M
Millovina: Jag skrev aldrig dimensionen... De ska vara 50cm i diameter och ca 25-30cm höga. Har hittat rör men de väde 900kg/st vilket blir helt ohanterbart att själv hämta, lyfta av och såga. Så jag ska försöka gjuta själv... Tack!
6 svar · 53,1k läst
I
ipppe: gissar på "ej återvinningsbart"... klinker, gips, betong och leca går under det iaf...
1 svar · 5,7k läst
M
Mats: Sprängsten behöver du inte till ett så litet jobb utan försök få tag i vanliga fyllningsmassor. Det är den billigaste lösningen sen varierar priset nått enormt med tillgången och transportavståndet
1 svar · 4,4k läst
M
mattias_75: Funderar på att sätta staket på våran tomt. Ett av hörnen är en lång rundning och jag undrar lite hur jag ska göra med staketet där, köper man färdigt är ju bitarna ofta 180cm så jag antar att jag får sätta 2 eller 3 bitar i vinkel. Problemet är väl bara att infästningen mot stolpen måste modifieras lite, givet att stolpen sitter vinkelrätt och stakket i vinkel. Någon som
0 svar · 3,2k läst
B
billy_baver: Klippresultatet beror på. Det är lite hantverk, men inlärningen kräver inga BERG av skrotsten. Tjockare betongsten är svårare att hantera än tunn. Det är mycket vanskligt att klippa fram spetsig vinkel. Och det gäller att hålla ytorna rena under klippningen. Man måste låta maskinens egg belasta stenen jämnt.
13 svar · 16,6k läst
G
gullegrizen: Har också sett dom för ca 20 spänn styck, men det var hos en "riktig" stenleverantör, dock inget ont om K-rauta! Eftersom det går åt 33,3 st /m2 och du vill bygga 140 cm högt behöver du ca 47 stenar för varje "löpmeter" mur. En pall innehåller 72 st och varje sten väger 11,3 kg.
2 svar · 3,1k läst
M
maggan9: Vi har köpt gårdssingel från Norrvidige och är jättenöjda.
12 svar · 21,5k läst
·
S
Mur
sjd: Benny o Lina: Jättefin mur. Vi kommer inte ha mycket högre än så. Tycker kommunerna gör rätt i att själva bestämma en maxhöjd för bygglov, tror det kommer sig av att så många bygger såna där små murar att kommunen inte skulle hinna med allt den pappersexcercis som då hade krävts. Fialottabus: Jag tror och hoppas verkligen inte att nån granne kommer att klaga. Jag har aldrig
10 svar · 4,0k läst
Kalleman
Kalleman: Borra hål och slå in kilar om du inte vill använda snigeldynamit. Att slägga sönder den kostar dig bara en massa onödig svett. :) Men det är klart det kan kännas bra att känna sig som Sylvester Stallone i öppningsscenen till Rambo II ibland...:)
4 svar · 3,1k läst
Kalleman
Kalleman: Angående geoduk, i princip använder man det när man påför ett fint material, ex stenmöl, ovanpå ett med mycket porer, ex makadam, för att inte det fina materialet ska rinna ner i makadamen. Lägger man madadam ovanpå en ordentligt packad lerjord så är det inte direkt något behov av geoduk, om inte för rotogräsens skull då...
4 svar · 11,5k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: [citat] Menar du att du vet vart man köper billigare ringar än hos Flisby??? Vart i så fall??? Och visst går det att få dit dem efter men betydligt krångligare och med risk att skada trädet.
5 svar · 9,2k läst
estwing
estwing: skall du måla tycker jag ej du skall ha tryckt 2"3". ja den dim bör vara helt klart mvh snickar estwing
3 svar · 3,1k läst
it-snubben
it-snubben: Såg också det programmet. jag vill minnas att jag tyckte då, precis som nu, att detta kommer aldrig att funka. Såvida man inte i princip gjuter fast gruset så kommer det säkerligen att spridas runt ändå. Ok, om alla som går på gruset har en gångstil som en figur ur en gammal rumänsk dockteater kanske, men de flesta brukar vara ganska duktiga att dra benen efter sig.
3 svar · 2,2k läst
G
gullegrizen: Tror nog att det är exakt samma platta. Verkar som om Nordform är tillverkare av denna platta, Flisby köper bara in den och säljer den under sitt varumärke. För övrigt har jag fått informationen att Flisby inte tillverkar särskilt mycket själva av den sten dom säljer, därför kan samma typ av sten förekomma hos flera andra leverantörer. Generellt är det nog dumt att köpa stenen
1 svar · 2,3k läst
L
LOS: Jag är lite skeptisk till att plast skulle vara "underhållsfritt". Solljus åldrar de flesta material rejält, blekt färg och sprödhet efter några år skulle jag tro. Fråga efter referenser innan du köper, om du kan få se på ett staket som är fem år så vet du ju vad du har att vänta.
3 svar · 11,9k läst
Kalleman
Kalleman: Salt är aldrig bra att få in i en plantering, om det inte är växter som är anpassade till ett havsnära klimat. Som du säger är nog salthalten låg men jag skulle nog inte använda havsvattnet kontinuerligt för bevattning, risken är att man anrikar jorden med salt på sikt. Är det en nysådd så kan du mycket väl täcka den med fiberduk den första tiden, men sedan vill den ha mer
1 svar · 3,0k läst
G
GustavL: Försöker få det lite trevligt i köket just nu, eftersom jag saknar balkong/trädgård blir det nog lite grönt! Jag har ett hörn bredvid ett fönster (inget direkt soljus men extremt ljust rum, kan även montera växtbelysning om det behövs). Kan man ha någon form av klätterväxt alt. någon grön häng-växt som täcker mycket yta? Kan ev. ta en bild av "hörnet", alla tips uppskattas :)
0 svar · 1,7k läst
G
gullegrizen: Hej! Har byggt en stolpe som avslut på muren mot gatan. Stolpen är byggd av murblock (Block Parad från St:Erik). Varje block är 20x40 cm med en höjd på 15 cm. Stolpen är kvadratisk med 1,5-stens bredd och förskjutna skarvar. Stolpen bygger således 60x60 cm och är drygt en meter hög. (Se bif. skiss) Var hittar jag en toppsten till denna stolpe? Den behöver ju minst vara 60x60, gärna
0 svar · 4,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har haft en gasolbrännare. Fungerade utmärkt, snabbt och lätt. Vi tyckte inte alls den var dyr i drift. En liten gasolflaska, väldigt liten eftersom den sitter påskruvad på själva brännaren och bärs med hela tiden, räckte för oss mer än en säsong. Vi hade 60 kvm stenlagd uteplatsoch en stenlagd entrégång (ca 25kvm). När man använder den är det viktigt att man håller den på
2 svar · 6,1k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Såhär har vi gjort.. http://www.byggahus.se/forum/traedgardsdesign/90050-traedgardsanlaeggning-vad-tycks.html
12 svar · 9,0k läst
·
L
lgf02001: Det finns en bokserie Rosor för nordiska trädgårdar av Lars-Åke Gustavsson. Där beskrivs bland annat rosor för kulturmiljöer. Boken (del 2 i gamla upplagan) innehåller en tabell med rosor från olika tidsepoker. Eftersom du bor i zon 6 minskar urvalet något. Mitt tips är att låna den på biblioteket. Vresrosorna blev populära i början på 1900-talet, om du nu strävar efter en
1 svar · 3,5k läst
A
alacs: Hej! Vi har två rabatter i trädgården där vi helt gått bet på vad vi ska odla/plantera, tänkte nu se om någon här har tips. Vi bor i Stockholm (norrort) och bilder finns i min blogg (adress nedan), eller direkt http://alacs.blogg.se/1209906542_trdgrdshjlp.html Båda rabatterna har sol hela dagen (från 12), och den på första bilderna känns väldigt lerig och är helt full med
0 svar · 4,2k läst
Myrlejon
Myrlejon: Vi hade en mindre damm vid förra huset och eftersom barnen var i krypstadiet fyllde vi den med grus och sten och gjorde ett stenparti med taklök och andra torktåliga växter istället. Om man vill ändra tillbaka går det att gräva ur igen. Men det beror ju på hur stor dammen är, hur den är uppbyggd mm. Vår hade naturlig häll som botten så då håller det ju att ösa i sten och sand. En
2 svar · 5,6k läst
M
My_Husmus: Jag såg en bok på Akademibokhandlen igår med massor av tips på modern trädgårdsprojkt. Finns på Åhléns också. Kanske kan vara något?
1 svar · 2,5k läst
E
Eva H: Är det möjligt att växterna kommer att stå med fötterna i vatten i så fall måste du se till att det finns någonstans som vattnet kan rinna ut. Spar stora finna stenar och platta så du kan göra ett "landskap" i rabatten. Det ger struktur och möjlighet till skugga, de platta läggs som trampstenar så du kan ta dig runt i rabatten. Grundjordlagret för plantering är det nog bra att ha
1 svar · 4,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Håller absolut med Eva H. Köp och plantera in massor med gullvivor! Helt underbart! Måste få infoga en bild tagen idag) av vår gullvivsbacke, (ej inplanterad utan helt 'naturel'). Inte ännu uppvuxen (tar ett par veckor till) och i full blom, men ändå väldigt vacker.
13 svar · 5,8k läst
·
E
Eva H: Jag gillar olvon, kan rekommendera Viburnum carlesii, får små vitrosa blommor i stora kompakta klasar, doftar fantastiskt och bodnantense som har lite spretigare blomklase, blommar tidigare på bar kvist. De får röda bladskaft och mörkt gröna lansettlika blad. I år klarade den sistnämda -14 utan att knopparna tog skada. Du kan ju också laborera med vart du planterar buskarna eller sätta
8 svar · 2,6k läst
E
Eva H: Jag har en liknande konstruktion vid min gräsmatta. En stödmur av knäcksten mot en trädgårdsgång och en sluttning mot gräsmattan, höjden är ca 60 cm. Jag har fyllt med jord då jag har ett litet träd och anda växter där.Jorden sjunker med några cm om året så det händer inte så mycket och den har stått där i 10 år nu. Om du har gott om jord, helst med mycket grus i så borde
2 svar · 9,2k läst
D
Davidsson: [citat] Du behöver inte böja regler. Ta fem stolpar a' 2,4m, 4+4 reglar a' 1,5m och slå stolpar ner i marken i en båge. Fästa reglar mellan stolpar. Fästa plank. Där står det.
3 svar · 4,4k läst
B
brandsaeter: Jag nu har vi äntligen anlagt den efterlängtade grusgången. Den är ca 35 m lång och är obelyst för tillfället. Därför är jag på jakt efter en snygg armatur att tryckas ner i backen. Jag vill gärna ha flera lampor på raken och därför får de inte kosta allt för mycket. De ska inte vara alltför uppseendeväckande heller utan får gärna vara lite mer diskreta. dvs... lågflygande.
0 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.