Hej,

Har läst ett antal gamla trådar om att bli av med kirskål. Vi har en del på vår nya tomt. Har varit och rensat ett antal gånger under året, men trots att man håller på i närmare 1 timme/m2 för att bli av med alla rötter så kommer de alltid tillbaks i dubbel mängd...
Vi har ingen större tomt utan endast ca 200 m2 varav 50 m2 skall beläggas med marksten (där kommer kirsen få det svårt).
Nu till min fråga: Kommer kirsen att försvinna med att man lägger gräsmatta? Skall man ta kål på den (med ex. RoundUp, vilket jag vill undvika in i det längsta) innan man rullar ut mattan eller räcker det med att ta bort så mycket som möjligt, fräsa och fixa till innan mattan rullas ut?
Skall även sätta en häck nu i år (hoppas jag) och där kan jag tänka mig att det kan uppstå problem med mer kirskål. Bör man avvakta och lägga gräsmatta även där häcken är tänkt och sedan ta bort den om något år för att sätta häcken i förhoppning om att kålen har försvunnit?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

/Nuno

Charlie skrev:
I kanterna av gräsmattan, mot häcken kommer kirsen att vara kvar, men kirsen vill ju ha sol, så en kraftigt växande häck kommer att konkurrera bort kirsen med tiden (även om det kommer att kräva lite rensning av kirs i början).
Det förstår jag inte, det där med solen. Kirskål trivs hur bra som helst i skugga. Och om man har kirs i häcken är det jättejobbigt, man får gå och rycka. Ett råd jag fått är att om man rensar fem gånger före midsommar är det ett mindre besvär resten av sommaren.

linvik skrev:
Det förstår jag inte, det där med solen. Kirskål trivs hur bra som helst i skugga. Och om man har kirs i häcken är det jättejobbigt, man får gå och rycka. Ett råd jag fått är att om man rensar fem gånger före midsommar är det ett mindre besvär resten av sommaren.
Det ligger mycket sanning i detta men den direkta orsaken till "5 ggr före midsommar" är egentligen att om man nyper de nya skotten ovan jord tröttar man ut plantan. De nya skotten utvecklas med näring från rotsystemet; först när skottet når 4-6 cm börjar det tillgodogöra sig ljuset och får därmed energin 'uppifrån'. Man ska alltså ta dem tidigt men inte tidigare än att de fortfarande tar näring från roten. Det är alltså därför kirskålen inte trivs i gräsmatta som regelbundet klipps. Börjar man dra i rötterna ger man bara otyget mer kraft att finna nya utvägar. Det är samma sak som när man bränner ogräs med hetvatten eller gasol - man ska inte bränna alltför hårt utan endast så att man verkligen skadar ogräset och tvingar rotsystemet att jobba än hårdare.

Har nu rensat Kirs hela helgen efter bästa förmåga. Jag hatar verkligen denna förbannade växt. Ser man två kålplantor med 50 cm mellanrum så kan man garanterat hitta förbindande rötter mellan dem. De gillar även att växa där det inte finns särskilt mycket jord, hittade en fläck där det bara var grus. Inte stoppade det kirsen, den hade bara än värre rötter. Att det tar ca. 30 min/m[sup]2[/sup] att resa gör inte saken roligare.
Är väl medveten om att man inte får upp alla de små rotbitarna. Men förhoppningsvis tar det ett tag innan de dyker upp igen (lagom länge tills gräset är på plats). Får hoppas Yonna, att dina tips med att matta ut eländet genom att plocka dem så fort man ser de små liven komma upp, fungerar. Är det bästa att dra plantan rakt upp och få med sig en rotbit ellar att bara kapa plantan?

Egentligen ska du inte alls röra rötterna! Det är just detta att ta dem precis innan skottet börjar tillgodogöra sig ljuset och endast tär på rotsystemet. Låt skottet bli ett antal cm och ta det inte alltför tidigt. Som jag skrev gäller det att utarma rotsystemet.

Och det räcker inte att täcka med dubbla lager tidningar och en riktig tjock pressening och låta det vara så i 2 år >:(
De dj-klarna sticker upp nu igen liksom kvickroten :'(

yonna skrev:
Egentligen ska du inte alls röra rötterna! Det är just detta att ta dem precis innan skottet börjar tillgodogöra sig ljuset och endast tär på rotsystemet. Låt skottet bli ett antal cm och ta det inte alltför tidigt. Som jag skrev gäller det att utarma rotsystemet.
Jag hade inte rensat sen i början av sommaren och tänkte att nu tar jag upp så mycket jag kan med rötter och allt. Skall täka på ditt tips till nästa år. Förhoppningsvis funkar det med gräsmattan, problemet blir nog i häcken. Fast då du skriver att det kan funka bara genom att trötta ut denna "Hitlerkål" så hoppas jag på det.
Jag vet ju hur det var i våras/försommaren då jag rensade första gången och egentligen inte visste vidare mycket om denna ädla växt (som nybliven husägare måste man ta allt från grunden...) och grävde upp rötter och allt och insåg några veckor senare att det var mer plantor än innan...
Nu när jag rensade var det inte värst många plantor men de som fans var riktiga monster.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.