Sunetta skrev:
2) BVarför behöver jag veta lerhalten ? Enligt slu/alnarp var det lite överkurs, om man "bara" skulle anlägga en vanlig villa trädgård. Det hoppar jag över, då jag vet att marken har räknats som klass 10 åkermark dvs bästa sorten och högsta kvalitet. Men det är ju ett nybygge så man har väl lika bra kvalitet nu av det där.

Trädgårdarna runtom i området ser fina ut, de som tex har köpt gräsmatta eller sått eller planterat tujor eller annat.

Någon som har använt Sysavs grönkompost?Annars får det väl bli deras planteringsjord.
Fler förslag.
Om du har klass 10 jord, vilket är väldigt bra jord, varför vill du då förbättra den? Klass 10 är as good as it gets. Självklart är det beroende på vad man ska använda jorden till och det är då det kan vara bra att veta vad man har för lerhalt (bland annat) i jorden.

En hög lerhalt i en jord i bra kondition kan vara den bästa jorden som finns att odla i, men passar kanske mindre bra att anlägga en gräsmatta som får känna på mycket spring. Jordar med hög lerhalt är generellt sett känsliga för slitage och packning, och tål till exempel ingen maskinbearbetning så fort den är det minsta blöt. Då pratar vi om jordar med lerhalt över kanske 20-30%. En sådan styv lerjord är helt beroende av sitt porsystem av mikro- och makroporer vilka lätt förstörs vid fräsning eller för tung belastning. En djup tjäle däremot är som mumma för sådan jord då den skapar djupa sprickor som kan dra ner syre och leda ner vatten.

Spadgrävning som du föreslog är det bästa sättet att bearbeta en lerjord om du behöver göra detta och att blanda in naturgödsel är aldrig fel det heller. Men var försiktig med sand och grus i en styv lerjord.

Sysavs jord innehåller förmodligen rötslam vilket är rikt på näring men också tungmetaller så välj gärna annan jord där du planerar att plantera växter som du vill skörda eller skörda från.

Tror i och för sig inte grönkomposten innehåller rötslam. Jag köpte 15 ton jord från Sysav, och snackade med deras produktionschef innan. De verkade ha stenkoll på produktionen, och gjorde analyser på de ingående beståndsdelarna och aanpassade receptet efter dessa. Jorden bestod av grönkompost från trädgårdsavfall (där de såg till att temperaturen blivit så hög att ogräsfröna dog och som kontrollerades för tungmetaller och gifter), mieraljord och sand. Verkade vara alldeles utmärkt jord.

Kul att höra från någon som har använt sysavs grönkompost.
Då kan jag satsa på denna under hösten. Spadgräva de 500 m2 som ska bli gräsmatta.

Kanske man kan ringa lantmännnen för att få veta om det finns en bond emed kor i knutarna...har dock inte sett några kor i närheten av boendet. Bara hästar dessvärre. Man vil ju inte köpa grisen i säcken :)

Jag vet att min jord räknades som klass 10 innan området byggdes...men du vet kanske hur det brukar gå till på nybyggen.... :( Därför anser jag att jorden måste jordförbättras för att jag inte vet hur mycket som är kvar av den "goda jorden".

Nu har jag fått många bra tips och börjar ha koll på processen till gräsmattan.
Tack.

Återigen skulle jag rekommendera en jordanalys, den kostar kanske runt 300 kr och är busenkel att administrera. Du får svart på vitt vad du har för jord, om den innehåller några konstigheter, näringsbalans, etc etc...

/Kalle

PS
Ang Sysavs grönkompost. Nä, det kanske är så att den inte innehåller rötslam vilket låter bra. Men det är alltid bra att efterfråga papper från jordanalys vilket ska finnas enligt lag. Många avfallsanläggningar drygar ut sin matjord med rötslam och försöker sedan tysta ner det i möjligaste mån. Men som det beskrivs här så låter det ju som en bra jord helt klart. :)
DS

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.