Har efter 8 månader i huset insett att vi har ett plommonträd på tomten. Det är antagligen ett gammalt träd för det är stort och ser ganska risigt ut. Har funderat att sätta sågen i det men det blommade väldigt mycket i våras och då var det ju fint. För någon vecka sedan hittade jag ett gult plommon under det och fattade då att det var just ett plommonträd. Skörden har bestått av 3 plommon totalt...

Undrar om det går att få fart på det igen eller är det kört?
 
Det är bara att vänta till nästa år och se vad som händer. . Vårt mirabellträd blommade också fantastiskt fint som varje år men sen kom en frostnatt och det blev lika många plommon som du fick :). På 4 år fick vi riktigt rik skörd bara en gång ... men det var värt att vänta på ;). Trädet i sej är mycket dekorativ när den blommar så vi har aldrig tänkt ersätta den med något annat. Våt nyplanterade plommon har däremot inte ens blommat fast den har stått här i 4 år.
Nu vet jag inte vad du menar med risigt men vänta med sågen. Plommonträd behöver ingen beskärning men om det finns torra eller skadade grenar så kan man ta dom bort. Det skall göras på rätt sätt för att inte stympa och skada trädet. Sök på " beskärning av fruktträd" så får du säkert bättre info på nätet ...
gaia
 
Ja så risigt är det kanske inte men det finns en och annan död gren och dessutom strök en lastbil sidan på det så att ett par rejäla grenar bröts av. Jag lyder ditt råd helt enkelt och rensar lite så får vi se om det tar sig nästa år. Plommon är ju så gott :).
 
Det går att pigga upp gamla träd genom att man tar bort grässvålen i trädets droppkant. luckra, gödsla eller plantera gröngödslingsväxter som lupiner t.ex.. Här kan du läsa mera:

http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm

På samma sida kan du läsa lite om beskärning. OBS de råden gäller kärnfruktsträd (dvs äpple o päron) som man beskär mycket kraftigare än stenfruktsträd (plommon ,körsbär), som egentligen inte alls bör beskäras. MEN vill du gallra lite försiktigt så finns det bra beskrivningar här hur man lägger snitten.Rätt årstid att göra det är NU
Ser trädet friskt ut för övrigt? Inga sår eller bölder?
 
Tja, jo det ser nog friskt ut. Jag är kanske inte rätt männsika att bedöma det men några bölder e. dyl. har jag inte sett till. Knäppte ett par bilder också som kanske kan ge en hint.
 
  • 130-3001_IMG.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 130-3002_IMG.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som ett fint gammalt träd. Ett riktigt karaktärsträd som pryder sin plats även utan plommon.
Om det är sjukt kan man inte se så här på avstånd. Inte heller går det att se om något behöver skäras bort. Beskärning utgör alltid risk för att trädet stressas o sjukdomar tar sig in genom snittytorna. Om det är grenar som ser döda eller sjuka ut, eller om dom är korsade så att dom skaver mot varandra sådana skulle jag ta bort, men inte mer än så. Se till altt göra snygga snitt utan att lämna några tappar som kan bli ingång för sjukdomar. Det kan ju hända att trädet börjar nå sin maximala ålder (plommonträd blir inte lika gamla som äpple).

Säkraste sättet att pigga upp en sådan här gammal åldring är att luckra jorden o tillföra näring.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.