3 805 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hjälp med inspiration - mur/häck.
Vi har köpt ett hus byggt -91, som ingen knappt rört sen det byggdes. Inga växter, träd eller buskar. Inget staket, ingen häck osv.
Jag har bestämt mig för att lägga en rad med gårasten utmed vägen. C:a 28m. 1.5 lager sten synligt utifrån vägen. Innanför den hade jag tänkt ha en häck. Förmodligen Måbär. Problemet är att tomten är lite lägre än gatan på ena sidan av tomten. Det känns som häcken hamnar långt ner jämfört med muren då. Jag funderar därför på om man kan lägga en rad gårasten på insidan med, lika hög som den yttre, och fylla med jord mellan dem. Då blir det en 40cm bred "ränna" imellan raderna som häcken hamnar i. Räcker det för en häck?
Något annat förslag hur man kan göra?
Kan fixa bilder om det inte går att förstå hur jag menar...
Hur kan man smidigt mäta höjdskillnad från ena sidan till den andra sida på tomten. Ser ut som det knappt är någon lutning, men vill se hur mycket gårastenarna "dyker" ju närmre andra kanten man kommer. Sräckan är som sagt c.a 28m.
Jag har bestämt mig för att lägga en rad med gårasten utmed vägen. C:a 28m. 1.5 lager sten synligt utifrån vägen. Innanför den hade jag tänkt ha en häck. Förmodligen Måbär. Problemet är att tomten är lite lägre än gatan på ena sidan av tomten. Det känns som häcken hamnar långt ner jämfört med muren då. Jag funderar därför på om man kan lägga en rad gårasten på insidan med, lika hög som den yttre, och fylla med jord mellan dem. Då blir det en 40cm bred "ränna" imellan raderna som häcken hamnar i. Räcker det för en häck?
Något annat förslag hur man kan göra?
Kan fixa bilder om det inte går att förstå hur jag menar...
Hur kan man smidigt mäta höjdskillnad från ena sidan till den andra sida på tomten. Ser ut som det knappt är någon lutning, men vill se hur mycket gårastenarna "dyker" ju närmre andra kanten man kommer. Sräckan är som sagt c.a 28m.
Man kan använda sig av ett långt snöre som man väger av med vattenpass.Royan skrev:
Man kan använda sig av ett sånt här laservattenpass om man har eller kan låna ett sånt...
Ett tredje sätt är att använda sig av en låång vattenslang fylld med vatten som du använder som ett vattenpass. Om du tänker dig slangen som ett U så är ju vattenytan på samma nivå i båda ändar...
Sedan är det bara att mäta skillnaden i höjd från marken i den ena änden av din horisontallinje och den andra. Då har du din höjdskillnad.
/Kalle
Det är nog inte aktuellt... det är inte så att den ligger lättelågt under, det är bara det att kommunen har "vikt upp" vägen längst ut för att det inte ska rinna in vatten m.m, så det blir en liten backe i gräset upp mot vägen på ena sidan av trädgården. Ju närmre andra sidan man kommer ju mer i nivå blir det.yonna skrev:
Klicka här för att svara