Vi har sedan tidigare dränering runt husgrunden (platta på mark). Ett rör som går längs med ena långsidan och sen längs med kortsidorna och sen ut mot tomtgränsen (dvs inget rör på ena långsidan (som iofs är torr)). Dessutom saknas rör mitt på "första" långsidan (under bron). Rören ligger under ett lager av "stort" grus.
Redan det jag skrivit ovan talar ju för att det inte är den bästa av dräneringar. Och jag misstänker att det nog är lite av ett "slarvjobb". (På ena kortsidan verkar lutningarna inte vra helt ok exv)
Iaf, problemet är nu att vi har rätt fuktigt på gräsmattan framför huset. Vi har funderat på att gräva ner ett dräneringsrör ca 3 meter framför huset (parallelt med husets långsida). Röret skulle kunna fortsätta ut till tomtgränsen och där gå ut i ett dike som går längs med gränsen (parallelt med husets kortsida alltså).
Ett enormt grävarbete
Ett annat alternativ är att låta röret gå ut i befintlig dränering (ansluta i ena hörnet). Det skulle bli mindre jobb. Men frågan är om det är bra? Riskerar vi då att helt sabba dräneringen runt huset, som ju är den viktigaste ändå?
Hur ska man annars lösa problemet med för fuktig och kompakt gräsmattejord?