5 378 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Japansk lärkträd
Är ute efter ett lärkträd (japanskt eller europeiskt), som blir ca. 1,5 m högt, spretar med grenarna (bildar inte en boll). Har på ryktes vägar hört att det kan heta Diana eller Blue Dwarf. Har letat på nätet och här men hittar inget om detta. Någon som vet mer eller vad trädet jag letar efter heter?
Vart kan man köpa det? Pris?
Tack!
Vart kan man köpa det? Pris?
Tack!
Det finns en hel del om du söker på nätet. Kolla med din närmaste större plantskola.
www.skogforsk.se/templates/SF_DocumentDownload____3463.aspx
www.skogsplantor.se/upload/199/Folder Hybridlark.pdf
Lorentzon 'Våra Trädgårdsväxter' (som alla seriösa plantskolor bör ha) listar Larix kaempferi 'Blue Dwarf' och Larix kaempferi 'Diane'. Den senare har nytt svenskt namn: japansk korkskruvslärk
www.skogforsk.se/templates/SF_DocumentDownload____3463.aspx
www.skogsplantor.se/upload/199/Folder Hybridlark.pdf
Lorentzon 'Våra Trädgårdsväxter' (som alla seriösa plantskolor bör ha) listar Larix kaempferi 'Blue Dwarf' och Larix kaempferi 'Diane'. Den senare har nytt svenskt namn: japansk korkskruvslärk
Ingen som har bilder på Larix kaempferi 'Diana' och Larix kaempferi 'Pendula'? Verkar som att det är någon av dessa två jag är ute efter.
Svarar mig själv, http://www.proximedia.com/catalogue/view_product.asp?ref=73973&site_id=23363&lang_id=
Den blir det
Förslag till vad man kan ha i rabatten (1x2 m) under trädet, mottages mer än gärna!
Den blir det
Förslag till vad man kan ha i rabatten (1x2 m) under trädet, mottages mer än gärna!
Lite av syftet med detta forum är väl att få tips, idéer och information från andra i liknande situation. Så för mig så är detta forum mitt Google. Funkar klockrent och jag får alltid den informationen jag vill ha (plus en massa andra tips till min fråga).yonna skrev:
Om man inte får posta en fråga för att det kan råkas hittas via Google tycker jag hela idén med detta eminenta forum är stendöd.
Klicka här för att svara