17 476 läst ·
5 svar
17k läst
5 svar
liguster vad har hänt?
Planterade 60 m liguster i våras . de har tagit sig bra. märkte idag att ca 5-6 meter av häcken hade ändrat färg. plantorna har rödaktiga blad och några blad har gulnat och dött.
oroar mig för att detta beror på att jag gödslade med stroller kombi för ca 2 veckor sedan. jag var noga med att inte gödsla för nära plantorna men det verkar som om de har fått i sig lite ändå! eller beror det på vädret som råder just nu? bor i södra sverige så det har ju regnat en hel del. om det beror på gödslet, tror ni att de klarar sig eller är det bara att köpa nya plantor?
oroar mig för att detta beror på att jag gödslade med stroller kombi för ca 2 veckor sedan. jag var noga med att inte gödsla för nära plantorna men det verkar som om de har fått i sig lite ändå! eller beror det på vädret som råder just nu? bor i södra sverige så det har ju regnat en hel del. om det beror på gödslet, tror ni att de klarar sig eller är det bara att köpa nya plantor?
fick tag på en expert på blomsterhuset som sa att de inte tar skada av kombi men att de kan ha fått i sig för mycket gödsel tack vare att jag gödslade häcken strax innan gräsmattan och att de förmodligen fått i sig dubbel dos. hon trodde att de kommer att tappa en del blad men att de kommer att klara sig
JA jag !..
Planterade ca 45 mtr Liguster förra hösten. De kom igång lite svagt under sommaren och i enlighet med rekommendation så gödslade jag lite försiktigt -dock inte samtidigt som gräsmattan.
Upptäckte under augusti månad att ganska många plantor fått rödbruna blad, speciellt i toppen på plantorna. Fattade inte vad som hänt och har varit lite orolig men nu tror jag du gett mig svaret kanske....
Kan försöka ta ett foto och lägga ut här så kan du se om det är samma fenomen.
Planterade ca 45 mtr Liguster förra hösten. De kom igång lite svagt under sommaren och i enlighet med rekommendation så gödslade jag lite försiktigt -dock inte samtidigt som gräsmattan.
Upptäckte under augusti månad att ganska många plantor fått rödbruna blad, speciellt i toppen på plantorna. Fattade inte vad som hänt och har varit lite orolig men nu tror jag du gett mig svaret kanske....
Kan försöka ta ett foto och lägga ut här så kan du se om det är samma fenomen.
Märkligt fenomen det där, vi satte 144 st. 1,5 m solitärbuskar i Okt. 2005 som nu efter omsorgsfull vård börjar likna en häck. Förra året växte dom lite svagt och fick då informerat om att det tar lång tid innan rotklumparna etablerat sig, alltväl så. Tidigt i våras så innan lövsprickningen gödslade vi med TG runt hela häcken och vattnade ner detta och det växte så det knakade, nu började det likna något. Men i April-Maj märkte vi att några buskar inte mådde så bra, bladen rullade ihop sig och buskarna blev glesare och glesare. Panik i bygget, ringde då plantskolan då vi inte hittat någon ohyra eller liknande och fick till svar att det säkerligen var gödning som saknades, iväg och handlade mer TG och gödde hela häcken 1 gång till med extra på dom 10-15 buskar som var trötta. Nu efter 2 klippningar så börjar det växa ordentliga toppskott på dessa trötta buskar och dom toppskotten är rejält rödaktiga, det börjar även komma friska skott nere vid marken med stora fina gröna blad så än finns det hopp, men det tråkiga är att dom buskar som var trötta har inte växt och tätnat som övriga så det blir lite hackigt i den begynnande täta häcken men får hoppas det tar sig till nästa vår så dom kommer ikapp det övriga.
Så det kan både vara näringsbrist eller tvärtom tydligen när det gäller dom röda bladen.
Så det kan både vara näringsbrist eller tvärtom tydligen när det gäller dom röda bladen.
Planterade 12m solitärbuskar (40 styck sammanlagt) som ska bli häck.
Det var i april (då såg det ut som bilantenner utan skott eller löv).
Idag (vi har gödslad en enda gång) har vi skott överallt och fick kapa toppskotten
två gånger för att häcken blir tätt längre ner. Det enda vi gjorde var att vatna ordentligt
och annars låta dom vara ifred. Det är bara 4 buskar som börjar bli gul och rulla bladen.
Och det är där grannhunden brukar pinka.
Så snaka om gödsling ....................
Hobbit
Det var i april (då såg det ut som bilantenner utan skott eller löv).
Idag (vi har gödslad en enda gång) har vi skott överallt och fick kapa toppskotten
två gånger för att häcken blir tätt längre ner. Det enda vi gjorde var att vatna ordentligt
och annars låta dom vara ifred. Det är bara 4 buskar som börjar bli gul och rulla bladen.
Och det är där grannhunden brukar pinka.
Så snaka om gödsling ....................
Hobbit
Klicka här för att svara