9 095 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Kaniner förstör nysatta häcken!
Jag vet hur det är. På kort tid kan harar och kaniner förstöra alla fina nysatta buskar. Jag har tappat alla mina uppstammade krusbärsbuskar i år. 
Det som jag har använt är plastspiraler som man fäster på stammen på busken. Om haren skalar bort barken runt hela stammen på busken, dör den alltid.
Jag har upplevt att man ibland måste säkra plastspiralen med hönsnät utanpå, eftersom hararna krafsar nåt otroligt tills de får tag i barken på busken.
Jag hoppas inte att du har jättemånga buskar, typ 30 m häck eller så, för då vet jag inte vad som funkar.
Vi har hund som garanterat skrämmer iväg kaniner och harar när hon ser dem, men även vår vovve sover på natten och morgontimmarna när hararna är framme.
Det som jag har använt är plastspiraler som man fäster på stammen på busken. Om haren skalar bort barken runt hela stammen på busken, dör den alltid.
Jag har upplevt att man ibland måste säkra plastspiralen med hönsnät utanpå, eftersom hararna krafsar nåt otroligt tills de får tag i barken på busken.
Jag hoppas inte att du har jättemånga buskar, typ 30 m häck eller så, för då vet jag inte vad som funkar.
Vi har hund som garanterat skrämmer iväg kaniner och harar när hon ser dem, men även vår vovve sover på natten och morgontimmarna när hararna är framme.
tack för svaret!
Har fått ett tips om att göda häcken med kogödsel och det funkade faktiskt, var precis som de inte ville göra sina behov där någon annan varit
.
Problemet nu är att det gäller vår stuga där vi inte är varje vecka så efter mycket regn så är gödseln borta å kaninerna tillbaka.
Så nu letar jag efter långtidsverkande gödsel som klarar regn bättre.
Jag såg nån liten låda med hönsgödsel på Maxi, undrar om det skulle fungera att lägga en sån gödselrad i kanten?
några ideer?
Mvh
Har fått ett tips om att göda häcken med kogödsel och det funkade faktiskt, var precis som de inte ville göra sina behov där någon annan varit
Problemet nu är att det gäller vår stuga där vi inte är varje vecka så efter mycket regn så är gödseln borta å kaninerna tillbaka.
Så nu letar jag efter långtidsverkande gödsel som klarar regn bättre.
Jag såg nån liten låda med hönsgödsel på Maxi, undrar om det skulle fungera att lägga en sån gödselrad i kanten?
några ideer?
Mvh
Redigerat:
Köp ganska tätt fårstängsel eller hönsnät och sätt längs häcken och lägg lika mycket vågrätt på marken. Det går naturligtvis på ett antal hundralappar men häcken är attraktiv för odjuren just dessa första år, innan den etablerat sig.
Det finns medel man kan spruta på växterna så de smakar illa. Funkar kanonbra. Jag använde det på min nyplanterade häck, då rådjuren visat lite för närgånget intresse... och numera även varje år på mina krokusar när de börjar visa sig. De får numera stå kvar och blomma, utan att ens bli nafsade på.
Precis när man sprutar på medlet blir växten blå
det ser lite lustigt ut, men så snart medlet torkar ser det ut som vanligt igen.
Precis när man sprutar på medlet blir växten blå
Halt viltstopp, tror jag mig minnas att det hette. Jag köpte det nog på ICA-maxi eller Coop. Men har försökt söka på internet efter det nu och inte fått träff. Kanske var det så bra att det inte får säljas längre..?
Och jo, enligt förpackningen skulle effekten skulle räcka 4-6 månader. Och ja, det funkade även efter regn. Dock ska det sprutas på vid torr väderlek och plusgrader.
Attans, har mailat Bayer som hade det i sitt soriment och fick följande svar:
"Halt Viltstopp finns tyvärr inte längre på marknaden då godkännandet
på produkten gick ut 2007-12-22.
Leverantören ville eller kunde inte försvara produkten längre enligt
biociddirektivet, som dessa repellenter faller under. Det finns tyvärr
ingen ersättning till produkten heller. "
Så tyvärr.
Och jo, enligt förpackningen skulle effekten skulle räcka 4-6 månader. Och ja, det funkade även efter regn. Dock ska det sprutas på vid torr väderlek och plusgrader.
Attans, har mailat Bayer som hade det i sitt soriment och fick följande svar:
"Halt Viltstopp finns tyvärr inte längre på marknaden då godkännandet
på produkten gick ut 2007-12-22.
Leverantören ville eller kunde inte försvara produkten längre enligt
biociddirektivet, som dessa repellenter faller under. Det finns tyvärr
ingen ersättning till produkten heller. "
Så tyvärr.
Redigerat:
Hej!
Håller med Yonna. I mitt kvarter härjar både hjort och harar. Hann bara plantera mina träd och buskar resp jordgubbsplantor och smultronplantor innan de var i farten. Skyddde dem med fula, men effektiva runda inhängnader av hönsnät som jag fäste på tryckimp pålar. Fick skydda stammarna med nätliknande stamskydd. Gjorde inhängnaderna tillräckkligt stora för att de långhalsade hjortarna inte skulle nå mina skyddslingar. Hararna kom inte åt stammarna (även om de grävde....) Lämnade frigång att komma in med gräsklipparen under inhängnaderna. Nu efter tre år har de växt på sig och skydden fyller inte samma funktion så de är under avveckling. Nätar förstås fortfarande in bärbuskarna....
Lycka till mot marodörerna....
/R
Håller med Yonna. I mitt kvarter härjar både hjort och harar. Hann bara plantera mina träd och buskar resp jordgubbsplantor och smultronplantor innan de var i farten. Skyddde dem med fula, men effektiva runda inhängnader av hönsnät som jag fäste på tryckimp pålar. Fick skydda stammarna med nätliknande stamskydd. Gjorde inhängnaderna tillräckkligt stora för att de långhalsade hjortarna inte skulle nå mina skyddslingar. Hararna kom inte åt stammarna (även om de grävde....) Lämnade frigång att komma in med gräsklipparen under inhängnaderna. Nu efter tre år har de växt på sig och skydden fyller inte samma funktion så de är under avveckling. Nätar förstås fortfarande in bärbuskarna....
Lycka till mot marodörerna....
/R
Klicka här för att svara