3 292 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Dra skyddsrör för framtida elinstallation
Som en förberedelse för att i framtiden dra in el i vår carport hade jag tänkt gräva ner ett skyddsrör från huset innan vår stundande plattläggning. Finns det några rekommendationer för hur långt ner man ska gräva i jorden? Man vill ju inte hamna i situationen att man råkat platta till röret när man kört med ex vis plattvibratorn på de ovanliggande jordlagrena..
Hur långt ner du skall gräva, vet inte jag.
Men jag tänkte bara tipsa om en sak som vi nu (½ år för sent) kom på:
När ni planerar för elen, så se till att få ut ett par tomrör till bra ställen i den kommande trädgården - Då har ni el till lampor etc. därute, om ni/när ni tränger det ute i framtiden.
Vi gjorde inte det
Men jag tänkte bara tipsa om en sak som vi nu (½ år för sent) kom på:
När ni planerar för elen, så se till att få ut ett par tomrör till bra ställen i den kommande trädgården - Då har ni el till lampor etc. därute, om ni/när ni tränger det ute i framtiden.
Vi gjorde inte det
Det bästa du kan göra är att skicka ned ett gult skyddsrör/slang 60 cm. Se bara till att du köper varianten med inlagd dragtråd så blir det betydligt enklare den dag du ska dra i nått.
Förresten lägg två slang/rör brevid varandra på en gång. Kan vara bra att ha ifall du vill dra ut tele/data/larm eller nått annat på sikt. Signalkablar får generellt sett inte dras i samma slang/rör som elen
Förresten lägg två slang/rör brevid varandra på en gång. Kan vara bra att ha ifall du vill dra ut tele/data/larm eller nått annat på sikt. Signalkablar får generellt sett inte dras i samma slang/rör som elen
Klicka här för att svara