Trädgård allmänt
Solrosen: Se uppdaterad skiss för väderstreck. Växtzon 3/4 (sthlm)
Mats: Ser fler och fler användningsområden för min "nya" begnade fyrhjuling :)
fantasi: Vi har ännu inte fått igång internetuppkopplingen i det nya huset så jag har inte hunnit titta in här på en tid. Tänk vad glad jag blev när jag såg alla tips och kommentarer. Har nu skrivit ut den här tråden och skall hem, fundera och fantisera!!
Fotografen: Det finns en lag om från 1945 om stängselskyldighet längs järnvägar och en särskild nämnd, Stängselnämnden, som prövar tvister mellan Banverket och kommuner om vem som ska bekosta stängslet. Nämnden för dock en tynande tillvaro, har inga egna anställda men huserar ihop med Hovrätten för västra Sverige och har enligt uppgift tel 031 - 701 22 00.
Kalleman: Kantstenen har som främsta uppgift att hålla stenarna innanför på plats så att de inte börjar "glida" utåt kanterna. De sätts ofta i betong dessutom för att få en starkare infästning. Om du väljer en större kantsten än de du använder på själva gångytan så kommer denna bli tydlig nog även om de skulle ligga i samma riktning. Så mitt förslag är att helt enkelt gå upp i
Tottep: Hej! Har dock ingen erfarenhet av basketkorgar men jag såg att dom sålde sådana på Biltema. Basketkorgar på stativ alltså
aries: Enligt ritningarna är slänten 1,8 m lång och 1,6 m hög. Det ger en rätt brant lutning, med början direkt vid tomtgräns.
Mats: Sprängsten är fint som mothåll. Dock bör du luta den kanten lite in mot massorna så blir det betydligt starkare. Du bör nog också gräva ned första varvet sten i backen så du får ett bra fäste från början. Håller det för kraftverksdammar så håller det för 2 meters slänt också. Frågan är bara hur mycket sten det krävs
rsjowa: Jadu, ... behöver inte bli dyrt, förutsatt att du gör själv. Är väl bara att återanvända dina plattor, men gör om underarbetet. Är det väldigt gropigt kan man ju misstänka att tidigare underarbete är tveksamt utfört. 1) plocka bort dina betongplattor. 2) Gäv och kolla lite hur det ser ut. Är det dåligt (=lera eller liknande) skrapa av, 3) lägg i nytt bärlager, 4) padda, 5) väg
Jons: Hur noggrann måste man vara när man tar bort snöbärsbuskar? Jag ska bygga ett trädäck där det för tillfället står 5-6 snöbärsbuskar. Jag håller som bäst på att för hand gräva upp dem och undrar hur noggrann man måste vara. Jag försöker gräva bort alla röttter som är större än några millimeter och det måste ju räcka. Men hur är det med jorden jag grävt bort och som