4 538 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
utemöbler
köpte utemöbler i hardwood i våras, som jag oljade in med kinesisk olja, tänkte nu olja in möblerna igen. men jag har lite problem med bordet. vissa ställen har svartnat lite, försökte att slipa bort det men det hjälper inte mycket, inte heller att tvätta med såpa.
någon annan idé? eller det kanske inte går att göra något åt?
någon annan idé? eller det kanske inte går att göra något åt?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Klorin! (ja, kanske inte så miljösnällt...) Funkar bra på våra möbler i alla fall, tänk bara på att det behövs extra mycket olja där sen. Det är troligtvis mögel du fått på dina möbler, absolut inget ovanligt för det står ju ute!
/FlitigaLisa
/FlitigaLisa
Jag är tveksam till att använda klorin till en för året nyinköpt möbel. Har du kontaktat försäljningsstället? Jag tycker det verkar skralt att möbeln inte skall klara sin första säsong utan åtgärd.
Har själv en tryckimpregnerat utemöblemang inköpt på Domus Interiör år 1976 ... börjar väl bli lite ricklig numera men har fått stå ute ett par vintrar eller så och det är ju inte så bra. Under dessa 30 år har jag slipat den vart tionde år samt oljat den två gånger/säsong. Ngn enstaka gång har jag använt klorin men, som Lisa skrev, torkar klorinen ut träet väldigt hårt och klorin ska nog endast användas i yttersta nödfall.
Har själv en tryckimpregnerat utemöblemang inköpt på Domus Interiör år 1976 ... börjar väl bli lite ricklig numera men har fått stå ute ett par vintrar eller så och det är ju inte så bra. Under dessa 30 år har jag slipat den vart tionde år samt oljat den två gånger/säsong. Ngn enstaka gång har jag använt klorin men, som Lisa skrev, torkar klorinen ut träet väldigt hårt och klorin ska nog endast användas i yttersta nödfall.
Klicka här för att svara