Vår ogräsmatta ska bort och ut ska en ny gräsmatta rullas. Den nuvarande består av klöver, maskrosor, ängsblom och annat även gräs då detta tidigare var en fin grästomt. En del säger att man klipper kort och lägger ny matgjord samt gödslar och då försvinner ogräset men kan en ny gräsmatta verkligen få fäste med all konkurens om plats när allt finns kvar under den? Ska man köra en jordfräs och ta bort allt eller kan en grävare "skala av" det yttersta. Hur mycket matgjord ska man sedan lägga på?
Man vill ju att det ska bli bra liksom. Hur har ni gjort???

Tacksam för svar och tips!

Hej..

Har haft ditt dilemma och vånda..... ;)

Jag håller på med min baksida. Med tanke på hur segt det är att bli av med maskrosor, klöver, tistlar etc så gräver jag bort hela gräsmattan samt 20-30 cm av den underliggande jorden.
Sedan kommer jag lägga dit ny matjord och rulla ut en ny gräsmatta. Ev också lägga ned en fiberduk på vissa känsliga ställen för att slippa underväxande prylar (asp- och körsbärsskott etc).

En ny gräsmatta vill ha minst 20 cm matjord att rota i.
Det finns mycket att läsa på Internet. Sök på företag som säljer gräsmattor, de har mycket information om både för- och efterarbeten vid nyanläggning av gräsmatta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.