Trädgård allmänt
Hemmakatten: Vill nog ändå hävda att det är en "riskkonstruktion" att plantera plantan utomhus och leda rankan inomhus. Men som med alla riskkonstruktioner så är det ju så att vissa går det bra för och andra inte. Jag skulle absolut sätt även plantan inhomhus i växthuset, precis som Etsare skriver i sitt första inlägg, finns ju ingen anledning att plantera den på utsidan.
alacs: Tack. Verkar lite kört för vår del i år. Har väl lärt mig ett och annat till nästa år. /alacs
Myrlejon: Jag har grävt bort alla synliga delar av stacken och kört iväg den i skottkärran långt in i skogen. Gräv så djup du kan för att få med delarna under jorden. Sedan har jag hällt en 10-liter kokande vatten över marken för att snabbt ta död på ev kvarvarande ägg och annat. Det fungerade bra och är miljövänligt.
Hobbit: Planterade 12m solitärbuskar (40 styck sammanlagt) som ska bli häck. Det var i april (då såg det ut som bilantenner utan skott eller löv). Idag (vi har gödslad en enda gång) har vi skott överallt och fick kapa toppskotten två gånger för att häcken blir tätt längre ner. Det enda vi gjorde var att vatna ordentligt och annars låta dom vara ifred. Det är bara 4 buskar som börjar bli
BennyHill: Du bör absolut lägga kross/makadam 0-16mm eller liknande bakom stödmuren iallafall en halvmeter bakom muren, dräneringen äv viktig. Det brukar finnas bra monteringsanvisningar till den mur man köper. Byggde mur förra året och jag lade markduk ovanpå makadamet för att hindra materielblandning. Lade dock matjord de sista 20 cm på toppen för att jag ville att häcken skulle växa precis
jenny1: Själv hade vi en liten damm med fontän på vår framsida som det var lite "pensionärs-varning" på. Har gjort om den genom att täcka över ytan med trall + finmaskigt nät och täckt med grus. På detta placerat 3st hemmagjorda betongpelare med olika mönster som vi kopplat till fontänpumpen. Det blev jättebra och på kvällen är det även belyst. Fåglarna älskar att plaska i vattnet!
gaia: Grusade ytor är inte alls lättare att skötta än betongplattor som kan ju rengöras med högtryckstvätt om skicket i övrigt är OK. Hellre vit/ ljusgrå singel/grus och sten i den långa rabatten och plantera något passande i jorden som finns under singeln förstås. Man kan också ta upp några av plattorna och plantera något i rutan och täcka jorden med singel eller fylla den med stenar
frågetecken: Kan det här vara något? Ta ett spett och slå ner bredvid roten. Då får du ett hål i marken. Tryck ner ett rör hårdplast eller metall. Nu har du ett rotbevattningsrör. I denna rör kan du även lägga i näring innan du vattnar. Näringen når då lättare rötterna.
Sommartorparn: Det ser ut som ett fint gammalt träd. Ett riktigt karaktärsträd som pryder sin plats även utan plommon. Om det är sjukt kan man inte se så här på avstånd. Inte heller går det att se om något behöver skäras bort. Beskärning utgör alltid risk för att trädet stressas o sjukdomar tar sig in genom snittytorna. Om det är grenar som ser döda eller sjuka ut, eller om dom är korsade
ime95mos: Är det någon som kan rekommendera en firma som sätter upp staket i malmö trakten? Det handlar om att gräva och sätta plintar samt stolpar.
Kalleman: Återigen skulle jag rekommendera en jordanalys, den kostar kanske runt 300 kr och är busenkel att administrera. Du får svart på vitt vad du har för jord, om den innehåller några konstigheter, näringsbalans, etc etc... /Kalle PS Ang Sysavs grönkompost. Nä, det kanske är så att den inte innehåller rötslam vilket låter bra. Men det är alltid bra att efterfråga papper från
yonna: Kolla www.rangedala-plantskola.se rappne.nu/listor/barrsortiment2007.xls Finns flera ställen som säljer den. Det enklaste är att du ber din närmaste plantskola ta in den för din räkning.
AndersS: Bökandet i gräsmattan hos oss varierar och görs alltid om natten därför gissar vi på grävlingen. Det finns dessutom grävlinggryt bara några hundra meter bort. Du ser om du tittar noga om någon krafsat eller om det skulle vara en fågel för de drar upp bitar.
jaam: Jag håller på att lägga en stöd mur med Lock Block XL. Snygga sten men omöjligt (för mig iaf) att få en snygg hörn eftersom muren är trappande inåt. Jag fick råd att limma hörnblocken istället för att använda murlås. Det blir inte snyggt eftersom hörnblocken är några mm lägre än övriga sten. Funderar över att lägga några mm bruk under varje hörnblock för att få det i
Larsa: Jag läste ngn stans att man kunde lägga kaffesump runt blommorna så kommer inga sniglar. Tydligen är koffeinet (som är ett gift) inget som sniglarna gillar. Är det någon som provat? Hur mår blommorna av koffeinet?