Har för tillfället en kompost som är uppdelad i 2 delar, ca 2*2 meter st. I den ena 'är det kanon jord i som jag använder till rabatter mm, i den andra delen är det blandat i, dvs mycket löv, ris, grenar mm. Hur ska jag göra för att få lite fin jord i den delen? Ska jag ta bort kvistar/grenar som är från taggbuskar, nyponbuskar mm från komposten? Ska jag lägga i nått mer i den? HUr lång tid tar det för en kompost att ta hand om löv mm? Har hört att man kan plantera tex rabarber i komposten. Nått annat man kan plantera för att komposten ska må bättre? Antar att jag inte kommer kunna använda jord från den andra delen i år men vill ha lika fin jord nästa sommar?

Tack på förhand

Gallra bort grenar och kvistar. Blanda in färskt gräsklipp bland löven med ett par veckors mellanrum. Rafsa runt i komposten och blanda materialet och vattna vid torka. Du har en bra grogrund för fin kompost, kanske inte i år men definitivt till nästa år.

Tänk på att i framtiden inte lägga alltför stora mängder av samma typ i komposten på en gång. Har du väldigt mycket löv till hösten kan du låta en del ligga vid sidan om och successivt fylla på nästa säsong.

Vilken slags matrester kan man skänga på komposten? Inte bara grönsaker utan annan MAT??

I moderata mängder kan du slänga ner det mesta i matväg förutom kött som kan dra till sig råttor. Men blanda upp det med befintlig kompost så det kommer till ordentligt med syre till allting.

/Kalle

Det kan vara känsligt med potatisskal etc i vanlig kompost eftersom vårt lantbruk är känsligt för spridning av sjukdomar. Vill du göra dig av med allt komposterbart hushållsavfall kan du kanske tänka dig en varmkompost. I denna kan du även hysta ner rotogräs och annat otrevligt utan att riskera vidare spridning och varmkomposten är tät mot möss/råttor och annat otyg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.