Finns tyvärr inte så många som inom fackhandeln kan detta, har även pratat med trädgårdsmästare för att få lite tips för att få till en så bra anläggning som möjligt.

Vi har också en grävd brunn som inte används och den skulle passa perfekt att ha för bevattning och biltvätt.

Jag vill ha ett system som levererar mycket vatten och orkar köra iväg med bra flöde och tryck 50-75meter slang.

Brunnsdjup: ca 6 meter
Tryckhöjd (från brunnskanten) max 1-2 meter
Önskad slangdiameter: 19mm (inte den "vanliga" slangdiametern utan den något större)
Slanglängd: 50-75 meter

Vill ha ett system som alltså kan ge ett bra flöde av vatten med skapligt tryck för bevattning. När vi bodde inne i stan så hade vi 50meters vanlig 13mm slang och det blev ett riktigt dåligt flöde/tryck.
Systemet skall startas när vattnet börjar tappas (vill inte behöva springa och sätta igång en strömbrytare för att börja, sluta).

Mina funderingar är:
- Pumpautomat (med en liten hydrofor)
Ger dessa bäst totaleffekt ?

- Dränkpump (med automatisk avstängning)
Räcker dessa, levererar dessa bättre flöde än ovanstående?

Please help us out :-)

Inga lätta frågor tror jag då inte så många privatpersoner har sådana anläggningar i sin trädgård. :) Jag har inget bra svar till dig men om jag var i din sits skulle jag prata med någon som odlar i växthus kommersiellt. De flesta kör nog med vatten från egen brunn i sådana anläggningar. Jag jobbade några år på ett gardencenter och där körde de med eget vatten och 3/4" slang (19mm). Vet tyvärr inte vad de hade för tekniskt system i brunnen men det var bra jävla tryck i slangarna när man vattnade.

När du pratar om "fackhandeln" och menar den vanliga "trädgårdsfackhandeln" så har du nog rätt i att de inte kan så mycket om sådant, men kanske om du får tag på något växthusföretag som riktar sig mot kommersiell odling, typ UBA i Malmö så kanske de vet bättre.

UBA - Uno Borgstrand AB

/Kalle

Tackar för svar, skall undersöka med dem.

I det stora hela så tror jag inte mitt "system" jag vill ha är så väldans avancerat. Vill bara ha mycket vatten på kort tid och det behöver inte kosta så många tusenlappar om jag inte är helt fel ute :-)

Frågan är bara, räcker en dränkpump som automatisk stängs av och på när vatten tappas/inte tappas eller är en hydroforpump (sk, pumpautomat) ett bättre alternativ.

Har tittat på pumpar som verkar bra på pappret mellan 1000-2500 kosta på.

Vänl,,,
Tobbe

Hej.
Jag skulle nog satsa på någon typ av dränkpump och min Diam 25 mm på slangen. Typ PEM slang. Finns billigt på tex Clas Ohlsson. Skulle även lägga en styrkabel för pumpen om du inte ska dra 220 kabel hela vägen.

Jag har själv grävt ner ett automatiskt bevattningssystem i trädgården men det går på den vanliga vattenpumpen. Har ett styrskåp som styr tiderna på bevattningen och olika sektioner med spridare. Smidigt.

Ett företag som kan hjälpa dig är Raidbird med adress www.s48.se

/Rickard

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.