10 371 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Klätterväxt på villastängsel?
Inger.P. skrev:
Tre plantor på 40 m :-? Det låter lite lite tycker jag, själv satte vi i våras efter rekommendation 4 plantor engelmanii på en spaljé med en längd av 3,6 m och en totalyta på c:a 6,5 kvm....(eller så lurade plantshopen oss att köpa för många :-[ )
Teoretiskt har du förmodligen rätt, men hur lång tid tar det i praktiken innan en planta skjuter iväg 10 - 15 m i vårt klimat? Jag har ingen aning, det kanske går snabbt när den väl etablerat sig.....? Vilken tur i så fall att vår spaljé är friståendeInger.P. skrev:Jag tror det...
Det står i plantbeskrivningen att rankorna blir 10 - 15 meter långa. Om de då klättrar åt varsitt håll på stängslet borde 3 plantor räcka för 35 - 40 meter stängsel. Det behöver ju inte bli heltäckande...
Min mor har mycket vildvin. Hon verkar ha mest problem med att hålla bukt på plantorna som sprider sig som bara 17.
Jag har JÄTTEBRÅTTOM, vill att allt ska vara färdigväxt da´n efter helst
Vårt vildvin har tjockt bladverk upp till c:a 1/4 av spaljéns höjd (en halvmeter ungefär) och ett och annat skott som piper iväg 1-1½ m (plantorna åkte i jorden för c:a 2 månader sedan). Eftersom spaljén/vildvinet ska fungera som insynsskydd mot vår uteplats, så hade jag hoppats på att de skulle klä in hela spaljén vid det här laget, men icke :'( Får väl vänta till nästa år...*SUCK*
Hur är det förresten, vissnar vinet ned helt under vintern för att börja om från "scratch" på våren?
Hur är det förresten, vissnar vinet ned helt under vintern för att börja om från "scratch" på våren?
Vinet vissnar inte ner utan nya blad kommer där dom gamla föll av. Vill du han något riktigt snabbväxande är Humle ett alternativ. Det växer lätt 10 m på en säsong. nackdelen med det är att det börjar om från scratch varje år - men fort går det!
Nackdelen med att ha tre vildvinsplantor på en fristående spalje/pergola är att det blir väldigt tungt. Även om du beskär plantorna när de blir för långa (och de lär snabbt bli för långa) så ökar hela tiden omkretsen på stammen och de grenar som är kvar så att det till slut riskerar att bli för tungt för spaljen. Är det så att det är en "vanlig" spalje av klent virke så skulle i vart fall jag ta bort 2 plantor. Har själv råkat ut för att 2 gamla kaprifoler fick pergolan (gammal men med tjocka stolpar) att få slagsida.
Nu hamnar vi ju lite OT från den ursprunliga tråden kanske, men jag tackar i alla fall för tipsen...helt klart ska jag ta mig en funderare kring antalet vildvinsplantor jag har på spaljénHemmakatten skrev:Nackdelen med att ha tre vildvinsplantor på en fristående spalje/pergola är att det blir väldigt tungt. Även om du beskär plantorna när de blir för långa (och de lär snabbt bli för långa) så ökar hela tiden omkretsen på stammen och de grenar som är kvar så att det till slut riskerar att bli för tungt för spaljen. Är det så att det är en "vanlig" spalje av klent virke så skulle i vart fall jag ta bort 2 plantor. Har själv råkat ut för att 2 gamla kaprifoler fick pergolan (gammal men med tjocka stolpar) att få slagsida.
då fortsätter jag med att kapa tråden
klängväxter på trädstam, fungerar det på alla träd, tar trädet skada? Vi har rensat bland granarna, och inga grenar finns 8-10 meter upp. Skulle det funka med klängväxter på dessa stammar?
Jag har inte kommit så långt ännu, att jag tänk ut vad som är lämligast på söderåsen.
Men klematis tycker jag är lite jobbig, då den fordrar en trädgårdmästare för att se bra ut. Vildvin, murgröna eller något ditåt klarar sig själv och friskar upp en annars tråkig granstam.
Hade varit läge att plantera nu när regnperioden har inletts här i Skåne
Men klematis tycker jag är lite jobbig, då den fordrar en trädgårdmästare för att se bra ut. Vildvin, murgröna eller något ditåt klarar sig själv och friskar upp en annars tråkig granstam.
Hade varit läge att plantera nu när regnperioden har inletts här i Skåne
Vi bor i Bjärred men bygger en kåk till i Höör, jo planket finns i Höör. närmare himmelen än så här kan man nog inte komma
Jag menar inte höjden på Söderåsen, utan luften här och lugnet= fin natur. Ta Rönneå om Du skall hälsa på 
Klicka här för att svara