för blöt. Sen ska den också dela upp jorden så den inte bara blir en stor lerkaka. Därav ska sanden blandas i jorden. Det finns igentligen två sorters naturlig jord. den som har sand som bas och den som har lera. Sen finns det ju konstgjord jord gjord på tex rötslam. Kan du hitta sandjord så borde det vara kanon i
DragonLady: Det tog inte lång tid innan denna damm kryllade av mygglarver :P [bild]
DragonLady: Dessa är lite billigare. http://www.casteldesign.se/index.asp?sub=open_page&open_page=558&prod_cat=60&number=10&start=11 Jag köpte en elektrisk lykta på hornbach nu i sommar. [bild]
Cockaby: I ett avsnitt av Roomservice la de ett "golv" av grova bambustockar, http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=4050 Där står också var de beställde dem i från.
Stumpen: Hej, Vet många i Skåne som sått gräs i slutet av oktober och fått en jättefin gräsmatta till våren/sommaren året därpå. Hur sent man kan så gräs beror ju såklart på hur höstvädret fortlöper..
polanders: Plasten ska klara kylan om det inte blir -40 och någon sätter sig på en stol. Då lär den nog spricka. Hur det blir med mögelfläckar och vid ett uppochner vänt bord vet jag inte.
jogi02: [citat] Ja jäklar vilken liten skönhet! Den skulle man ha!
Jocke72: Jag fastnade först för Stiga Park Compact 4wd men har nu fått höra att den inte klarar av snöslungan på grund av för vek ram och att motorn inte är trycksmord... Den Stigan man ska ha är Prestigen isf, men det är 10.000:- till och då pratar vi schysst småbil för samma pengar. Blir FÖR dyrt helt enkelt. Har ganska kuperad terräng så en 4wd vore ju bra. Men nu så jag att Jonsered
Nuno: [citat] Jag hade inte rensat sen i början av sommaren och tänkte att nu tar jag upp så mycket jag kan med rötter och allt. Skall täka på ditt tips till nästa år. Förhoppningsvis funkar det med gräsmattan, problemet blir nog i häcken. Fast då du skriver att det kan funka bara genom att trötta ut denna "Hitlerkål" så hoppas jag på det. Jag vet ju hur det var i våras/försommaren
Lotta och Roger: Kunde inte klippa in bild, men skickar länk till bild på Allium http://images.google.se/images?q=allium&hl=sv&btnG=S%C3%B6k+bilder Funderar själv på att fixa en rabatt med bla Allium, kanske sommarmalva, spirea tomentosa,höstanemon....har inte tänkt färdigt ännu.
Ranchn: Så här se listan ut tills nu 1 Sommarslöja 2 Lupin 3 - Prästkrage 4 Samma som 11 5 Strand lövkoja (till höger om denna ser ni en Grekisk lövkoja) 6 Valmoknopp 7 Lin / linblomma 8 Lin / linblomma 9 Lin (fröhus) 10 ??? 11 Samma som 4 12 Kornvallmo 13 - Åkerklätt 14 raps eller åkersenap ??? Jag har kommit fram till att bil 4 och bild 11 är samma
belos: Hundar liksom andra djur med någorlunda hjärnkapacitet lär sig ganska snabbt vad som är gott att tugga på och att paddor inte tillhör den kategorin... :P Paddor är oerhört nyttiga och håller efter insekter, sniglar och annat man helst vill slippa i sin trädgård, så låt hundarna tugga på en padda en gång så lär dom inte vilja göra om det igen och låt paddorna äta upp alla
robban44: Sådde också i våras och följde Olle Bergs råd och tips hela vägen, vi har en otroligt fin gräsmatta nu, tät och med allt mer minskande ogräs. Kolla in hans hemsida så får du mycket tips hur du skall göra till hösten och vintern. http://www.olleberg.nu/
FlitigaLisa: Ja, det finns mycket som påverkar! Fick själv ett gott skratt idag: Vi har en fläck, ca 1 meter i diameter, där det växer otroligt mycket bättre, fortare och kraftigare gräs. Vi har funderat på varför men inte kommit på en bra lösning. Idag säger min 18-årige son att han tycker gräset blivit bra nu, att regnet gjort susen osv. Då visar jag denna fläck och berättar om våra
lokan: Har nu konstaterat att det är gröna larver, ca två centimeter långa, som festar på våra tomater. Någon som har några bra tips på hur man blir av med dem/förhindrar dem till ett annat år utan att använda en massa kemikalier. Att plocka bort dem manuellt är den metod vi praktiserar för närvarande, fungerar väl sådär...
Haagbard: Här är en bild på nämnda såg när vi sågar den i särklass grövsta stocken, har för mig jag ur den fick ut 9 st 2"9, 9 st 2"7 + ca 6 st breda brädor :) [bild] Blev ur 28 stockar 93 st 2" upp till 10" bredd, 43 st 1" och 3 st 6"6 fyrkanter [bild] Så här transporteras sågen alltså: [bild] Detta virke sågades på 3 tim och 45 min, alltså kostade det 1463 kr + moms :)
linvik: Såna finns på Coop, Granngården och de flesta större byggvaruhus. Säkert på större plantskolor också. Hos Vi i villa finns en förteckning som du säkert har glädje av: http://www.viivilla.se/marknadsoversikt.asp?mode=ShowArticle&articleid=1956
gaia: [citat] Det är bara bra .... du slipper vattna dom själv ;). Ja tror att det är bästa tid att plantera buskarna nu. Blir det torrt och varmt igen så får du vattna nykomlingarna... gaia
jessica: Jag råkade ut för samma sak :'( Men jag tog bort all jord och satt och borstade alla buskar :Pså det gick bra för mej. Allt blommade igen.. Skam den som ge sig :) Det är bara att testa!!Det som blommar blommar och bara för att det inte blommar nästa år så kanske det ändå kommer året där på! Lycka till! :)
Farzan: Höst är nog lämpligast. Jag har flyttat en lönn av ungefär samma storlek i oktober och det gick bra. Med tanke på att det är bra om den hinner rota sig lite innan det fryser på, och du har litet strängare klimat än jag, så gissar jag på att september kan vara en bra flyttmånad.
Mats: Förstår helt hur du känner dig. Jag skulle bli skogstokig minst om nån hadde kvaddat den lilla del trädgård jag har. Dock är jag väldigt lykligt lottad med en jätteduktig grävarkille och en lastbilsförare som är ännu duktigare.
yonna: Jag är tveksam till att använda klorin till en för året nyinköpt möbel. Har du kontaktat försäljningsstället? Jag tycker det verkar skralt att möbeln inte skall klara sin första säsong utan åtgärd. Har själv en tryckimpregnerat utemöblemang inköpt på Domus Interiör år 1976 ... börjar väl bli lite ricklig numera men har fått stå ute ett par vintrar eller så och det är ju
hajof70: Tja, själv sitter jag på nä med en burk Roundup och en pensel.... :P Försöker att bara pensla på ogräsbladen så gräset har klarat sig hyfsat.
saturnus: Vi bor i Bjärred men bygger en kåk till i Höör, jo planket finns i Höör. närmare himmelen än så här kan man nog inte komma :) Jag menar inte höjden på Söderåsen, utan luften här och lugnet= fin natur. Ta Rönneå om Du skall hälsa på :D