13 531 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
myrstack
Sida 1 av 2
Hur får man bort en myrstack?
Har en som delvis är bortgrävd vid ett träd, men det verkar som att de håller på och flyttar, och bygger en ny stack 5 meter bort.
Finns det något medel som funkar? Myrr?
Red:
Hittade lite svar ang detta, och det ena är at tman ska dränka stacken med MYCKET VATTEN, och det andra är att hälla på myrr, och en ring runt om ca 10-15 bred.
Har en som delvis är bortgrävd vid ett träd, men det verkar som att de håller på och flyttar, och bygger en ny stack 5 meter bort.
Finns det något medel som funkar? Myrr?
Red:
Hittade lite svar ang detta, och det ena är at tman ska dränka stacken med MYCKET VATTEN, och det andra är att hälla på myrr, och en ring runt om ca 10-15 bred.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Myrr är väl inget dödande utan mera irriterande för myrorna. Prova myrdosor istället. Har för mig att det finns varianter som ska vara effektiva. Som jag har förstått dosorna som så att myrorna tar med sig giftet in i stacken och förgiftar resten av myrorna och på så sätt kommer alla att försvinna. Vet ej om det funkar men dom kostar ju bara någon tia, så testa.
Stackmyrorna är ju precis som t ex getingarna rovinsekter. Tar man bort dem, så får man 10 ggr flera av andra insekter som annars skulle ha ätits upp, det är bara att välja! Samma sak med spindlar, men måmga tycks ändå trivas bättre med de insekter som spindlarna annars skulle ha fångat.
Medlem
· Västra Götaland
· 24 inlägg
Jag lyckades att få bort 2 myrstackar, genom att först gräva bort ett skottkärrelass av stacken och sen köra detta lass 100 meter längre bort.
Sen tog jag myrr och gjorde ett "V" med spetsten av V:et mot huset. själva stacken är i spetsen också. detta gör man för att inte myrorna ska gå närmare huset och bygga där.
Till sist tog jag myrr och fotogen/lampolja och blandade i stacken, för att de inte ska vilja bo kvar där.
Eller, jag menar jag har hört att man kan göra så...
Sen tog jag myrr och gjorde ett "V" med spetsten av V:et mot huset. själva stacken är i spetsen också. detta gör man för att inte myrorna ska gå närmare huset och bygga där.
Till sist tog jag myrr och fotogen/lampolja och blandade i stacken, för att de inte ska vilja bo kvar där.
Eller, jag menar jag har hört att man kan göra så...
har nu börjat att vattna, och sticka ner järnspett långt ner, för att få ner vattnet ordentligt. Får se om det lönar sig. annars ska jag pröva med myrr mm så som johansson_c skriver ovan.
fick även ett tips om Aspartam!? Typ hälla lightcola över stacken, så ska de dö av Aspartamet!?!?
fick även ett tips om Aspartam!? Typ hälla lightcola över stacken, så ska de dö av Aspartamet!?!?
Medlem
· nästan mitt i sverige
· 89 inlägg
De dör inte av aspartam, hällde ½flaska funlight över en stack för 2veckor sen. inget hände så i helgen vattnade vi med bahtion (osäker påstavningen) och nu är d borta...
Medlem
· nästan mitt i sverige
· 89 inlägg
ja så hette det....
har nu kollat myrstacken de flyttade till och de som var kvar vid trädet i jorden där. Och det verkar ha dött rätt bra av allt vattnande och nerstickande av järnspett. (eller så har de flyttat igen!?)
Men för säkerhetsskull hälde jag på glykol som nån här föreslog. Tror de flesta nu ska vara borta! skönt, nu slipper man myrstigen rakt över tomten, och inga fler myror i hängmattan!
Men för säkerhetsskull hälde jag på glykol som nån här föreslog. Tror de flesta nu ska vara borta! skönt, nu slipper man myrstigen rakt över tomten, och inga fler myror i hängmattan!