Trädgård allmänt
atelli: Okej, jag ringer Bürgers och kollar!! Tack för tipset!
Wesly: Plattsjutenbetong.. Kan både bli snygt & de är smidigt.. men vill du ändra något så måste de bilas upp.. eller om man mot förmodan skulle få någon sättning så spricker de & måste bilas upp
Hemmakatten: Hur långt ifrån huset står eken? Den kan kanske stå kvar? Visserligen måste man sätta staket runt om (inga maskiner får köra nära eken o komprimera marken) och det blir lite knöligare för grundläggarna. Men grundläggarna kan arbeta på olika sätt. De kan tex börja nära eken och arbeta. sig bakåt istället för att köra runt hela huset. Vi har själva en ek som står nära huset.
naresjo: Om du gräver lite runt stubben och lägger lite större sten runt stubben sedan, så kan du elda bort stubben. Visst det tar lite tid, men i förhållande till att gräva bort dessa, så kanske det kan vara värt att vara eldvakt en natt. Nu är det ju också snart vinter, och då är ju inte eldfaran så stor... ;) Du kan ju även bjuda in grannar och vänner på en mysig kväll med
anna_jimmy: Köpte genom en lokal markentreprenör men om man inte känner till några så brukar de som gör grunden har lite tips, de kanske har massor på något annat ställe som ni kan få köpa billigt. Ring runt till lite olika firmor o kolla om det är några som har något över som de kan sälja. Bra om man har lite framförhållning så kan de ju har er i tankarna om det dyker upp ngt vettigt. En
TorpAnders: [citat] Ok vad skönt, då får det växa på som det vill då..den är ju rätt trevlig!
yonna: Budgetera med åtminstone 100 000 - det räcker visserligen inte till plattläggning men kanske grusad biluppställningsplats, trädäck vid uteplats etc och ger dig en liten vink om att du kommer ganska långt om du gör jobbet själv. Denna budget skulle kunna passa ordinär villatomt under 1000 kvm och som inte har större nivåskillnader eller inte vara bergstomt. I denna budget bör du kunna
drainsniffer: Hur stora är dom? Jag tycker det ser ut som någon fluga ur familjen Phoridae, s.k. puckelflugor. Dom gillar fuktiga platser med organiskt material - inte helt ovanligt att de attraheras till gamla avlopp och golvbrunnar. Fånga några och ta med till Anticimex så får du veta säkert. Direkt skadliga är dom väl inte, men det är såklart lagom mysigt med flugsvärmar som dessutom kanske
Farzan: Nu är det ju inte särskilt relevant om ett silverpäron slutar ge frukt för det är ändå inget man äter. Men visst, även silverpäron sägs vara mottagliga för päronrost och mår dåligt av den.
yonna: Du får bättre resultat genom att ta lite förvedade kvistar och stoppa ner i sandblandad jord (ren sand går också) till våren/sommaren. Ca 10-12 cm långa kvistar. Raspa bort bladen som kommer under markytan. Ingen plast över.Vattenrotning är inget som rekommenderas. Jag hade tidigare lavendelhäck vid en grusgång i full södersol. Varje år kunde jag flytta bort en större mängd
Kalleman: Allt löv- och barrmaterial är kalas för jorden. Barr förmultnar sakta men är ändå ett bra tillskott i en jord. Allt organiskt material är finemang att täcka med eller mylla ner. Barr kanske man inte ska sprida ut över gräsmattan om man inte tycker om att ligga på en spikmatta. :) Men ös in i rabatten eller ner i trädgårdslandet. Även kottar går bra att mylla ner, har du
BennyHill: Vilka pajaser.. Artiklarna säger väl egentligen det enda som behöver sägas.. Massiv och enad bojkott - be dem fara när dom erbjuder sina skitjobb... Om affärerna börjar tryta kanske dem väljer andra destinationer.. Ja jissess.....
stjärnflickan: [citat] Jo jag gjorde en egen fråga om den och fick samma länk tidigare. ;)