Trädgård allmänt
Ankan80: Grus/singelgång kanske? med storgatsten som kantsten.
Kalleman: Pluggar själv till landskapsarkitekt i Alnarp och vill du ta en student till hjälp så slå en signal till SLU i Alnarp och be dem sätta upp en lapp på anslagstavlan, det finns många duktiga exjobbare eller dylikt som vill dryga ut kassan. Du kommer nog bra mycket billigare undan än att anlita en färdig landskapsarkitekt eller något kontor att rita.
robban44: Ajdå, bra du hittade det iallafall, lycka till.
JEGS: Skadan i trädet som detta ingrepp orsakar försvagar trädet mot sjukdommar. En inkörsport av diverse svampar o skit uppstår. Förhoppningsvis kapslas såret in och trädet fortsätter och leva, men det växer ju och då kanske det blir ett allt större tryck mot träkostruktionen med tiden. Kanske man kan med hjälp av en ram runt stammen som vilar mot grenklykor eller nått kan vara ett
haddirajan: Markduk hjälper bara emot visst ogräs, men det vanligaste kommer att ta sig ändå. När inte ytan rörs om så bildas en biologisk yta som det gror i. Bäst är att bara ta en räfsa och blanda runt gruset nån gång ibland så håller det sig borta.
victors fru: Hej, måste man köpa pump på postorder från till ex. Kalmar ??? Finns inget företag i stockholmstrakten ?? Vill gärna ha en pump som kan ge en fontänhöjd på ca 2 meter.
Skruttis: [citat] Jo då, det märker man allt! :p Jag har en tagglös sort och de rotskott som kommer upp har hiskeligt stora och vassa taggar. Inget tvivel om där vad det är....
jenfor: Det stämmer att man inte kan göra Windsor 1,5 meter. Maxhöjden var 90 cm enligt de uppgifter jag fick.
yonna: Ett par försiktiga stöveltramp runt varje planta, ganska nära stammen, kan kanske hjälpa.
Faidros: Tror inte det finns några regler för detta. Står inget i Plan- och bygglagen om det.
zingo: Nämen det gör ju jag också. Jag förutsatte PC eftersom "alla" kör PC. Här finns för Mac: http://mac.softpedia.com/get/Multimedia/GardenSketch.shtml och den är gratis på riktigt. En som inte är så gratis men verkar bra mycket bättre är: http://www.conceptdraw.com/en/products/cd5/landscape.php
Kalleman: Du får göra växtbädden trappstegsformad för att ta upp höjdskillnaderna om du använder vanligt liggande virke. Man skulle kunna beställa järnplåt i lämplig dimension och förankra denna i mark och få en snygg tunn kant. kostar nog en hel del dock. Men du kan ju utforma det som ett lågt "plank" med grövre dimensioner och med stolpar i plintar. Slängde ihop en bild för att visa
Jennika: Nu är allt färdigt för växthus. Efter utgrävning har vi lagt grus och paddat och byggt fast ramen i plintarna. Men hur ska jag fortsätta? I växthuset ska jag ha plattor likaså vid sidorna av växthuset, alltså sand under. Tanken är ju att plattorna ska komma i nivå med gräsmattan på den högra sidan. På den främre rundade delen ska det vara fint grus av något slag och kantsten
Watchmen: Markstöd på den höjden 120mm tjocka men en fot på 600mm och 150mm tjock. Om det är T stöd blir den andra foten 200-300mm lång 150mm tjock
Robert_Maria: Om stenen nu är 'oflyttbar' kanske snigamit kan vara ett alternativ. Borra och spräck stenen i flera mindre bitar som du kan hantera.