hej
nära vår tomt finns en liten sandstrand som vi adopterat ...
det är egentligen klippor vid strandkanten och sedan en läskig blålerebotten, men grannen (som har strandtomt) har lagt på massor av sand och en del av det har blåst bort till "oss".
Sanden täcker ca en meters remsa och sedan är det blålera utanför. Vi funderar på om vi kan göra något för att få en trevligare botten. Steg ett kanske är att kratta blåleran? Sedan vet jag inte om man skulle försöka frakta dit småsten och lägga, kanske ovanpå någon slags duk?? Men jag har hört att det är lätt hänt att det försvinner till vintern. Och det kanske sanden som kommer ifrån grannen gör också? Och hur rensar man enklast bort vassen utan att få små piggar kvar att sticka fötterna på??
Några bra förslag?
vänlig hälsning Fialotta

bor ni nära ett pappersbruk kan ni försöka att komma åt deras dukar! Vet att många lägger denan på botten och sedan på med sand.

Jo, att lägga större sten ovanpå leran direkt kommer bara få stenen att sjunka ner i leran efter ett tag, precis som på land får man nog använda sig av ett materialskiljande lager för att hålla det överst. Sen vet man nog aldrig med sand hur det rör sig i vatten, den kommer och går som den vill.

När det gäller vassen så är det bara att klippa den med en häcksax under vattenytan så att vassrören blir fyllda med vatten. Då dör plantan efter ett tag.

/Kalle

ps. en släkting till mig lade ut sten vid stranden på deras tomt och då började kommunen jaga dem för att ha förändrat strandlinjen vilket är reglerat i miljöbalken. Ring och hör vad de säger först kanske... Eller räkna med att de inte får reda på det. ds.

Utfyllnad eller grävning i vatten får man inte göra hur som helst utan lov...

jo, min plan är att först ta reda på vad man rimligast skulle kunna tänkas göra och sedan komma med det förslaget till dem som bestämmer. Utifall vi orkar göra det.
Jag kan förtydliga mina motiv litet - min kommun dras med en tung ekonomi och man lägger inte en enda spänn på något i onödan. Så att man ska iordningställa det som en gång var den gamla badplatsen men som nu är ett igenväxt och blålerebubbligt ställe är osannolikt. När man nu sålt 60 nya villatomter i trakten (varav vi byggt på en som ligger nära den lilla stranden) så skulle jag gärna göra något för att det ska finnas ett ställe att bada på utan att med bil behöva köra iväg till någon annan badplats.
Det ideala vore förstås att det fanns ett enkelt och naturligt sätt att få platsen lika vacker som "urinvånarna" här säger att det en gång för en sisodär fyrtio år sedan var ... Vi pratar om en kanske sju meter lång strandremsa eftersom hälften av den "gamla badplatsen" numer ligger på privatägd mark.
mvh fia

• Gilla
NickanA21
  • Laddar…
Nostalgi kan få de fulaste platser att framstå som det skönaste eden. Vet ni säkert hur förhållandena var på platsen för 40 år sedan?

Det kanske inte spelar någon roll egentligen hur den var förr, det är ju nu ni vill bada. Att underhålla en sådan konstgjord sandstrand innebär nog årlig skötsel i form av tillförsel av ny sand och rensning av vass och dylikt. Är det något som ni är villiga att ta på er även om det inte är er mark? Frakt och tippning av sand kostar ju en del. Om ni gör den jättefin så kanske ni blir invaderade av andra som vill komma och bada trots att ni gjort allt jobb, känns det ok? Man kan ju tänka sig att man gör en insamling i området från de boende för att täcka kostnader och dela på arbetet.

Låter som ett kul projekt, hoppas ni kan göra något av det!

/Kalle

• Gilla
Jckssn
  • Laddar…
Idealet skulle vara just att det blev invaderat av alla "de andra". Så småningom kanske man kan lösa kostnader och arbete gemensamt. Men det är som du säger, vi vill ju bada nu. Än så länge är inte ens hälften av alla tomter bebyggda.

På ett sommarställeområde som jag besöker ibland har man lagt ut en duk med sand över, funkar väl sådär. Beror kanske på att det inte underhålls tillräckligt, efter inte alltför många år så blev det bubblor under duken och sanden försvinner så nu för tiden när man badar där känns det lite småkonstigt under fötterna.

hmm, ja det låter sådär med duk tycker jag. Verkar som mycket jobb och litet halvkul resultat ... det blir så artificiellt dessutom.
När man står på blåleran så sjunker man och det bubblar runt fötterna. På den badstranden som vi oftast kör till just nu är det också blålera på botten, men inte bubblar det kring fötterna för det ...
jag funderar på om det skulle kunna göra nytta bara av att man går där mycket eller kanske kör med en vält under vattnet??

Låter ju mer som en dybotten än en lerbotten om det bubblar sådär... Undrar vad som skulle bubbla upp ur en lerbotten?

Ni har inte funderat på en badbrygga istället? Det är ju en betydligt större kostnad och frågan är om det ens är möjligt att genomföra på kommunens mark utan mycket krångel. Men en flytbrygga innebär ju ett mindre ingrepp på naturen och kanske är enklare att få till stånd än tillstång att dumpa en massa sand. Det får ju naturligtvis inte vara alltför långgrunt.

/Kalle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.