6 712 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Att sätta upp en mur...
Hej alla
Jag ska för första gången i mitt liv sätta upp en mur. Den komemr att bli ca 0.7 - 1 meter hög.
Jag ska använda vanliga betnong block (19*19*39cm tror jag det var)
NÄr det gäller underlager vad ska jag tänka på??
lägga det i stenmjöl??
Har hört man kan använda betong åxå??
Tipps, please..
Jag ska för första gången i mitt liv sätta upp en mur. Den komemr att bli ca 0.7 - 1 meter hög.
Jag ska använda vanliga betnong block (19*19*39cm tror jag det var)
NÄr det gäller underlager vad ska jag tänka på??
lägga det i stenmjöl??
Har hört man kan använda betong åxå??
Tipps, please..
När vi skulle sätta vår mur så pratade vi med en stensättare som förslog att man gräver ut bredare än muren och ca 40 cm djupare än murens lägsta punkt. Lägg i geoduk, fyll med makadam, padda, lägg 0-18 tunnt på toppen och padda igen. Använd sedan flis för att få det riktigt i våg. Det är lättare med flis än med 0-18. Tänk på att muren skall ligga en bit under mark också.
Man kan också gjuta en klack att ställa muren på men det har jag inte testat själv.
Lycka till!
/Helena
Man kan också gjuta en klack att ställa muren på men det har jag inte testat själv.
Lycka till!
/Helena
Jag har precis fått mur gjord. Grävdes 60 cm djupt. Underlag/makadam och därpå gjöts en rejäl sula innan blocken las på. Högsta punkten 1 m (dvs 85 cm över mark). Muren skall hålla för markhöjning på 80 cm. Underlaget är sten & sand dvs inte lera.
Vi brukar inte gräva särksilt djupt, men tillräckligt för att få plats med 0-18 o sedan 0-4 (stenmjöl) som paddas mellan skikten.
Det är av vikt att muren lutar inåt. runt 5 grader. det räcker med vattenpass, så ser man ju att den lutar lite inåt. poängen är väl att den inte av misstag ska luta lite utåt, för då lutar den strax mer..
Det är av vikt att muren lutar inåt. runt 5 grader. det räcker med vattenpass, så ser man ju att den lutar lite inåt. poängen är väl att den inte av misstag ska luta lite utåt, för då lutar den strax mer..
Hej
Tack för alla tipps.
Det är så att det ligger en väg precis där jag ska lägga muren (tomtgränsen)
Denna väg är inte asfalterad ännu och nylagd för ca 1 år sedan. Detta beytder att det ligger minst 50 cm bärlager precis i gränsen .
Detta vet jag då jag hade ett helvete att få ner postlådan
Tänkte gräva bort väldigt lite och sen lägga på några CM stenmjöl. Vad tror ni om det??
Tack för alla tipps.
Det är så att det ligger en väg precis där jag ska lägga muren (tomtgränsen)
Denna väg är inte asfalterad ännu och nylagd för ca 1 år sedan. Detta beytder att det ligger minst 50 cm bärlager precis i gränsen .
Detta vet jag då jag hade ett helvete att få ner postlådan
Tänkte gräva bort väldigt lite och sen lägga på några CM stenmjöl. Vad tror ni om det??
om bärlagret är bra o riktigt plant tycker jag inte man ska ta bort något alls. utan bara minimalt med stenmjöl på. osså täcker asfalten en liten bit av murens nerkant sen när du asfalterar(?)
Klicka här för att svara