A
abbe_: [citat] "jag ska ha den till en mur i trädgården... ca 80cm hög... bakom muren kommer det vara uppfyllt med matjord hela vägen..." ipppe, på insidan av din stödmur, mellan jorden och slipersen. Eller med ditt språkbruk, bakom muren men framför jorden. Mvh/Mattias
17 svar · 13,5k läst
J
jenfor: Undrar jag också...
2 svar · 2,1k läst
atelli
atelli: Jättegärna! Du kan få maila på annatelli@gmail.com!
16 svar · 4,7k läst
Snailman
Snailman: Här i trakten eldar man som galningar, man tom bränner av stubben på åkrarna...:eek: Ser mysigt ut på kvällen när det är mörkt och det brinner för fullt på åkern vid sidan av rondellen
4 svar · 4,1k läst
Swetrot
Swetrot: Hackspetten är fridlyst. Kontakta Länsstyrelsen i ditt län, de har personal som brukar kunna en del om detta, och det är de som beviljar dispens för eventuell jakt.
1 svar · 1,4k läst
Myrlejon
Myrlejon: Inte riktigt vad du frågar efter , men jag har sett några som asfalterade direkt på och det höll. Att du inte får någon tjäle beror på att det dels är bra dränering så vattnet rinner undan och att du inte får någon fukt (genom kapillärstigning) heller då frinfraktionen i jordarten saknas. Åsmaterial kan ju vara mycket olika, så det beror ju på vilken storlek det är på
1 svar · 3,0k läst
Myrlejon
Myrlejon: Hänger på sticklingstrenden. I vårt nuvarande boende har jag en fantastisk klematis. Tyvärr vet jag inte va det är för sort. Den har ganska stora, flata, gräddvita blommor. Blommar på fjolårsskott och den är en verklig lian, mer än 6 m långa är rankorna. Har någon tips på vad det kan vara och om det går att ta skott?
0 svar · 2,4k läst
yonna
yonna: Visst är det möjligt och absolut lönsamt. Här växer murgröna som ogräs ... Försök få tag på någon murgröneallergisk granne ;) och ta några grenar som legat på marken - då finns det förhoppningsvis en del rötter här och där. Kapa dem där det finns rötter - då går det snabbare. Det går också bra att ta lite vedartade sticklingar men då tar det lite längre tid. Vattna
1 svar · 6,1k läst
P
P-G: Aja baja vilken feting! Är du säker på att det inte är någon form av dvärgkänguru som hoppat i fällan? ;-)
11 svar · 4,4k läst
·
J
jon_h: Kompost i stora mängder och gödsel som blandas ned är antagligen precis vad din jord behöver. Observera att man ofta kan köpa ren kompost, planteringsjord (som till exempel kan vara kompost+torv+gödsel) och färdig jord (kallas ofta gräsmattejord och innehåller förutom kompost också sand, lera och gödsel). Kör på ren kompost eller planteringsjord som blandas ner i din befintliga jord.
1 svar · 1,4k läst
Chamade
Chamade: Hejsan, Är det någon som vet var man kan få tag på matjord till ett bra pris i Örebrotrakten, gärna åt Fjugestahållet? Vi skulle desssutom behöva lite mer "fyllnadsjord", någon som vet vart man kan får tag på det? //Jenny
0 svar · 2,2k läst
_pernilla
_pernilla: Hej igen, Det är en kund till oss, & vi har inget att klaga på när det gäller dom :) Samt att referensobjekten deras inte verkar lämna mycket att klaga på... Mvh Pernilla
3 svar · 2,8k läst
H
Hyttmyra: precis min tanke... får slänga på nytt grus och sedan när de kommer upp köra med medel.. lättare att se när de kommer upp någe tok på en ny grusgång.
2 svar · 2,2k läst
Snailman
Snailman: jag har ett liknande problem, men här är det så att jag har ett glasfiberarmerat plasttak, och det 'fäller' kanska mycket glasull, och det är tydligen attraktivt för vissa fågelarter, att ha till sina bon, och de gillar som mest att bygga dessa väldigt tidigt på morgonen, men som tur är bygger de ju inte bon hela sommaren, det dunkar på ganska bra när de hackar med sina näbbar :D I
3 svar · 2,2k läst
Sne4
Sne4: Katten brukar sköta det hos oss, men jag drar mig till minnes hur jag gjorde med ett sorkbo när jag var liten. Hämtade en spade lämpad för ändamålet, körde ner en vattenslang. En liten språngmarsch - SMACK, eller eftersom det verkar finnas katter - låt dem ta gnagarna när de kommer upp ur hålen. Annars borde det gå att dra en slang från avgasröret på bilen ner i hålet, så somnar
1 svar · 4,1k läst
E
engric: Hej. Jag skulle nog satsa på någon typ av dränkpump och min Diam 25 mm på slangen. Typ PEM slang. Finns billigt på tex Clas Ohlsson. Skulle även lägga en styrkabel för pumpen om du inte ska dra 220 kabel hela vägen. Jag har själv grävt ner ett automatiskt bevattningssystem i trädgården men det går på den vanliga vattenpumpen. Har ett styrskåp som styr tiderna på bevattningen och
3 svar · 8,6k läst
G
Grop: Jag startar upp denna tråd igen Vi har fåttin bin i sovrumsväggen. Först förstod vi inte vad det var. Frugan sa att något gnydde i väggen nattetid. jag sov...Men någon kväll sedan hörde jag också.Först var jag orolig att det var ekorrar som boat (grannen har haft sådana), men idag såg jag att det var bra aktivitet under takfoten på huset där det flög bin fram och tillbaka. I
14 svar · 13,7k läst
naresjo
naresjo: Kolla denna adressen: www.kagge.com Han har en tunna som har måtten H 2,5 m, D 2,5 m, L 2,5 m ca 8000 liter, borde räcka.... hehehe Åter till verkligheten, han har ALLA tunnor du kan tänka dig, lycka till
3 svar · 18,2k läst
Kalleman
Kalleman: Ska du lägga på ny jord ovanpå slänten så bör du nog använda någon form av stabiliserande nät, typ kokos, innan växterna har bundit jorden ordentligt. Vid släntfoten behöver du inte ha någonting egentligen. Rent estetiskt kan det ju dock vara snyggt men en rabattkant för att skilja rabatten från gräsmattan (om det det är gräsmatta du har där...) /kalle
2 svar · 6,4k läst
FemTummar
FemTummar: Tackar för tipset. Har just varit på Biltema och köpt ett par stycken och ska montera dem så snart jag fått gjort grindarna.
2 svar · 16,8k läst
P
PeGe: Det är mina spontana tankar: Bra med häckar på sidorna och nivåskillnaderna borde kunna användas som rumsindelare. Den branta delen kanske måste delas in i en eller två terasser för att kunna planteras. Sätt några hyfsat stora buskar. Jag vet att Svart Aronia trivs i sank mark men vet inte om den klarar er zon. Gör en gång från uteplatsen, längs hallonen och upp mot björkarna. På
1 svar · 3,9k läst
·
G
grunch: Hejsan! Det är väl förberett, det enda som behöver göras är att padda och och lägga på stenmjöl (eller vad det heter). Svensk eller utlänsk arbetskraft spelar ingen roll.
2 svar · 3,0k läst
Mellis77
Mellis77: Fick pris på 130kvm marksten samt 32meter mur med höjden ca 1meter till 20cm sten plus läggning utan bärlager för 150000kr ink. moms
2 svar · 4,0k läst
M
MrKarlsson: Tack. Mycket fin artikel med mycke nyttig information.
4 svar · 14,3k läst
P
pleximaster: Bygg ett växthus med en upphöjd murad grund, det blir väldigt stiligt! mvh plexi
5 svar · 9,8k läst
P
Pysslarn: Antar att du pratar om kantstenen – då ska riktig geoduk funka eftersom den är ogräshämmande. Plast och annat bryts ned snabbare än geoduken (som också kan läggas dubbel för ökad hållbarhet) . Är i samma sits som du så lycka till! MVH Ronnie
1 svar · 2,4k läst
Jocce81
Jocce81: Har tyvärr ingen trädgård, men däremot en trevlig och lagom stor balkong! Vill självklart ha lite belysning där ute, och för att slippa ha sladdar liggandes så vill jag ha solcellsdrivna (eller batteridrivna med ljussensor) att sätta i mina krukor! De som finns på Rusta och Jysk är för stora... Tips? /Jocce
0 svar · 2,5k läst
J
Johansson: Hej! Tack för era svar! Bauhaus för 99 och raka kanter låter perfekt! Ska kolla där.
8 svar · 6,1k läst
I
ipppe: det verkar inte vara nån som säger emot... så vi kör på det ;) tack för svaret
2 svar · 3,3k läst
M
mia97: Vi har sedan tidigare dränering runt husgrunden (platta på mark). Ett rör som går längs med ena långsidan och sen längs med kortsidorna och sen ut mot tomtgränsen (dvs inget rör på ena långsidan (som iofs är torr)). Dessutom saknas rör mitt på "första" långsidan (under bron). Rören ligger under ett lager av "stort" grus. Redan det jag skrivit ovan talar ju för att det inte är
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.