Trädgård allmänt
Jschwede: Hej Grävaren! Sorry - dotterna hade deletade addressen. Använd denna address så funkar det garanterat - johane@simris.nu
Allium: Har ett ganska kort staket på kanten till en slänt som sitter med jordankare. Det sitter inte "som berget" men jag tycker det är fullt tillräckligt. Har man sten i marken så avråder jag från jordankare. Träffar den sten så går den snett eller vrider sig och då blir det inte rakt.
Sanna M: Roli, jag missade en nolla när jag skrev ;) Det skulle stå max 100.000 kr, jag har fått intrycket att det är svindyrt med broar... Japp, den risiga i mitten :) Ute i Färgen lurar det en del gammelgäddor har jag hört, de kanske brukar simma förbi här åxå. Synd att det inte nappade Apprentice :cool:
Allium: Har en brant tomt och har gjort terasser med trä/grus/gräs där man går och branta rabatter där imellan. Odlar alla möjliga sorters växter i sluttningarna, brukar inte vara några problem. Dock behövs det lite stora stenar i rabatten så det finns något att gå på när man rensar. I en sluttning har vi lagt markväv (direkt på ogräset!), gjort hål och planterat buskar (honungsrosor,
Allium: Bättre att låta firman lägga ned alltihop. Om du monterar spridarna nu så kan du dessutom se att allt fungerar som det skall, spridningssektorer, räckvidder, antal spridare per sektion osv.
lgf02001: Jag tycker också att mossa är vackert. Tänk bara på att mossan inte är lika "stryktålig" som gräset dvs den håller inte för vilda fotbollslekar...
fialottabus: Ett bullerplank ska gärna vara tätt av något tungt material t ex betong (det är viktigt att det är tätt även mot marken. Dessutom ska det gärna vara horisontellt randat eftersom ljudvågorna bryts bäst då. Det ska stå så nära bullerkällan som möjligt ... Plank är täta. Ett staket är genomsiktligt och kräver därför aldrig bygglov. En del kommuner menar att plank måste ha en
swecul: Hej, jag byggde som högst kanske 80 cm, jag byggde i halcirklar och tot. längden kanske blev 3-4 meter. Med natursten så var det riktigt tungt!! Hittar inga bilder värda att visa tyvärr, men det jag kan säga är att det blir snyggast om man tar murbruk mellan stenarna när man murar upp dem, det går att passa in mycket bättre och enklare. Har gjort en enligt ovanstående och en annan
Sne4: Jag körde själv med en friklippare i början när jag blev med hus - dvs en cylinderklippare där rotorn = cylindern passerar förbi skäranhållet utan att ligga emot denna som det gjorde på den gamla sorten. Jag klippte c:a 1000m2 i 1 månad med en handjagare innan jag köpte en "riktig" gräsklippare, snåle jag väntade på höstrean... Nog tjänade jag 2000pix på detta, men att klippa
estwing: HEJ! här skall ni alla få mitt kanon tips.. detta är hur bra som helst. kallar den för mördartinan! den fungerar som en hummer tina. ta en petplaska gärna 1,5 l. kapa av flaskhalsen där den börjar smalna av, vänd toppen å skicka in den jäms me där du kapade den, ta nu silvertejp å tejpa ihop skarven, häll i lite öl å lägg ut den i trädgårn där du har besväret. nu ålar dom
billy_baver: Givet att vi talar om ganska plan gräsmatta på lättgrävt underlag fixar ett proffs underlagsjobbet på mindre än en dag. Men då gäller det att maskinen slipper stå och vänta på försenad leverans av grus och stenmjöl. Dyrt blir det förstås också om grävaren måste transporteras lång väg från garage till arbetsplats. Om så är fallet lönar det sig att samordna uppdraget med
Aero: Söker efter mjuka plattor att ha under gungor och klätterställning. Har sett plattor på tex Mc Donalds som ser ut att vara tillverkade i någon rödaktig gummiblandning. Var köper man dessa?
Johan Gunverth: De rundmaskar som använts i kampen mot spansk skogssnigel i Norge är nu tillåtet som "bekämpningsmedel" även i Sverige. Skall bli intressant att testa i egna trädgården. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=762481&rss=145
lordi: Den amerikanska var fräck. Tänker på honom som grillar i tv i License to grill eller vad det heter. Dollarn ligger ju lågt nu så man får ju mer för pengarna där. Problemet blir ju att släpa hem den på flyget.. :)
lgf02001: Funkia, och pingstliljor under för att få vårblomning. När pingstliljorna blommat över döljer funkian de vissa blombladen. Mellan funkiorna kan du sätta nävor, Sök på Geranium, så hittar du flera sorter. Finns många färger och såna som klarar skugga. Alla är perenner, så dom återkommer varje år. Till våren kan du sätta penser bland pingstliljorna för att få lite mer blommor.
Sunetta: Någon som ahr erfarenhet? Funderar på att så själv eftersom vi ändå måste göra samma förarbete på nårt nybygge. Läste en artikel idag här på byggahus om en lämplig gräsblandning- röd singel + ängsgröe + engelskt rajgräs. Behöver nämligen en slitstark gräsmatta= barn & hundar ingår i familjen. Synpunkter???
Spiderman: Jag måste ha slintit på tangenterna! Mitt förra svar till dig är inte med... Hej Fasting65! Barnen älskade "emballaget" :) Jag suger fortfarande på karamellen :D Jag har fortfarande inte tittat på bilderna eftersom ett sjukt barn jagar mig hela tiden... Men IKVÄLL ska jag ha min högtidsstund! Visst är det irriterande med alla människor som bara MÅSTE stå i vägen och "parkera"
Dauen: Börjar bli trött på grannarnas katter i trädgården. Är det någon som provat kattskrämmorna som Jula och Granngården säljer? Skulle vilja ha lite feedback tack... http://www.jula.se/EsaImages/item/master/478301_d.jpg
Spiderman: Det är så härligt att följa trädgården när den nu vaknar till liv! Med min nya kamera kan jag följa minsta kronblads utveckling ;) Ni som bor norröver kan få lite vårtecken att gotta Er åt här: http://rudbeckia.bloggspace.se/501895/Vit-och-bla-Ormoga/ http://rudbeckia.bloggspace.se/500586/Film-Vitsippor/ Det står angivet på respektive inlägg vilket datum de är ifrån
Nonkan: Jordfärs för det här ändamålet är som fler har sagt en ganska dålig idé, och Klippofräsen är alldeles för lätt för att göra jobbet. Det är inte heller så lyckat att köra en fräs som driver på framhjul med en motroterande fräs bak, vill det sig illa kilar en sten fast sig mellan fräs och hjul vilket gör att kedjan eller remmen som driver fräsen kan gå sönder och det kan
JOS81: Samma här! Lyfte bort de gammla sunkiga sjöstensplattorna, städade av det värsta, slätade ut med 0-4 och la på nya snygga plattor. Detta var visserligen bara en gångstig, men jag antar att det är hyffsat hårt när plattorna luggit så länge.
Rosenbyggare: Jag har nu pratat med jordleverantören och företaget jorden kommer ifrån. Och de säger att troligtvis har de lyckats skrapa sönder asfalten som jordhögarna ligger på när de lastade bilen. De erbjöd ytterligare en jordhög men det tackade jag nej till. Har inte plats för mer jord och de kan inte hämta den de levererat redan. Så jag ska få reducerat pris istället så jag rensar för
Robert_Maria: Enligt en 'gräsmatteguru' (Olle Berg) är det lämpligt att fräsa ner grus, torv och gödning i styv lerjord till ett djup av 20-30cm. Sedan lägga på ca 20cm matjord/gräsmattejord. Så tycker han
KMH: Tack för era svar. atelli - du har rätt, jag har inte ens tänkt på att man kan börja odla i "en hörna" för att fortsätta med resten senare. Försådden är redan på gång sedan ett tag.
yonna: Men ogräset klarar sig utmärkt i 'betongleran'! Personligen tycker jag det är lättare att ha gräs mellan odlingslådorna och anpassa mellanrummet till gräsklipparens bredd dvs inte så brett som en meter. Vill man sitta i solen och finluka kan man tom lägga en bräda mellan lådorna så sitter man bra när man jobbar. Du får räkna med att du ändå spiller jord i gångarna och då blir